Ekko Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hei Har kjøpt hus i fjor, uten å bruke BSU. Fylte nå opp BSUen til nyttår og har totalt satt inn de 100k man har mulighet for. Tenkte nå å begynne å bruke BSUen til å betale lånet med. Iom at disse pengene er regulert for bruk til bolig/boliglån/oppussing osv, må man gå frem på noen spesiell måte når man begynner å bruke av dem eller er det bare å betale regningene på boliglånet etterhvert som de kommer fra BSU-kontoen? Vil det ha noe for seg å spre innbetalingene utover, eller burde man bare betale for feks 6mnd av gangen? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Du kan kanskje betale regningene etterhvert, men jeg ville nok heller kontaktet banken din (om det er nødvendig med en faktura) for å overføre pengene til lånekontoen slik at du betaler et ekstraordinært avdrag på 100 000 kr. Det har normalt ikke noe for seg å spre innbetalingene. Det du betaler ned på avdragene gjør at rentene reduseres, og dess tidligere du gjør innbetalingene, dess mer renter sparer du (evt redusere løpetiden). Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Jepp, det var noe slikt jeg hadde tenkt, og så lenge man ikke har bundet renten vil man vel ikke komme i noen betalingssituasjon der heller. Dete nevnte jeg jo ikke, men endel av planen var å frigjøre litt av lønnen til andre ting enn lån. Jeg vil vel ikke merke det så voldsomt om jeg bare betaler et stor avdrag slik at lånet går ned fra 1.75 til 1.65 mill, de månedlige innbetalingene vil jo omtrent være like store? Endret 2. januar 2008 av Ekko Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Nei, det blir vel 300-400 kr pr mnd etter skatt, så om du ønsker å frigjøre pengene til andre ting så er fremgangsmåten din bedre egnet. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Så lenge du har annuitetslån vil innbetalingskravene være de samme, men tiden til lånet er nedbetalt vil bli kortere. Dersom du ønsker å betale mindre ved å øke nedbetalingstiden igjen når du har løst inn BSUen vil du måtte ta det opp med banken. Avhengig av hvor velvillig banken er kan det være umulig eller gjøres med en telefonsamtale. Du kan mao. ikke vite det før du har tatt kontakt. Endret 2. januar 2008 av Naranek Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Det jeg ideelt så for meg var vel egentlig en blanding av de to forslagene, men ser vel egentlig at det ikek er allverden å hente på det. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Du kan få avdragsfrie perioder om du bruker BSU'n din. De beste svarene får du nok i banken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå