Gå til innhold

Lydkort til laptop

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Dell laptop som ellers er ganske bra, men som kun har minijack ut for headset. Tenkte å kjøpe et USB-lydkort til den fordi jeg skal bruke den som mediesenter og kjøre lyd ut til forsterkeren i stua.

Lydkortet må støtte alt av lyd, selvfølgelig minst 5.1, og gjennom optisk eller spdif så jeg for eksempel kan kjøre DD "if available" på nedlastede tv-serier ut på forsterkeren...

Pris mellom 200 og 1000kr...

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal kjøre spdif spiller det ingen trille hvilket kort du kjøper siden det da er forsterkeren som tar seg av evt. lyd-prosessering.

Så du mener at jeg kunne like godt kjøpt en kabel med minijack i den ene enden og phonoplugger i den andre?

Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøre spdif spiller det ingen trille hvilket kort du kjøper siden det da er forsterkeren som tar seg av evt. lyd-prosessering.

Så du mener at jeg kunne like godt kjøpt en kabel med minijack i den ene enden og phonoplugger i den andre?

Nei, det mener han nok ikke. Men at det er nesten det samme hva du kjøper bare det har digital utgang.

Nå er det også noen bærbare PC-er som har digital (optisk) i samme utgangen som til headsettet.

Her har du utvalget av USB eksterne Lydkort med digital utgang(/inngang), i tillegg til Asus.

TerraTec Aureon 5.1.USB MKII

Creative Sound Blaster Live! 24-Bit External USB

Noe særlig mer finnes det ikke.

Lenke til kommentar

Nei, det mener han nok ikke. Men at det er nesten det samme hva du kjøper bare det har digital utgang.

Nå er det også noen bærbare PC-er som har digital (optisk) i samme utgangen som til headsettet.

Her har du utvalget av USB eksterne Lydkort med digital utgang(/inngang), i tillegg til Asus.

TerraTec Aureon 5.1.USB MKII

Creative Sound Blaster Live! 24-Bit External USB

Noe særlig mer finnes det ikke.

Stemmer det at terratec'en ikke støtter 5.1 gjennom optisk?? Merkelig...

Lenke til kommentar

Kan ikke se noen plass opplysninger som bekrefter eller avkrefter spørmålet knyttet til 5.1 digitalt.

Men i og med at digitale signaler er egentlig mer eller mindre ubearbeidede, så forundrer det meg at det ikke støttes når det støttes analogt.

Ellers er nok ASUS-en den med best kvalitet (kvalitet på DAC etc), men den har bare 2 stk inn/utganger. 1 mic inn og en kombinert headphone/3,5 mm toslink/jack ut. Men den gir 5.1 digital, og toslink kabelen følger med (dette er en kabel som har en 3,5 mm jack med "glasstupp" i ene enden, og vanlig toslink i andre.

Creativen har litt mer tilkoblinger, og har vel også digital COAX.

Lenke til kommentar
Kan ikke se noen plass opplysninger som bekrefter eller avkrefter spørmålet knyttet til 5.1 digitalt.

Men i og med at digitale signaler er egentlig mer eller mindre ubearbeidede, så forundrer det meg at det ikke støttes når det støttes analogt.

Ellers er nok ASUS-en den med best kvalitet (kvalitet på DAC etc), men den har bare 2 stk inn/utganger. 1 mic inn og en kombinert headphone/3,5 mm toslink/jack ut. Men den gir 5.1 digital, og toslink kabelen følger med (dette er en kabel som har en 3,5 mm jack med "glasstupp" i ene enden, og vanlig toslink i andre.

Creativen har litt mer tilkoblinger, og har vel også digital COAX.

Jeg så infoen om manglende surround på optisk under produktanmeldelser på Komplett.no

Takk for info om lydkort! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...