Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rimelig kredittkort for 18-åring?

Slutsky

Anbefalte innlegg

Hei!

Har dere noen tips til hvilket kredittkort jeg som 18-åring bør velge (og kan velge)?

Jeg skal bruke kortet til netthandel, minibankuttak i utland og varekjøp i innland/utland.

Har fått avslag fra yA bank og landkreditt pga. alder. ermm.gif Finnes det rimelige kredittkort for 18-åringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vel ikke student. Jeg går fortsatt på VGS. Vet ikke om vi regnes som studenter da?

Programpris 360,00 per år

Kontantuttak i minibanker i Norge og i utlandet 25,00 + 1% av beløp

Blir ikke billigere en andre dette. Trenger ikke alt det andre som var inkludert i den pakken, kun et kredittkort.

----

Jeg synes Bank Norwegian høres ganske interessant ut. Noen som vet om det er aldersgrense hos dem?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Jeg ble ihvertfall flyttet over til studentprogrammet deres etter å ha hatt Visa Electron i et par år. De spurte om jeg gikk på skole, og svaret på det var ja. For sikkerhets skyld kan du jo ta en telefon til de og spørre.

"edit":

Hva kreves for å få kundeprogrammet Student?

* Du må være fylt 18 år

* Du må være klarert for MasterCard

* Du må enten være elev (også på videregående skole), lærling eller student

* Du må dokumentere din utdanningsstatus, enten via studielån inn på konto eller fremvisning av gyldig skole-, studiebevis eller lærling kontrakt

Du burde jo også sjekke ut hva andre banker kan tilby deg. Anbefaler deg dog studentpakka til DNBnor, selv om jeg er uten erfaring med andre bankers tilbud/tjenester.

Lenke til kommentar
Jeg har meldt meg på hos BankNorwegian siden de er så fryktelig billige. Snakk om 250,- kr i året. Thats it.

Jeg er 19år og jobber fast. Men tror ikke skal være noe problem for deg å bli godtatt der.

Jeg venter bare på koden til kortet nå så slipper jeg Sparebanken øst og dritgebyra dems! :D

Trur du det er like enkelt hvis jeg kun ønsker kredittkort?

Lenke til kommentar

Det kommer vel mest an på hvilken kredittgrense du ønsker og hva som står på ligningen din for tidligere år.

Mener jeg fiikk grense på 5000 hos gebyrfri.no uten noe særlig inntekt tidligere år, jeg hadde vel kanskje en 30-40 000 i inntekt året før.

Eller så har du jo mange "rene" kredittkortselskap.

Skandiabanken er jo også anbefalelsesverdig eller du kan få deg et bensinkort med mastercard om du kjører bil.

Uansett så har det ikke noe for seg å ha 20 000 i grense om du ikke planlegger å handle for så mye, da holder det nok med 5 000kr. Jeg regner også med at du vil bruke kredittkort ved netthandel pga ekstra trygghet og ikke pga at du vil kjøpe deg ting du ikke har råd til akkurat nå, da dette ikke er anbefalelig. Tror forresten det ligger en kredittkorttråd her inne et sted, lest den?

Her har du jo noen alternativ, koster jo ingenting å søke:

http://www.kortogkontant.no/kredittkort/sa...gn-kredittkort/

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Stemmer det Ekko, jeg kjøper ikke ting jeg ikke har råd til.. ;)

Jeg har jobb, og tjente ca 65000 i 2007. I 2006 derimot hadde jeg ingen inntekt. Og når jeg søker om kredittkort er det jo ligningen fra 2006 de vurderer meg ut ifra.

Jeg skal sjekke ut gebyrfri.no ;)

Har lest litt i den andre tråden ja, men orket ikke bla gjennom alle 52 sidene..

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
Jeg har jobb, og tjente ca 65000 i 2007.

Du må huske det at hvor mye du tjente i 2007 har ikke bankene mulighet til å sjekke før ligningen for 2007 er klar. Foreløpig ahr de bare tilgang til hvor mye du tjente i 2006. Mulig du kan påvirke dem ved å sende utskrift av lønnsslippen din med søknaden.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. ;)

Sendte Bank Norwegian en mail i går. Har enda ikke fått svar, sikkert travle dager der nå.

Gebyrfri.no så ganske så bra ut. Eneste minus er at de tar rente fra uttaksdato. Skal til tyrkia i sommer. Der blir det nok endel uttak i minibank, noe som fort kan føre til endel renter. Kommer litt an på når de sender ut faktura. Men likevell en god kandidat. ;)

Det er ingen gebyrer på kontantuttak, men 28,9 % effektiv rente p.a. påløper fra uttaksdato

Litt stiv rente dette. (?)

Bruk på postkontorene, i banker, minibanker, betaling/overføring via websaldo eller kontofon regnes som kontantuttak og belastes med rente.

Minstebeløp er 2,5 % av det utestående eller hele beløpet hvis saldo er under kr 250,-.

Dersom du ikke betaler minstebeløpet til forfall og ved en eventuell utstedelse av betalingspåminnelse, belastes omkostninger i henhold til gjeldende lover og regler p.t. pålydende kr 56,-

Hva er minstebeløp? Vil dette si at jeg må betale 2,5 % av det jeg har lånt, selv om rentene ikke har begynt å løpe?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Alle kredittkort tar rente fra uttaksdato når du tar ut kontanter, noe annet ville være å gi et helt gratis lån. Grunnen til at det ikke er rente de første 30-45 dagene når du kjøper noe er at butikken må betale et ganske stort gebyr av beløpet du handler for, og kortselskapet får dermed betalt indirekte i stedet for direkte fra deg.

Lenke til kommentar
Det er ingen gebyrer på kontantuttak, men 28,9 % effektiv rente p.a. påløper fra uttaksdato

Litt stiv rente dette. (?)

Det er slik de tjener pengene sine.

Bruk på postkontorene, i banker, minibanker, betaling/overføring via websaldo eller kontofon regnes som kontantuttak og belastes med rente.

Minstebeløp er 2,5 % av det utestående eller hele beløpet hvis saldo er under kr 250,-.

Dersom du ikke betaler minstebeløpet til forfall og ved en eventuell utstedelse av betalingspåminnelse, belastes omkostninger i henhold til gjeldende lover og regler p.t. pålydende kr 56,-

Hva er minstebeløp? Vil dette si at jeg må betale 2,5 % av det jeg har lånt, selv om rentene ikke har begynt å løpe?

Minstebeløp er som det står på gebyrfris sider 250kr, med mindre du har bygget deg opp gjeld på over 10 000kr. Da vil 2,5% av gjelden være over 250 kroner og dette vil være minstebeløpet. Generelt sett er du ikke interessert i å betale minstebeløpet, men hele gjelden (eller saldoen som det kalles).

Uten å være 100% sikker så tror jeg ikke du vil bli avkrevd minstebeløpet før lånet begynner å bygge seg renter. Men du bør være opptatt av å betale hele lånt i tide, da evt renter som kommer etter den rentefrie perioden vil inkludere den rentefrie perioden.

Dvs: Du betaler feks 1000kr med kortet.

Etter 50 dagers rentefrihet har du ikke bealt inn noe.

Den 51 dagen legges det på 51 dagers rente.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...