Gå til innhold

Hva bør jeg studere for å få IT jobb?

Anbefalte innlegg

Pr.idag har jeg lån på hus og bil og har fast jobb med lagerarbeid. Men har drevet veldig mye med pc som f.eks hjulpet jobben, naboer, bekjente og familie alt fra software, hardware og nettverk.

Det som jeg er mest interresert i er hardware og kunne også tenkt meg å lære programmering og webdesign.

Siden jeg er avhengig av å betale lån hver mnd, finnes det da kurs man kan ta hjemmefra eller kveldstid? Og hva er lettest for å få jobb?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo http://fagutdanning.akademiet.no/studietil...dier/cisco_ccnp

Om de tilbyr CNAP og har godt utstyrt labb ville jeg møtt opp for å sjekke forholda. Du må sjekke om de har 3550/60 switcher, nok 1700 til 2800 routere. Du må likevel igjennom CNAP CCNA som er billigst på fagutdanning. Ja det koster flesk og blir bortkasta om du ikke går inn 110% for det og klarer sertifiseringene og jeg har sett eksempler på det. Men klarer du det så er det stor muligheter for godt betalt og morrosom jobb. Enten det eller gå 3-5 år på høyskole. Anbefaler Bergen hvor dem tilbyr CNAP også der.

Du skriver at du er i full jobb. Jeg vil si at det for tøft om du skal gå CNAP CCNA og jobbe samtidig. CNAP CCNP kan du faktisk jobbe ved siden av men ikke CCNA. Hvis du er nogenlunde smart så kan gjøre litt på egenhånd. Kjøp en brukt Cisco Press CCNA bok på amazon, meld deg in på groupstudy.com, http://7200emu.hacki.at/ og finn noen labbebøker på nett og labb på dynamips. Ta sertifiseringen selv. Du får ikke jobbe like hardt som under CCNA CNAP men du kan ta det igjen under CNAP CCNP. Du har våren og sommer å gjøre det på. Penger spart og du kan jobbe samtidig om du har disiplin.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Jeg jobber best i praksis, men teorier så pleier jeg å få middelskarakterer. Får du jobbe mye praksis i kurset? Men som tidligere spurt så holder det med CNAP og CCNP eller er det også noen andre akutelle sertifiseringer?

Lenke til kommentar

det er 50% hands on og 50% teori. Karakteren vektes likt begge deler. Du må ha teorien i orden når du labber og det er ikke alt du lærer fra en bok. Med CNAP CCNP får du jobb, men du bør også tulle litt med servere og ta ett par MCP sertifiseringer, kjenne til AD etc. Linux erfaring er også greit å ha.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

TAKK for mange gode råd VictorOsborn, regner med at jeg tar Cisco kursene. Er ikke så glad i matte selvom jeg vet at det er veldig nødvendig innenfor IT, så det blir neppe 3årig høyskole på meg.

Men er også Cisco kursene noe av det mest avanserte av nettverk studier og som vil vare en god stund framover?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Sjekk her: http://www.hist.no/content.ap?thisId=503

Og her: http://itfag.hist.no/public/

Summa summarum, du kan kjøpe og ta enkeltfag som i utgangspunktet inngår i en bachelor, for senere å søke om å få godkjent en bachelorgrad hvis du har valgt de riktige fagene:)

Ikke så dum måte å unngå matte og fysikk på, men 180 studiepoeng for å få bachelorgrad koster ca 130 000kr er jo ikke lite dette heller.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Det er etterspørsel på cisco kompetanse for tiden. CCNP pensumet er oppdatert og er veldig relevant. Igjennnom CNAP får du masse labbing så du trenger ikke ett år som trainee som for å sette sammen cisco boksene. Det er både generell nettverks teori og Cisco properitære (som blir standard etter fem år) du lærer. Nærmeste du kommer matematikk er å tenke binært for subnetting,vlsm,supernetting etc og veldig enkle algoritmer for diverse protokoller. Tror ikke algoritmen for slow start etc for TCP er så særlig viktig om du ikke driver med utvikling av protokoller. Eneste du trenger å vite er hvordan de fungerer.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

tja telefonsupport er jo en dead end egentlig.. gir ikke noe karrierestige egentlig innen IKT slik jeg ser det...

Men skal man ta noe ved siden av jobben så tror jeg nok et høyskolestudie som fører frem til f.eks Batchlor eller tilsvarende.

Raske løsninger som it-akademiet eller næringsakademiet gir ikke samme status. Dog kan it-akademiets cisco sertifisering føre hen da det er manko på nettverksfolk.

Lenke til kommentar

Joda man kan avansere i merkantile jobber fra der, men teknisk blir det jo vel aldri mer enn det nivået.

Det andre er vel at det er en høy turnover i slike stillinger. Altså at man går lei og slutter fordi det er ensformig arbeid..

Men selvsagt skal jeg ikke ta alle over en kam.. :-) Det finnes jo de som elsker slike jobber da, og det er jo det viktigste. Hva ønsker man å jobbe med og trives man i jobben.

Men er det noe å satse på hvis det er snakk om firmaer som telenor og ventelo, kan det da være muligheter for høyere stillinger hvis man gjør en god jobb?
Lenke til kommentar

Vel vil ikke påstå at It-akademiet har status, men si at CNAP løpet er en rask løsning er ikke sant. Nå jobber jeg blant ingeniører og folk som har holdt på med nettverk i mange år og kan ikke si at jeg kommer for kort...tvert imot. Etter CNAP jeg er spesialist innenfor cisco og har fått ett godt grunnlag for CCIE nummeret mitt. En nyklekket bachelor kan jo ikke implementere på lik linje som meg. Du vil aldri få FULL forståelse for hvordan en protokoll fungerer i uten å ha gjort noen timer med debug og praksis, sett hva slags design problemer man kan få når protokollene mikses. Ikke alt som kan leses. Jeg har grunnfag i informatikk/matte på universitet og kan sammenligne dybden. På it-akademiet er studiet kort, handler kun om nettverk og er intenst. Hender jeg hører at det er kun på høyskole man lærer hvordan en UDP pakke ser ut og it-akademiet er en sekretærlinje og vi vet ikke engang hva ett NIC er. Det er de samme folkene som ikke engang kan implementere en enkel BGP policy. Jeg trenger ikke å bli kløpper i programering eller matte. Hvis man vil jobber med drift/prosjekter så er det å anbefale. Skal man drive med utvikling så er universitet å anbefale. Det er to forskjellige studier, ene er fagstudiet andre er akademisk. Man får ikke bredden men blir god på en ting, og det er nok jobb å gjøre i det feltet, man kan ikke bli best i alt.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Men er det noe å satse på hvis det er snakk om firmaer som telenor og ventelo, kan det da være muligheter for høyere stillinger hvis man gjør en god jobb?

Nja, måtte i såffall være at du f.eks rykker opp fra første til andrelinjes support. Med litt flaks, så kanskje du kan forsøke å søke deg til en stilling som IT-Tekniker eller noe a-la det etter en stund, se om det er ett firma som er villig til å kurse deg. Jeg fikk IT jobb på god instilling og null "papirkompetanse" har vært med å satt opp nettverk for over 100 stykker (aka LAN) drevet med litt nettverksovervåkning osv. Men ingen sertifikater på at jeg kan noe. Men, med godt skrevet CV, god instilling og gode referanser fra jobben der jeg jobbet før.. Så fikk jeg ny jobb som IT-Tekniker.

Jeg må være klar for å ta kurs og jobbe for å vise meg tilliten verdig, men jeg gleder meg veldig og er glad for å bli "satset på og oppdaget"

Lykke til med videre satsing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...