Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Nettopp, det blir fortsatt lagret av diverse grunner , men det er ingen som pålegger lagring.

 

Det er f.ex. fritt frem å starte sitt eget teleselskap hvor man ikke lagrer noe som helst (om man ser bort fra hvilke drifttekniske påvirkninger dette ville hatt, at man få konsesjon fra P&T, etc).

 

Hva om denne mannen hadde vært en kunde av dette teleselskapet?

 

Kan det tenkes at det har noen som helst nytteverdi for politiet å gjennomgå teledata?

Jeg tror det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt ville det vært nyttig for dem å gjøre det. Problemet er at fyren oppførte seg om akkurat det, at han VAR overvåket. Han tok derfor de fleste forhåndsregler for å unngå å legge igjen spor. Det er ikke mye politiet får gjort hvis det ikke er noe data å lese.

 

DLD vil påvirke bare de dumme og folket generelt. De som seriøst planlegger noe stort (som ABB her), vet å ta sine forhåndsregler.

Lenke til kommentar

Ja, de fleste tar sine forhåndregler - men de fleste er også mennesker og gjør feil i ny og ned.

Vi kan ikke basere oss på at ingen gjør feil - da kunne man omtrent like sluttet å etterforske forbrytelser.

 

Poenget mitt som jeg har forsøkt å fremheve er at Baltazar94 skrev "Elektroniske spor er ikke mye til hjelp etter at hendelsen har skjedd". Jeg mener tvert i mot, at de er til stor hjelp i etterforskingøymed.

Lenke til kommentar

Når man først ser nytteverdi av det som lagres er det også enklere å veie for og mot.

Klarer man ikke se nytteverdien av det, er det fort veldig enkelt å avfeie det.

 

Og som du nevner lenger opp, dataene lagres allerede - til tross for at ingen har bedt om det.. således er vi allerede under overvåking. :] Personlig har eg ikkje noe i mot om de overvåker meg i 6 mnd kontra 3 mnder, hrhr.

Lenke til kommentar

Det vil utvilsomt bli meget utfordrende for myngihetene i tiden fremover å skape mer demokrati enn det vi har i dag (samt ikke komme med strengere føringer hva angår datalagring, etc) i tiden fremover, når slike ugjerninger kaster lys over handliger som utnytter demokratiet for alt det er verdt, samt beviser at demokratiet like vel begrenses av myndlighetene når meningene og handligene blir for kraftfulle og ekstreme.

 

Dette er følgelig fordi at visse hensyn overgår grunnpilarene i et demokrati, derav nasjonal sikkerhet osv... er det stor fare for nasjonal sikkerhet, vil følgen være mindre demokrati.. og utfordringer mht nasjonal sikkerhet har norge vært meget skjermet ift til andre land... så man får indelig håpe at usikkerhet rundt nasjonal sikkerhet ikke vil være vedvarende... dette vil i så måte sette demokratiet på en stor stor prøve..

 

En av grunnene til at Norge har kunnet ha et slikt sterkt og åpent demokrati henspeiler seg bla.a i den fredfulle nasjonen vi er (har vært...), men selvsagt er også andre faktorer av betydning

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Min påstand er at DLD ikke er egnet til å forhindre større terror angrep, det har jo denne karen tilgangs bevisst nå.. For å oppføre seg på hans måte vil man ikke dukke opp på radaren til myndighetene.. Det AP/regjeringen glemmer å fortelle er at DLD har kommet på plass pga et massivt press i fra amerikanske multimilliard selskaper som har som mål å beskytte sine økonomiske interesser. Og da er det interessant at sjefen for PST går ut i media også sier at selv med all tilgjengelig overvåkningsteknologi vil vi ikke være stand til å forhindre denne type angrep, og det slår jo beina glatt under grunnlaget til DLD.

Lenke til kommentar

- Anders Behring Breivik dukket i april opp på en liste med rundt 60 nordmenn som hadde gjort innbetalinger til et spesielt polsk firma som blant annet selger kjemikalier, sier PST-sjef Janne Kristiansen til Dagbladet.

 

- Det er snakk om et veldig lite beløp, kun 121,22 kroner, sier hun.

 

http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/anders_behring_breivik/innenriks/terror/terrorangrepet/17451130/

 

Dette viser vel at det allerede foregår en betydelig registrering av hva landets innbyggere foretar seg blant annet ved overvåking av transaksjoner via kort ellr bankkonto uavhengig av beløp. Ut i fra det jeg kan se var han ikke på noen måte en person de fulgte spesielt med på. Alikevel fikk de med seg at han handlet for et minimalt beløp fra utlandet.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Der er det bankenes meldingsplikt som slår inn, som går på når man enten overfører større 'mistenkelig' beløp eller til visse mottakere i utlandet, så sendes transaksjonen over til Økokrim..

Den generelle oppfatningen er jo at dette som regel skjer i forbindelse med større beløp (5000+ eller noe). Men som denne saken viser så er ikke nødvendigvis det tilfelle.

 

Og dette er nok bare en av et rimelig stort antall 'mistenkelige' bedrifter i utlandet som overvåkes til tross for at 99,99% av dem som handler med disse neppe har noe skummelt fore.

Lenke til kommentar

Ja, her står sikkert mottakerkonti på en "watchlist" (og man kan anta at det er en god del av de der ute), og da er det ren automatikk i at selv en lovlydig borger aktivt blir sjekket uavhengig beløp (og således havner i eit register).

 

Egentlig synd det er aldri noen som 'gjør opprør' mot bankenes lagrings- og meldingsplikt, men det er vel så inngrodd i oss at man ikke bryr seg lenger..

Lenke til kommentar

Samt, med bruk at skjuletaktikker på nettet, kan han sitte hjemme og se ut som at hans data kommer ut ifra tilfeldige plasser i hele verdenen. Umulig å ha oversikt over, med mindre hele verdenen blir overvåket.

 

Umulig å ha oversikt, spesielt hvis hele verden blir overvåket. Altfor mye data til at de kan bruke det effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...