klilleng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Angående Cuba, så hadde de et bra helsevesen før kommunistkuppet, så de har vel heller gode leger _på tross_ av sosialismen, ikke på grunn av... Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det skal sies at de sykehus i USA som koster endel er også en av verdens beste. De fleste sykehus i USA er også i privat sektor hvis jeg har forstått det rett, og de fleste har også såkalte free clinicks hvor det ikke koster noe. Free clinicks tar nok heller ingen operasjoner, og køene der er lange. Jeg baserer dette på serien [scrubS] heheh, så vet ikke om det stemmer. Men uansett er det sinnsykt å for.eks. å komme til akutt avdelingen på et sykehus i usa etter en bilulykke for.eks. med indre blødninger, for så å bli avvist siden de ikke har forsikringen i orden. Det må med andre ord være veldig tøft å være lege i USA. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Om dere har tatt tiden til å høre den sosialistiske versjonen til Michael Moore, så burde dere ta 4 min til å se den andre versjonen også, og hvorfor USAs helsesystem ikke er helt i vater. hoho den var god du... Ron Paul som febrilsk prøver å fortelle at sosialistisk helsesystem ikke fungerer, fordi det ikke fungerer i praksis. Direkte latterlig å trekke frem dude. Den filmen der understreker jo bare teorien om at høyresida har gått opp for argumenter. Når de bruker argumenter som: "I don't like that, because it doesnt work... we've seen lots of examples on that." Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Hørte du på det han sier om hvorfor han mener det ikke virker? Helsesystemet i USA er drevet frem av lobbyvirksomhet. Siden medicare og medicaid kom på banen har medisiner og behandling blitt mange ganger dyrere enn det var før, samt mindre tilgjengelig. Fordi sykehus og behandling var finansiert med "pay if you can, get treatment if you dont" før i tiden, fordi uten inntektsskatt har alle mer penger å rutte med, så man gir til veldedighet som betaler for de som ikke kan betale, samt legen er mer fleksibel. Du må bare være villig til å studere hva det egentlig betyr med fritt marked og privat helsevesen, du vet tydeligvis mye om sosialistisk helsevesen men det ser ut som om du ikke helt har oversikten over det private. Utvid horisonten. For lite info er mer skadelig enn for mye. RP forklarer det best. Jeg skal prøve og finne et klipp hvor han går enda dypere i hvorfor det amerikanske helseveset ikke fungerer. Det er så mange klipp og noen er mer overflasiske enn andre. RP har jobbet på sykehus i mange år selv så han burde ha oversikten. Endret 4. januar 2008 av Tha Dude Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Angående Cuba, så hadde de et bra helsevesen før kommunistkuppet, så de har vel heller gode leger _på tross_ av sosialismen, ikke på grunn av... jaha, ja.. hvis teorien til ron paul skal stemme så virker jo det han sier helt løst, siden det han mener at sosialisme ødelegger helsevesenet. Det kan godt hende cuba hadde gode leger før kommunistkuppet, men cuba har faen meg fortsatt gode leger, så å si at kommunistisk helsevesen ikke funker blir for dumt. Dessuten er det vel ikke snakk om legenes kapasitet, men derimot helsetjenestene generelt, som jeg med sikkerthet vet at ikke har vært like godt heletida. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Om dere har tatt tiden til å høre den sosialistiske versjonen til Michael Moore, så burde dere ta 4 min til å se den andre versjonen også, og hvorfor USAs helsesystem ikke er helt i vater. hoho den var god du... Ron Paul som febrilsk prøver å fortelle at sosialistisk helsesystem ikke fungerer, fordi det ikke fungerer i praksis. Direkte latterlig å trekke frem dude. Den filmen der understreker jo bare teorien om at høyresida har gått opp for argumenter. Når de bruker argumenter som: "I don't like that, because it doesnt work... we've seen lots of examples on that." Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Hørte du på det han sier om hvorfor han mener det ikke virker? Helsesystemet i USA er drevet frem av lobbyvirksomhet. Siden medicare og medicaid kom på banen har medisiner og behandling blitt mange ganger dyrere enn det var før, samt mindre tilgjengelig. Fordi sykehus og behandling var finansiert med "pay if you can, get treatment if you dont" før i tiden, fordi uten inntektsskatt har alle mer penger å rutte med, så man gir til veldedighet som betaler for de som ikke kan betale, samt legen er mer fleksibel. Du må bare være villig til å studere hva det egentlig betyr med fritt marked og privat helsevesen, du vet tydeligvis mye om sosialistisk helsevesen men det ser ut som om du ikke helt har oversikten over det private. Utvid horisonten. For lite info er mer skadelig enn for mye. RP forklarer det best. Jeg skal prøve og finne et klipp hvor han går enda dypere i hvorfor det amerikanske helseveset ikke fungerer. Det er så mange klipp og noen er mer overflasiske enn andre. RP har jobbet på sykehus i mange år selv så han burde ha oversikten. Altså med engang man privatiserer sykehusene skjer nettopp det. Folk blir gale etter penger og hører på de som har det. Og jeg har ingen tro på et samfunn uten inntektsskatt. Da det hører til menneskets natur å være egoistisk tviler jeg på at de som faktisk har råd, gidder å gi til veldedige formål. Og jo, jeg forstår godt hva fritt marked og privat helsevesen betyr og hvordan det vil fungere. Jeg har jo sett hvordan usa oppfører seg. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Angående Cuba, så hadde de et bra helsevesen før kommunistkuppet, så de har vel heller gode leger _på tross_ av sosialismen, ikke på grunn av... jaha, ja.. hvis teorien til ron paul skal stemme så virker jo det han sier helt løst, siden det han mener at sosialisme ødelegger helsevesenet. Det kan godt hende cuba hadde gode leger før kommunistkuppet, men cuba har faen meg fortsatt gode leger, så å si at kommunistisk helsevesen ikke funker blir for dumt. Dessuten er det vel ikke snakk om legenes kapasitet, men derimot helsetjenestene generelt, som jeg med sikkerthet vet at ikke har vært like godt heletida. Det er ikke det at det ikke virker per sè, elle rhva det nå heter. Cubanske leger er gode ja, men det koster masse penger, mye mer enn en lege ville kostet under privatisert system. For når staten tar hånd om det skal medisiner, lønn, leie, utstyr etc betales UANSETT hvor dyrt det måtte være, og dette vet leverandørene å sko seg på, så du endere opp med et overall dyrere og tregere system fordi det er ingen konkurrenter som har sjansen til å prøve å levere billigere og mer effektiv behandling. Tenk på alle pengene vi kunne spart bare ved å kutte byråkratiet som er over byråkratiet til helsevesenet. Sykepleiere hadde fått rettferdig lønn og arbeidsforhold. Har vi ikke nok sykepleiere i Norge så er det fordi det er et uatraktivt yrke med dårlig lønn og arbeidsforhold, men istede for at det skal løses automatisk av marketed må det gjennom et virvarr av byråkratiske innstanser, politikerene må ville etc. Så vi ender opp med å importere sykepleiere fra filipinene og andre steder. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 jaha, ja.. hvis teorien til ron paul skal stemme så virker jo det han sier helt løst, siden det han mener at sosialisme ødelegger helsevesenet. Det kan godt hende cuba hadde gode leger før kommunistkuppet, men cuba har faen meg fortsatt gode leger, så å si at kommunistisk helsevesen ikke funker blir for dumt. Aner ikke hva denne Ron Paul mener, jeg bare opplyser om hva som er tilfellet. Forøvrig er USA helt soleklart verdensledende på utvikling og forskning på nye medisiner og behandlinger. Det bør vi ikke glemme. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Om dere har tatt tiden til å høre den sosialistiske versjonen til Michael Moore, så burde dere ta 4 min til å se den andre versjonen også, og hvorfor USAs helsesystem ikke er helt i vater. Ron Paul er jo like gal som Hucakbee. Huckabee er Bush with brains, blir ikke det katastrofe vet ikke jeg. Ron Paul vil jo avskaffe ALT, total frihet, bort med skatt, bort med sentralbanken, bort med fbi, han er libertaner til beinet. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Om dere har tatt tiden til å høre den sosialistiske versjonen til Michael Moore, så burde dere ta 4 min til å se den andre versjonen også, og hvorfor USAs helsesystem ikke er helt i vater. hoho den var god du... Ron Paul som febrilsk prøver å fortelle at sosialistisk helsesystem ikke fungerer, fordi det ikke fungerer i praksis. Direkte latterlig å trekke frem dude. Den filmen der understreker jo bare teorien om at høyresida har gått opp for argumenter. Når de bruker argumenter som: "I don't like that, because it doesnt work... we've seen lots of examples on that." Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Det forundrer meg ikke at du skriver dette pga. nicket ditt. Uansett, Ron Paul sier også at helsesystemet i USA er feilslått. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du blander Sicko inn i RP sin helsepolitikk når han faktisk ikke er for den helsepolitikken som føres. Ja, han mener det er for lite fritt marked innen helsepolitikken, og det samsvarer jo ikke med den nåværende helsepolitikken, selv om det faktisk er et visst marked for helse. Grunnen til at den sosialistiske helsepolitikken (á la den norske) ikke fungerer er fordi man betaler skatter og avgifter som ikke kun brukes til helse, men også til mye annet som samfunnet opprinnelig ikke trenger å bruke pengene på. Synes Ron Paul sitt forslag var et godt forslag jeg. