Theo343 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Lillepy: Noen er i stand til å vurdere følgene på egenhånd. Endret 5. april 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Nå tar jeg ting veldig med en klype salt da. Jeg går heller etter mine personlige erfaringer, og orker ikke bry meg så veldig mye mer om hva andre mennesker bedriver tiden sin med. (Skal jeg bry meg om det ene så må jeg jo nesten bry meg om det andre og. Og DET blir litt for mye) VI vet ikke hva slags veldig god grunn politikerne egentlig har for å innføre dette. Jeg sliter med å finne en kilde som er troverdig, så jeg har vansker med å finne ordentlig informasjon om dette. Jeg vet veldig lite om dette, og det er nok det samme med mange av dere også. Jeg sier ikke at alt jeg sier er sant, det er bare spekuleringer. Men jeg tror ikke blindt på alt som skrives rundtomkring heller. Og jeg har ikke noe imot at folk vet hvor jeg er og hva jeg har gjort. Jeg er en ekstremt kjedelig person som ikke gjør så veldig mye spennende... folk kan gjerne få pinkoden til mobilen min hvis de skulle ønske det liksom Hva med å slutte å tro, slutte og vurdere, og forholde deg til fakta. Dataleaks er et eksempel på hva som vil bli lekket når systemet feiler. Historien viser oss hva som skjer når staten får for mye makt. NordKorea, Kina, Iran, Irak, Afghanistan... Dette er land som er der i dag. La oss gå noen år tilbake og se på Rusland/sovjet, Tsjekkia, Romania, Øst-tyskland. Flere år tilbake? Korsfarere som slaktet ned alle som ikke var kristne, religiøs og politisk rensning. Hvorfor skulle dette ikke skje i norge? Hvorfor skulle vi være naive nok til å tro at det kommer til å gå annerledes her? Les George Orwells 1984, den er ikke alt for lang, den kan lånes helt gratis på biblioteker landet over. Se på sitatene i videoen jeg postet, som er skrevet av mennesker som var under regimene, som var der vi er på vei i dag. Kanskje du kommer ut av din ignoranse og innser hvor kraftig verktøy DLD er, og hvorfor staten er de siste som burde sitte på den makten. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Sverige har aktive lover som sikrer at tilsynelatende helt ufarlig informasjon om mennesker skal være utilgjengelig og godt sikret. Dette fordi man aldri vet hva slags styre landet får i morgen og hvordan denne informasjonen kan brukes mot borgerne. Hvor mange ganger skal dette gjenta seg i historien før også nordmenn lærer? Endret 5. april 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Og jeg har ikke noe imot at folk vet hvor jeg er og hva jeg har gjort. Jeg er en ekstremt kjedelig person som ikke gjør så veldig mye spennende... folk kan gjerne få pinkoden til mobilen min hvis de skulle ønske det liksom Jeg har oppfordret alle de som "ikke har noe å skjule" om å sende meg deres kontoinformasjon samt passord til deres nettbank. Du er også oppfordret til å gjøre det samme. PS. Hittil har ingen sendt meg noe som helst Lenke til kommentar
Danko Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 DLD virker ikke ifølge tysk statistikk. Worthless piece of crap. Statistikken sier ingenting om hvor hvor mye data som etterspørres og hvor nyttig disse er. Kanskje for alt vi vet er oppklaringsprosenten på 99% i de tilfeller hvor data etterspørres? Eller kanskje 0%? Det er er ikke gjort spesifikke undersøkelser i Norge på hvor verdifull "digitale spor" fra tilbyder har og si, men om vi baserer oss på svenske utredninger så er det å anta at data er verdifult i minimum 40% av de tilfellene når det hentes ut. 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Og jeg har ikke noe imot at folk vet hvor jeg er og hva jeg har gjort. Jeg er en ekstremt kjedelig person som ikke gjør så veldig mye spennende... folk kan gjerne få pinkoden til mobilen min hvis de skulle ønske det liksom Jeg har oppfordret alle de som "ikke har noe å skjule" om å sende meg deres kontoinformasjon samt passord til deres nettbank. Du er også oppfordret til å gjøre det samme. PS. Hittil har ingen sendt meg noe som helst Kom igjen, hva hva skal dette egentlig bevise? Så vidt jeg vet lagres ikke disse detaljene under et DLD-regime, men bare at du har besøkt nettbanken kl xx.xx.xx dato yy.yy.yyyy. Dersom informasjonen lagres slik du påstår, så er det fortsatt ikke sammenlignbart med å gi fra seg denne informasjonen til en privatperson (kontra det at en statlig etat tar vare på den i noen måneder). Ikke det at jeg er så fryktelig glad i DLD, men dette hjelper ikke akkurat debatten. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Jeg har oppfordret alle de som "ikke har noe å skjule" om å sende meg deres kontoinformasjon samt passord til deres nettbank. Du er også oppfordret til å gjøre det samme. PS. Hittil har ingen sendt meg noe som helst Kom igjen, hva hva skal dette egentlig bevise? Så vidt jeg vet lagres ikke disse detaljene under et DLD-regime, men bare at du har besøkt nettbanken kl xx.xx.xx dato yy.yy.yyyy. Dersom informasjonen lagres slik du påstår, så er det fortsatt ikke sammenlignbart med å gi fra seg denne informasjonen til en privatperson (kontra det at en statlig etat tar vare på den i noen måneder). Ikke det at jeg er så fryktelig glad i DLD, men dette hjelper ikke akkurat debatten. Såvidt jeg kan se har jeg ikke påstått at passord lagres under DLD, det jeg peker på er at de som påstår at de har INTET å skjule lyver, derfor er forsvaret av DLD på dette grunnlag falskt. At dine besøk i nettbanken lagres er forresten noe Futen utvilsomt vil ta tak i, spesielt besøk i utenlandske nettbanker. Endret 5. april 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg har oppfordret alle de som "ikke har noe å skjule" om å sende meg deres kontoinformasjon samt passord til deres nettbank. Du er også oppfordret til å gjøre det samme. PS. Hittil har ingen sendt meg noe som helst Kom igjen, hva hva skal dette egentlig bevise? Så vidt jeg vet lagres ikke disse detaljene under et DLD-regime, men bare at du har besøkt nettbanken kl xx.xx.xx dato yy.yy.yyyy. Dersom informasjonen lagres slik du påstår, så er det fortsatt ikke sammenlignbart med å gi fra seg denne informasjonen til en privatperson (kontra det at en statlig etat tar vare på den i noen måneder). Ikke det at jeg er så fryktelig glad i DLD, men dette hjelper ikke akkurat debatten. Såvidt jeg kan se har jeg ikke påstått at passord lagres under DLD, det jeg peker på er at de som påstår at de har INTET å skjule lyver, derfor er forsvaret av DLD på dette grunnlag falskt. At dine besøk i nettbanken lagres er forresten noe Futen utvilsomt vil ta tak i, spesielt besøk i utenlandske nettbanker. Vel, ditt argument blir ugyldig ettersom det som lagres ikke er det man ønsker å skjule (dersom man er lovlydig). Å gjemme unna midler på utenlandske konti for å unngå beskatning er ikke lovlig. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 La oss si at de ifjor tok 5 kriminelle, og la oss si at de med dld tar 10 kriminelle, fordi det hjelper med å finne bevis osv.. to stykker kommer seg unna fordi de har skjønt greia. Da er det likevel 3 kriminelle FLER de har tatt... da var det verdt det, selv om to stk kom seg unna. De hadde ikke klart å ta disse andre 3 om det ikke hadde vært for dld. Ja, sånn høres det ut i teorien. Vi kan heller basere det på fakta. I Tyskland ble det uten DLD tatt 10 kriminelle. Med DLD ble det tatt 10 kriminelle. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Så lenge det er mennesker involvert i et datasystem, så vil det aldri være helt sikkert. I Nederland var pin-koder for tilgang til DLD-data allmenn informasjon blant politifolk, selv om det bare var et fåtall som EGENTLIG skulle ha dem. Og jeg er av dem som ikke begriper at pressen ikke tar tak i dette. De kan jo bare glemme anonyme kilder dersom DLD faktisk blir igangsatt. I Polen ble DLD-info misbrukt i stor grad av politi og myndigheter for å finne kildene til en titalls journalister. Ref Artikkel Som jeg har sagt før (enten i denne tråden eller en annen DLD-tråd), så spår jeg en massiv lekkasje innen 3 år fra det er igangsatt. Det tar kanskje lenger tid før det blir oppdaget, men 3 år - maks. Og jeg er enig i at de som er for DLD ikke skjønner hverken omfanget eller det tekniske rundt DLD. Hvorfor overvåke 5 millioner mennesker når de kriminelle som man ønsker å ta lett klarer å omgå DLD? Egentlig kunne man likegodt installert kameraer i alle rom i alle hus med en gang. Politi og myndigheter lover jo å ikke se på opptak dersom man ikke er mistenkt for noe. Er det forresten noen som har listen over unntak ift de tingene som IKKE må gjennom domstolene? Var jo en helt sinnsvak liste. En naturlig utvidelse av DLD en gang i fremtiden vil f.eks. være å spore mobiltelefonene hele tiden, og dersom man ser at de beveger seg for fort mellom 2 punkter, så får man automatisk tilsendt fartsbot i posten. Og jeg ser med gru på den dagen NAV får full tilgang. Da kan en enkelt saksbehandler bestemme at den gåturen du tok litt for tidlig etter at du var forkjøla, enten du forlenget sykeleie eller ikke, tilsier kutt i sykepengene. Og hva om DLD åpnes for forsikringsbransjen? Trøste og bære... Jeg liker ikke folk som snylter på forsikringa, som gjør MIN forsikrings dyrere, men bransjen blir garantert håpløs å ha med å gjøre med DLD-info. Endret 5. april 2011 av Ratleto 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Såvidt jeg kan se har jeg ikke påstått at passord lagres under DLD, det jeg peker på er at de som påstår at de har INTET å skjule lyver, derfor er forsvaret av DLD på dette grunnlag falskt. At dine besøk i nettbanken lagres er forresten noe Futen utvilsomt vil ta tak i, spesielt besøk i utenlandske nettbanker. Vel, ditt argument blir ugyldig ettersom det som lagres ikke er det man ønsker å skjule (dersom man er lovlydig). Å gjemme unna midler på utenlandske konti for å unngå beskatning er ikke lovlig. Mitt argument var at de som sier de ikke har noe å skjule, lyver. Ikke hvorvidt DLD v.1.0 vil lagre det de som ikke har noe å skjule, ønsker å skjule. DLD v.2.0 vil utvilsomt ordne med de manglende data som Politiet "trenger" for ´gjøre sitt arbeid. Min observasjonen med utenlandske konti du har tilgang til er ikke nødvendigvis ulovlige per se. Os selv om de skulle være ulovlige har dette intet med mitt argument over å gjøre derved er din "tilbakevisning" ugyldig ettersom du ikke engang har vært i nærheten av det som er mitt argument. Snakk om å bomme! Endret 5. april 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Danko Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Og jeg ser med gru på den dagen NAV får full tilgang. Da bør du egentlig juble i dag i og med NAV har mistet tilgangen. NAV var jo en av de som hadde egne lovhjemler som gjorde det mulig for de å hente ut data. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Sikkert blitt spurt om før, men; Jeg vet at hensikten med DLD, utifra min lesning av HW's artikkel, er å bekjempe organisert og grov kriminalitet. Men hvis noen laster ned. Filmer, musikk, etc. Kan den personen bli tatt for dette? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Og jeg ser med gru på den dagen NAV får full tilgang. Da bør du egentlig juble i dag i og med NAV har mistet tilgangen. NAV var jo en av de som hadde egne lovhjemler som gjorde det mulig for de å hente ut data. Jeg er klar over det, men med DLD vil det evt bli enda lettere for dem. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Sikkert blitt spurt om før, men; Jeg vet at hensikten med DLD, utifra min lesning av HW's artikkel, er å bekjempe organisert og grov kriminalitet. Men hvis noen laster ned. Filmer, musikk, etc. Kan den personen bli tatt for dette? Nei, ikke med dagens løsning. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg er klar over det, men med DLD vil det evt bli enda lettere for dem. Hvorfor ? 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg er klar over det, men med DLD vil det evt bli enda lettere for dem. Hvorfor ? Fordi det nå lagres betraktelig mer informasjon. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg er klar over det, men med DLD vil det evt bli enda lettere for dem. Hvorfor ? Fordi det nå lagres betraktelig mer informasjon. Det er jo ikke noen begrunnelse på hvorfor det vil bli lettere for NAV å få innsyn med DLD sammenlignet med dagens praksis (uten DLD) hvor de har fri tilgang. Sikkert blitt spurt om før, men; Jeg vet at hensikten med DLD, utifra min lesning av HW's artikkel, er å bekjempe organisert og grov kriminalitet. Men hvis noen laster ned. Filmer, musikk, etc. Kan den personen bli tatt for dette? Nei, ikke med dagens løsning. Løgn. 1 Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 DLD virker ikke ifølge tysk statistikk. Worthless piece of crap. Statistikken sier ingenting om hvor hvor mye data som etterspørres og hvor nyttig disse er. Kanskje for alt vi vet er oppklaringsprosenten på 99% i de tilfeller hvor data etterspørres? Eller kanskje 0%? Det er er ikke gjort spesifikke undersøkelser i Norge på hvor verdifull "digitale spor" fra tilbyder har og si, men om vi baserer oss på svenske utredninger så er det å anta at data er verdifult i minimum 40% av de tilfellene når det hentes ut. Ikke sett i lys av at politikerene, da spesielt Storberget, fremstiller DLD som den hellige gral når det kommer til å oppklare saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå