Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Datatilsynet bestemmer hva som skal krypteres, lederen i datatilsynet blir valgt av regjering/storting. Kan komme en interessekonflikt der.

Mener å huske å ha lest noe i aviser om at de har blitt mindre uavhengige de siste 5 årene? Har noen bedre husk enn meg og kan finne frem dette? Handler om ansettelse / oppsigelse ift uavhengigheten til tha govt.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite de positive sidene med DLD. Hvorfor ble det gjennomført om det er så mange argumenter og personer som er mot DLD? Hvilke argumenter ble brukt i Stortinget?

Det er vel for å ha flere bevis mot kriminelle. Etter hva jeg har fått med meg, så kommer ikke politiet til å snoke i din informasjon som blir lagret med mindre du er kriminell eller mistenkt for kriminalitet.

At det er en prinisppsak, kan jeg delvis forstå. Men så har jeg aldri likt prinsippsaker uansett. Det kommer alltid an på etellerannet....

Og ang misbruk av data; hvorfor skal det plutselig skje nå?

MASSE data er lagret om gud og hvermann fra før av, men har det vært noe alvorlig misbruk?

Nåja, det har nå vært noen lekkasjer, men jeg tror ikke dld kommer til å ende opp i en katastrofe av lekket/stjelt informasjon.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite de positive sidene med DLD. Hvorfor ble det gjennomført om det er så mange argumenter og personer som er mot DLD? Hvilke argumenter ble brukt i Stortinget?

Det er vel for å ha flere bevis mot kriminelle. Etter hva jeg har fått med meg, så kommer ikke politiet til å snoke i din informasjon som blir lagret med mindre du er kriminell eller mistenkt for kriminalitet.

At det er en prinisppsak, kan jeg delvis forstå. Men så har jeg aldri likt prinsippsaker uansett. Det kommer alltid an på etellerannet....

Poenget er at data vil bli misbrukt. Det finnes ingen untak på dette i historien, men massevis av bekreftelser på det. I dag er det ingen misbruk, i morgen...

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å forbedre sikkerheten så lenge noen har tilgang til å få dataene ut.

nå er ikke jeg en dataguru. Men man kan jo logge det folk gjør. Så sikkert logge det igjen, et annet sted. Vi har utrolige muligheter med data om dagen, og kan gjøre det meste ut av det.

Men de får nok løst mer kriminalitet av dette systemet enn de har klart før. Og jeg tror heller ikke det komemr til å eksplodere i fil-stjeling fra dld om to uker.

Jada, det har skjedd, og det kommer alltid til å skje.. noen driver med kosnpirasjon og møkk og drit og er smarte nok til å hacke seg inn på diverse greier. Men det kommer nok ikke til å være i et så stort omfang at det ikke er verdt å ha innført systemet.

Lenke til kommentar

Enig i at media ikke har gjort en dritt i denne saken... Veit de ikke hva det dreier seg om eller har de blitt betalt?

Media kunne gjort utrolige forskjeller. Se bare hva de fikk til med Maria Amelie-saken. Det er helt fantastisk at de kan gi henne så mye oppmerksomhet og gi en så stor sak som at Norges befolkning skal bli overvåket så lite. Dette tror jeg er noe av det mest skremmende med alt dette. Det, pluss at regjeringen har vist hvor mye de gir blaffen i hva befolkningen mener. Demokrati! :new_woot:

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Hjelper ikke å forbedre sikkerheten så lenge noen har tilgang til å få dataene ut.

nå er ikke jeg en dataguru. Men man kan jo logge det folk gjør. Så sikkert logge det igjen, et annet sted. Vi har utrolige muligheter med data om dagen, og kan gjøre det meste ut av det.

Men de får nok løst mer kriminalitet av dette systemet enn de har klart før. Og jeg tror heller ikke det komemr til å eksplodere i fil-stjeling fra dld om to uker.

Jada, det har skjedd, og det kommer alltid til å skje.. noen driver med kosnpirasjon og møkk og drit og er smarte nok til å hacke seg inn på diverse greier. Men det kommer nok ikke til å være i et så stort omfang at det ikke er verdt å ha innført systemet.

DLD virker ikke ifølge tysk statistikk.

:)

Og nei, risken for data på avveie, misbruk av data og overgrepet på personvernet er ikke verdt det. Langt ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...