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Grunnen til at den sosialistiske helsepolitikken (á la den norske) ikke fungerer er fordi man betaler skatter og avgifter som ikke kun brukes til helse, men også til mye annet som samfunnet opprinnelig ikke trenger å bruke pengene på. Så om vi separerer ut helseutgifter til staten som en egen form for skatt så vil det fungere bedre? Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 nemlig. Jeg var for sosialistisk helsevesen før jeg også, fordi jeg trodde USA var det motsatte, altså fritt marked. Og det er jo jævlig om du skulle ha lav inntekt og blir sjuk "uver thar" med dagens system. Men det er jo langt fra det som er nå, til det som kan karakteriseres som fritt marked. Micheal Moore er forøvrig veldig sosialistisk med sine dokumentarfilmer. Bowling for Conqubine viser jo noe av absurditeten hva våpen og ammo i USA går på, men om man leser de historiske årsakene til hvorfor second amendment er med i konstitusjonen, altså høyrepolitikk, så gir det mening det også, mer mening enn å forby våpen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ja, det amerikanske sjukehussynstemet ruinerar jo folk Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Så filmen SiCKO idag på skolen. Jeg ble ærlig talt sjokkert av hvordan statene behandler syke folk i USA. Michael Moore fulgte en eldre par som hadde to velbetalte yrker (Kona var forfatter for en avis, og mannen husker jeg ikke). Det som hendte var at den eldre mannen fikk 3 hjerteattack iløpet av kort tid og måtte på sykehus en rekke ganger. Kona fikk kreft og måtte også på sykehus. Det hele endte opp i at de måtte selge det store huset de eide og måtte flytte inn hos en av barna sine på et lite rom. Alt dette på grunn av at de ikke hadde sykehusforsikring. Michael Moore fulgte også en eldre mann som hadde sykdommer, og han hadde 3 forskjellige drittjobber for å få råd til medisiner som holdt han i live. Han hadde heller ikke sykehusforsikring. Det som også sjokkerte meg i filmen var at de selskapene som ga sykehusforsikring, stilte veldig høye krav til å få forsikring, det vil si at sjansen for å få forsikring var begrenset. Det var lister over sykdommer på 37 A4-sider (!) som ikke var godkjent av en rekke selskaper og selskapene var som regel svindlere som kun var ute etter penger. Michael Moore reiste også til en rekke land i Europa for å besøke sykehus og se hvordan systemene fungerte der. Dette ga han et stort sjokk, fordi alle de stedene han besøkte, så var sykehusoppholdet helt gratis, og du betalte ikke et øre uansett situasjon omtrent. Kan fortelle om en hendelse som ble vist i filmen hvor en mann fikk kuttet av to fingre i et uhell med en sag. Han fikk kuttet av langfingeren, og ringfingeren. Prisen for å få fikset langfingeren var 65,000$ mens prisen på å få fikset ringfingeren var på 12,000$. Siden han hadde kjæreste/kone, så valgte han å få fikset ringfingeren til en pris på hele 12,000$. Endret 4. januar 2008 av Nrjey Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 farfaren min mistet lillefingeren og ringfingeren i en vedkløyver i Norge, og han fikk ingen sydd på. Helt gratis selvfølgelig. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) så var sykehusoppholdet helt gratis, og du betalte ikke et øre uansett situasjon omtrent. farfaren min mistet lillefingeren og ringfingeren i en vedkløyver i Norge, og han fikk ingen sydd på. Helt gratis selvfølgelig. Å si at et sosialistisk helsesystem er "gratis" blir jo selvsagt helt feil. Det er akkurat like dyrt; det er bare kostnadene som blir fordelt på en annen måte Endret 4. januar 2008 av Idioteque Lenke til kommentar
foorex Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Husker jeg sto i kø bak en dame på en Starbucks Coffee i L.A. i sommer. Hun snakket i telefonen, jeg hørte hun snakket om filmen Sicko, og at hun var flau over å være en amerikaner etter å ha sett filmen Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 De fleste som har blitt frelst av Moore burde lese litt rundt på egen hånd. Et godt sted å starte er her: http://www.minerva.as/?vis=artikkel&fi...&magasin=ja Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ingen systemer vil bli 100% perfekte, og gresset er som vanlig grønnere på den andre siden. Er sterkt skeptisk til at noen folk som vil tjene mest mulig penger skal bestemme om jeg får behandling, hvor jeg skal få behandling, hva jeg kan behandles for osv. Har sett Sicko, og jeg syns det er ille når en 20 åring ikke får kreftbehandling siden hun er for "ung" til å få kreft. Grøsser bare av tanken på å få en sånn beskjed. Eller at leger ansatt hos forsikringsselskapene må ha en viss prosent som de ikke godkjenner, og gir de nok avslag får de bonus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå