Gå til innhold

Kirkebryllup for ikke-kristne

Anbefalte innlegg

Jeg ser det som ganske hyklersk av ateister og gifte seg i kirka, spesielt om begge i forholdet ikke tror på gud.

Joda kirkebygget er sikker vakkert og gir bryllupsfølelsen for noen men jeg mener personlig at prinsippene bør gå først.

Samme syn har jeg på barnedåp og kristelig konfirmasjon.

Jeg og fruen gifta oss på sorenskriverkontoret og blei vigslet av en kvinnelig dommerfullmektig.

Det var koselig det også.

Vi har heller ikke døpt noen av barna heller, de får de gjøre selv om de vill når de blir gamle nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser det som ganske hyklersk av ateister og gifte seg i kirka, spesielt om begge i forholdet ikke tror på gud.

Joda kirkebygget er sikker vakkert og gir bryllupsfølelsen for noen men jeg mener personlig at prinsippene bør gå først.

Samme syn har jeg på barnedåp og kristelig konfirmasjon.

Jeg og fruen gifta oss på sorenskriverkontoret og blei vigslet av en kvinnelig dommerfullmektig.

Det var koselig det også.

Vi har heller ikke døpt noen av barna heller, de får de gjøre selv om de vill når de blir gamle nok.

Jeg har byttet standpunkt Nå mener jeg det er helt ok at ateister gifter seg i kirka så lenge de betaler skatt og staten eier kirkene.

Lenke til kommentar

Jeg ville i hvertfall slite med å love troskap overfor ektefellen, gud og julenissen i fult allvor.

Blir liksom et tullebryllup med en slik setting for min del uansett om kirken er betalt av staten.

Man gjør ikke alt man kan bare fordi aktiviteten er betalt av staten, litt stolthet og ryggrad burde man ha.

Lenke til kommentar

En trenger vel ikke ha en kristen vielsessermoni fordi en bruker en offentlig kirke. Det er vel vært kjent at humanister har hatt både brullup og gravferd i kirker, men fjerner religiøse sermonier og symboler, med tillatelse fra kirken selvsagt.

Men en skulle ønsket at staten kunne tilbudt et like fint, religionsnøytralt areal for sermonier av denne og andre kategorier for ikke-troende og troende å ta i bruk ved anledning.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

En person må vel være medlem av statskirken for å bli viet av en prest i kirken, men kirken står ganske fri til å disponere kirken som den selv vil. Så en må nok oppsøke kirken og forhøre om en kan låne lokalet for en vielse, tror ikke de er pålagt til å gjøre det, selv om kirker over hele landet er laget og vedlikeholdt med skattekroner fra folk flest.

Lenke til kommentar
En person må vel være medlem av statskirken for å bli viet av en prest i kirken, men kirken står ganske fri til å disponere kirken som den selv vil. Så en må nok oppsøke kirken og forhøre om en kan låne lokalet for en vielse, tror ikke de er pålagt til å gjøre det, selv om kirker over hele landet er laget og vedlikeholdt med skattekroner fra folk flest.

Lol, så hvis et ikke-medlem gifter seg med et medlem, så blir kun den ene spurt ut og viet?

Lenke til kommentar

Lol, så hvis et ikke-medlem gifter seg med et medlem, så blir kun den ene spurt ut og viet?

Ja, bare den ene blir viet... :nei: /sarcasm

Hva hvis en av oss er medlem

i et annet trossamfunn eller tilhører en annen religion?

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig

for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å

nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske

kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel

i Den norske kirke.

Lenke til kommentar

Ja, bare den ene blir viet... :nei: /sarcasm

Hva hvis en av oss er medlem

i et annet trossamfunn eller tilhører en annen religion?

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig

for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å

nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske

kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel

i Den norske kirke.

Og er det vanskelig å finne en prest som vil vie et ikke-medlem?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke jeg som ikketroendes kunne gifte meg i kirka? Jeg betaler da like mye for den kirka som alle andre i dette landet.

Så lenge vi har statskirke, så burde hvemsomhelst ha rett til å kunne bruke kirka, Men når kirka begyunner å forsørge seg selv, da kna de begynne å lage sine egne regler.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke jeg som ikketroendes kunne gifte meg i kirka? Jeg betaler da like mye for den kirka som alle andre i dette landet.

Så lenge vi har statskirke, så burde hvemsomhelst ha rett til å kunne bruke kirka, Men når kirka begyunner å forsørge seg selv, da kna de begynne å lage sine egne regler.

Statseide instanser er vell i utgangspunktet for "alle".

Men dersom satanisthomsene Bob og kåre ønsker å vie seg i den norske kirke og spille "drep de kristne" med Troll, vil jeg anta at kirken setter seg på bakbena.

Definasjonen på statskirke er statsfinansert kristen union med juridiske fordeler.

Men hvorfor i alle dager skulle en person som ikke støtter seg til den kristne union ønske å ødelege "den gledens dag" ved å gjøre den til et religiøst ritual?

Lenke til kommentar

Men dersom satanisthomsene Bob og kåre ønsker å vie seg i den norske kirke og spille "drep de kristne" med Troll, vil jeg anta at kirken setter seg på bakbena.

Definasjonen på statskirke er statsfinansert kristen union med juridiske fordeler.

Men hvorfor i alle dager skulle en person som ikke støtter seg til den kristne union ønske å ødelege "den gledens dag" ved å gjøre den til et religiøst ritual?

Hvorfor skulle de ikke ha muligheten til det når de allerede betaler for kirka?

For min del kan alle satanister i norge gifte seg i kirka for min del. Kirka burde ikke ha noe å si der.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de ikke ha muligheten til det når de allerede betaler for kirka?

For min del kan alle satanister i norge gifte seg i kirka for min del. Kirka burde ikke ha noe å si der.

hehe, forstår hva du mener.

tror nok "stats"kirken har utspillt sin rolle da heksebrenningen tok slutt.

skal ikke si meg direkte uenig, men kan uansett ikke begripe hvorfor i alle dager noen ikkekristne skulle ha interresse av å begå en okkult religiøst ritual.

Lenke til kommentar
hehe, forstår hva du mener.

tror nok "stats"kirken har utspillt sin rolle da heksebrenningen tok slutt.

skal ikke si meg direkte uenig, men kan uansett ikke begripe hvorfor i alle dager noen ikkekristne skulle ha interresse av å begå en okkult religiøst ritual.

Hvorfor ikkereligiøse eller ikke kristne skal gjøre kristene ritualer i kirken skjønner ikke jge heller.

Men det går jo fint ann å bruke kirkebygningen, uten prest og prek om kristendommen og gud, og den regla der.

Lenke til kommentar
Men det går jo fint ann å bruke kirkebygningen, uten prest og prek om kristendommen og gud, og den regla der.

Jeg tror det er vanligst at ateister uten noe spesielt forhold til kristendommen gifter seg i kirken, mest pga. bygningen, musikken og familien. De som derimot er imot kristendommen og religion generelt regner jeg med gifter seg borgerlig (eller hva det nå heter... :hmm: )

Lenke til kommentar

Vi humanister kan leie kulturhus, bysaler og lignende flotte lokaler, eller utføre vielsen utendørs. Legg på flott musikk spillt av det lokale kammermusikkorkesteret så er dagen perfekt :)

Humanistiske konfirmasjoner foregår i dag som oftest i kulturhus og rådhus.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt med å gifte seg i ei kirke selv om man ikke er kristen. Personlig ville jeg bli gift i ei kirke hvis jeg ikke hadde funnet et annet bygg som var fint nok, fordi kirker er utrolig pene.

Nå er ikke jeg helt inn i bryllup, men går nok fint å bare ha serimonien i kirka for stemningens skyld, så drar man til et annet lokal for å spise kake/feste. Egentlig når jeg tenker meg om så ville jeg helst hatt der jeg gifter meg og der jeg fester på samme sted, så jeg ville ikke giftet meg i ei kirke.

Hmm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...