Gå til innhold

raid0, hvor mye kjappere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
post-120140-1199378709_thumb.jpg

Gleder meg til å teste ADAPTEC RAID 31605 med mine 8 SAS disker :D. Håper vi kan teste nå til helgen Willy77!

Tror jeg kommer til å håppe i taket hvis vi får dreisen på dine 10 Seagate disker :new_woot:

4 disker i raid-0 ser jo ut til å funke greitt nok ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Vel og bra med transfer speed, men hva får dere i søketider, er mer interessant for min del.

5,7 ms med 2 stk i raid-0 og 3,6 med single :D

Seagate 15k.5 :love:

Hadde vært interessant å høre hva du eller dere hadde fått i transfer og søketid med raid1 ;-) både på 15k og WD750 disken.

Det blir vel litt for mye jobb, men hadde vært morsomt uansett.

Lenke til kommentar
Vel og bra med transfer speed, men hva får dere i søketider, er mer interessant for min del.

5,7 ms med 2 stk i raid-0 og 3,6 med single :D

Seagate 15k.5 :love:

Hadde vært interessant å høre hva du eller dere hadde fått i transfer og søketid med raid1 ;-) både på 15k og WD750 disken.

Det blir vel litt for mye jobb, men hadde vært morsomt uansett.

Hvem bryr seg om sikkerhet da? SAS er sikkerheten selv :D Her er det speed for ALLE penga ;)

Ville faktisk tro at raid-0 og raid-1 yter temmelig likt.

Lenke til kommentar

Har to identiske 500 gig SATA Samsungdisker i systemet på et ASUS P5E hovedkort. Den ene inneholder operativsystem, applikasjoner og brukerfiler. Den andre er foreløpig tom. Er det mulig å konfigurere dette i RAID0 uten å måtte reisntallere det hele? Finnes det noen enkel guide eller faq?

Lenke til kommentar
Har to identiske 500 gig SATA Samsungdisker i systemet på et ASUS P5E hovedkort. Den ene inneholder operativsystem, applikasjoner og brukerfiler. Den andre er foreløpig tom. Er det mulig å konfigurere dette i RAID0 uten å måtte reisntallere det hele? Finnes det noen enkel guide eller faq?

Du må reinstallere alt på nytt. Mulig det går ann å ta en "ghost", og installere iso rett på raidet etter at raidet er bygd/satt opp.

Lenke til kommentar

Hehe, da har du vel en backupenhet som klarer å svelge unna for kontrolleren ;-), det blir en utfordring.

Har vurdert den Adaptec kontrolleren en stund, men har ikke hatt tid til å gå i gang.

Blir nok med 2.5" disker for å holde nede støyen.

Lenke til kommentar
Ville faktisk tro at raid-0 og raid-1 yter temmelig likt.

Du burde få bedre søketid med raid1 men dårligere transfer speed.

Raid 1+0 er jo også ett alternativ, gir både hastighet og sikkerhet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Acronis True Image Home 11 som du finner på www.acronis.com er din beste venn når du kjører RAID 0 (eller for den saks skyld er mer enn middels opptatt av sikkerhet).

Norton Ghost er ikke verdens beste på RAID konfigurasjoner, selv om det "skal" virke (og gjør det i mange tilfeller) - så er det min erfaring etter å ha prøvd begge at Acronis er best vedr. backup / image når det gjelder RAID.

Vil tro (med en meget stor presisering : *tro*) at det skal gå bra hvis du først tar et image av hele nåværende C drive - tester dette (dvs legger det tilbake igjen slik at du er sikker på at imaget fungerer) - setter opp RAID slik du skal, og deretter legger inn image filen en gang til på nytt RAID. Bør gå bra.

Image filen må (selvsagt) under denne operasjonen være på en annen disk enn de du skal benytte i ditt nye RAID.

UANSETT er ikke dette noe du bør utføre før du har sørget for tilfredstillende backup av det du vil bevare. Dette gjelder alle slike operasjoner - RAID eller ikke RAID.

Det verste som kan skje er jo da at du får anledning til å begynne med ren, fin og ny installasjon -:)

Lenke til kommentar

Tok ein test på servern min og hovedpc'n min.

Først servern:

Asus P5W DH, PCI-E Intel SRCU42E RAID SCSI kontroller.

2x74gig Seagate Cheetah 15k rpm. i raid 1 (sikkerheit her!)

Servern var langt fra idle når eg tok testen, den køyrte blant anna Folding@home, ein viriutell server, exchange 2003 osv osv... nedlastingen stod også på.

raid1server.jpg

Også hovedpc'n.

Gigabyte X38-DQ6

Intel onboard raid.

2x 150gb Raptor disker.

raid0hovedpc.jpg

Kom på at eg også har eit Raid 5 array i servern min, bestående av 4x300gb Seagate s-ata disker 7200 rpm. Det står på eit RocketRaid pci-e s-ata kontroller.

raid5server.jpg

Lenke til kommentar
Vil tro (med en meget stor presisering : *tro*) at det skal gå bra hvis du først tar et image av hele nåværende C drive - tester dette (dvs legger det tilbake igjen slik at du er sikker på at imaget fungerer) - setter opp RAID slik du skal, og deretter legger inn image filen en gang til på nytt RAID. Bør gå bra.

Han vil slite med å få raid hvis ikke onboard kontrolleren er satt til raid i nåværende installasjon, han får ikke lagt inn ny driver for raid ved restore.

Lenke til kommentar

Så lenge Image filen befinner seg trygt på en HD som ikke er beregnet med i noe RAID, skulle grunnlaget for å legge C tilbake være godt tilstede. Videre er Asus HK (som han har) ganske gode og greie på "driverless RAID".

Tror fortsatt ikke dette skulle by på de største problemene. Acronis har også innebygd i sin boot-cd en "bøtte" med RAID drivere og konstellasjoner.

Har hatt 2 forskjellige HK med sk driveless RAID rett på HKet samt tre forskjellige RAID kontrollere.

Den eneste gangen jeg har fått trøbbel med image fil etter konfigurering var da jeg samtidig byttet HK og prrosessor - og det tror jeg nok mer jeg må tilskrive disse operasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...