Forumforumforum Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Har store planer om å bytte bil i løpet av våren, og tenkte dermed jeg skulle spør litt rundt om, etter hjelp/tips til både lån, bil osv. Først tar vi lånet: *Inntekt fra jobb som lærling i forsvaret. *Ønsker å låne et sted mellom 55 000 - 70 000 *Nedbetalingtid på 12 mnd *Ønsker å få utbetalt pengene i Mai, og starte nedbetaling i August. (Veit det vil koste meg litt i utsettelse, men det går bra) *Bil skal kjøpes for pengene jeg låner Legger ved screenshot av et budsjett over hvordan min økonomi kommer til å se ut hvis jeg tar opp 65 000,- satt opp av en lånekalender i nettbanken min. Det er bare en kladd, så det er sagt. Rente osv. er usikker på, får nesten høre i banken. Jeg burde vel ta meg en tur i banken, få snakket med en rådgiver etc. før jeg tar opp lån? Hva bør jeg ha med av opplysninger da etc.? Noen som har noen invendinger/tips/råd ang. lånet? Bare å slenge de ut! Bilkjøpet: (Noen kriterier følger under) *Bilen ligger i prisklassen jeg har tenkt til å låne *Det viktigste er vel en forbedret comfort enn det er i 2'er Golfen jeg har nå *Bilen bør være fin å se på.(Skal ikke kjøpe en påbegynt hjemmesnekra plastrakett) *Bilen bør ha servicehefte som er fulgt, og helst ikke så alt for lang km-stand. Om den er bra holdt gjør ikke km-standen så mye, men vil helst unngå bytte av dyre deler med en gang. *Bør ikke ha motor som ytelsesmessig er dårligere enn Golf2 1,8l som jeg har nå. Har ikke råd til noen racermaskin nå, men bør ikke synke for lavt eller Biler jeg har vurdert, og som fortsatt finnes på listen min over biler jeg kunne ha tenkt meg: *Audi A4 B5. Den mest aktuelle modellen er da 1.8. *VW Golf IV Det er da 1,6l som er mest aktuell, regner med at den matcher Golf2 1,8l i motorytelse. *Bmw e36 320 *Bmw e36 318is - De fleste av disse er dynget ned av "feil" styling. *VW Passat - Liker ikke helt utseende på fronten på Passat MK5, modellen som er aktuell. *VW Polo - Bilen blir kanskje i det minste laget *Opel Vectra - 2000-> Faceliftutgaven er aktuell. 1,8l / 2,0l Hvis man ser gjennom bilene går det en oransj,rød&svart tråd igjennom alle merker/modeller. Ja, jeg liker tyske biler! Noen som har invendinger på bilene jeg kikker på? Evt. forslag til andre modeller jeg bør kikke på? Ble litt mye tekst, litt uoversiktlig kanskje.. Setter pris på alle tips og hjelp! Skrik ut hvis det er noe som er mangelfullt, eller du lurer på noe. På forhånd takk Endret 13. januar 2008 av espennyh Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Bumper denne litt, selv om jeg egentlig ikke liker gjøre det. Fint om noen hadde hatt noen synspunkter, da jeg er litt usikker Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Første som slår meg er at mnd.beløpet er veldig høyt i forhold til inntekten din. Har du ingen andre utgifter enn billån, drivstoff og forsikring i denne perioden? Greit at du er i forsvaret og får kost og losji der, men bankene kan være litt firkantete. De setter som regel opp et standardbudsjett utifra bosted, alder osv. Anbefaler deg at du tar kontakt med en rådgiver i hvert fall. Ta med deg dokumentasjon på inntekten din. Kan også føye til at dersom du skal ha salgspant i bilen vil du ikke få utbetalt penger til din konto. Endret 15. januar 2008 av Sluquet Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Sjekk med flere banker, det kan lønne seg... faller valget ditt på en A4, så IKKE velg 1,8 den går som en dass, 1,6 er en bedre, og like sprek motor Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Takk for svar! Første som slår meg er at mnd.beløpet er veldig høyt i forhold til inntekten din. Har du ingen andre utgifter enn billån, drivstoff og forsikring i denne perioden? Greit at du er i forsvaret og får kost og losji der, men bankene kan være litt firkantete. De setter som regel opp et standardbudsjett utifra bosted, alder osv. Anbefaler deg at du tar kontakt med en rådgiver i hvert fall. Ta med deg dokumentasjon på inntekten din. Kan også føye til at dersom du skal ha salgspant i bilen vil du ikke få utbetalt penger til din konto. mnd. beløpet er noe jeg har tenkt litt over ja.. Pr. idag lever jeg på 3900 i mnd. på drivstoff og "lommepenger". Kanskje jeg bør fire ned enda litt mer.. Men "problemet" er at jeg vil betale ned over 1 års tid, da jeg veit jeg har jobb og tjener penger. For jeg får vel ikke strukket lånet over f.eks 2 år da jeg ikke kan dokumentere at jeg har fast inntekt året etter? Sjekk med flere banker, det kan lønne seg... faller valget ditt på en A4, så IKKE velg 1,8 den går som en dass, 1,6 er en bedre, og like sprek motor Bør høre med flere banker ja, bare "testet" ut lånekalkulatoren i banken jeg bruker pr. dags dato. Hvor mye rente bør jeg regne med? Når jeg tastet inn med 11% fikk jeg jo nesten 18% effektiv rente. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 sjekk med http://www.fpservice.no/ de har god rente og er en snill bank, er usikker på hvordan det er med lærlinger, men du kan sende en mail til dem å spørre. "Usikrede forbrukslån: 10,05% p.a. nom" og det er ingen avgifter og slikt, de trekker det rett fra lønnen din. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Takk for tipset! Tok en titt der nå, og det som var mest aktuelt er: FORBRUKSLÅN:FP tilbyr usikrede forbrukslån inntil kr 200.000,- til meget gunstig rente, uten noen form for gebyr. Lånet kan nedbetales over 10 år, og kan søkes av faste ansatte. Kontraktstilsatte kan søke inntil kr 20.000,- i forbrukslån for hvert år de har kontrakt. For eksempel kan et medlem med 3 års kontrakt søke inntil kr 60 000, med nedbetaling innen kontraktens utløp. Jeg er jo kontrakttilsatt over 2 år, og har 1 1/2 igjen. Hvis jeg "tyder" det rett kan jeg vel lånt 40 000,- som nedbetales før kontrakten min går ut. Kan jo høre om det er mulighet for å låne mer, hvis jeg betaler ned før kontrakten går ut. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Skal en tur i banken jeg bruker her hjemme på mandag, siden jeg har fri. For å høre om mulighetene for lån osv. Noe av opplysninger jeg må/burde ha med, hva kommer de til å spørre om eller vil ha opplysninger om? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 De vil vite alt! Hvor mye du får i stipend, hvilken inntekt du har, hvilken bil det er snakk om, forsikring.. ta med deg så mye dokumentasjon du kan. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Har samtale i banken klokken 1400 i dag. Er litt spent på hva jeg kan bli tilbudt... Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Har samtale i banken klokken 1400 i dag. Er litt spent på hva jeg kan bli tilbudt... Du får lån null problem. Jeg lånte 50.000 i banken min over 5år. Dette var forbrukslån da bilen var mer enn 10år gammel. banken var DnBNOR. Jeg var lærling og hadde ca 6-7000 utbetalt på det tidspunktet. Betalte ned lånet på 10mnd for å unngå de høye rentene. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Glemte å oppdatere hvordan det gikk her sist jo. De anbefalte meg sterkt å vente med lånet, noe jeg gjorde/skulle gjøre. Men så stoppet jo golfen min for et par uker siden, og jeg var nødt til å ta lån. Har vært så heldig å få lånt litt privat kanskje, så jeg lånte 40 000 i banken, og resten privat. Så nå blir det kanskje bil om en ukes tid Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Er det bare jeg som syns det er dyrt å kjøpe ny bil bare for den gamle stoppet? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Jeg hadde planer om å kjøpe bil til sommern uansett, og når man har en bil som snart har gått 300 000, som har gjort sitt, gidder jeg ikke sende den på verksted å bruke flere tusenlapper på den der. Har allerde feilsøkt en del, byttet forgasser og bensinpumpe.. Selger den vel som delebil, felger&dekk utenom, og beholder stereoen selv. Evt. vraker den, og får igjen halve årsavgiften om ingen kjøper den som delebil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå