femftifem Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hvordan fungerer det amerikanske sykehussystemet i forhold til her i norge? Vi ser for oss at du er faren til en sønn på 18 år i Amerika, og din sønn havner i en bilulykke og blir alvorlig skadet. Du har dårlig økonomi. Er det slik at det er opp til økonomien din på hvor stor sjanse sønnen din har på å overleve? Her har vi et eksempel: "Hei du, jah.. Vi har mannen din her, men vi lurer litt på hvilke instrumenter vi skal bruke. Vi kan bruke det billige skvipet som igjen gir han en 50% sjanse til overleve, men han må antageligvis amputere det ene benet.. Eller, så kan du betale en 50.000 så vil det være 98% sikkert at han overlever og foten hans vil være helt fin senere." Lenke til kommentar
War Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Sansynligheten er stor for at hver stat har egene greier men etter hva jeg så på tv denne uken så får alle akutt hjelp til å overleve, dvs sy igjen og bandagere men så er det rett ut om man ikke har forsikring. Det koster 500$ uansett hva du skal bare en lege kommer ut å hilser. Og deretter syke priser som forsikkringen betaler og dem uten har 100% ikke råd. I norge har vi en egenandel på noen hundrelapper og har man betalt lege ting for over 1600kr får man resten gratis. Ingen i norge betaler mer en 1600kr i året selv om man ligger inne 24/7 i 1 år med 100 medisiner om dagen. Moore filmen om helsevesenet tok ikke med norske sykehus pga ingen i usa vile ha trudd at det var sant. Endret 2. januar 2008 av War Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Kan gi et lite eksempel på hvordan det er: Noen venner av famillien min har en sønn som går skole i America. Der driver han blant annet med litt amerikansk fotball. Men var så uheldig å brekke foten en gang her tidligere. Og han hadde ikke skaffet seg forsikkring enda. Han oppsøkte et lege senter eller noe sånn å de spjelket beinet hans å sende han ut igjen. Men å ta røntgen for å bekrefte om/hva som var brekt gjorde de ikke for det ville kostet han mye. Han ringte jo så klart foreldrene i norge, og de bestilte billet på første fly til Værnes. For de fant ut at tur-retur reise til norge ville bli billigere enn røntgen i USA. Så han reiste med spjelket ben med fly til Værnes å de kjørte direkte til sykehuset. Der fikk han komme rett inn å ble omgående sent til rønten undersøkelse. Etter dette gipset de foten han å alt var greit. Han fløy tilbake til USA, og alt dette var billigere enn å få behandlig i usa Endret 2. januar 2008 av _Viper_ Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Skaff deg en skikkelig god helse/skadeforsikring hvis du drar dit. Ellers så kan du riskikere å ikke få god nok behandling eller å sitte igjen med en stor regning fra sykehuset. Det er det beste tipset jeg kan gi hvis du har tenkt å dra til USA. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg bor i USA og fikk en hard hjernerystlse i forbinnelse med en fotballkamp for et par måneder siden. For å ligge å sove i sengen på sykehuset og et par tabeletter kom det totalte på 4.000$ og 350$ for røntgen. Forsikringselskapet mitt dekker dette, men jeg må uansett legge ut for det. Tenk hvordan det er om noe enda mer alvorlig skjer og man ikke har forsikring! Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hvor mye koster en sånn forsikring der borte SurfingElite? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Det er jeg ikke sikker på, da det var mine foreldre som betalte og tok ansvaret for dette. Men jeg skal selvsagt prøve å finne det ut. Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Handler ikke filmen Sicko om akkurat dette temaet? Er det noen som har sett filmen? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Handler om health care i USA ja. Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Om dere har tatt tiden til å høre den sosialistiske versjonen til Michael Moore, så burde dere ta 4 min til å se den andre versjonen også, og hvorfor USAs helsesystem ikke er helt i vater. Lenke til kommentar
Madock Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Vel, jeg er enig i at sykehusordningen i USA er ganske dårlig. Men den i Norge er absolutt ingen ting å skryte av heller. I Norge får alle (nesten) gratis behandling osv. Men det er sykt lange køer for å bli operert o.l. Jeg leste for en stund tilbake om en dame som begikk selvmord fordi hun hadde så vondt og hadde stått i kø i over et år for å bli operert.. Og nei, dette var ikke en eller annen emo-jente, det var en småbarnsmor med mann og fast jobb. Så i USA får du i allefall hjelp med en gang om du betaler for det, noe man ikke får i Norge. I Norge betaler man skatt til man nesten ikke har penger igjen, men likevel har man så dårlig standard på prosedyrer og tilbud som skal dekkes av staten med skattepenger,, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Med 680.000 dollar for en blindtarm fjerning så hadde det ikke vært køer i norge heller. Så billig der et i norge så drar flere til legen for mindre ting. Folk som stikker til legen pga tissen har en hvit prikk som dem har sett i 4 år men ellers ikke merker hadde neppe gjort det i usa for en regning på 6000$ vs 270kr Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Vel, jeg er enig i at sykehusordningen i USA er ganske dårlig. Men den i Norge er absolutt ingen ting å skryte av heller. I Norge får alle (nesten) gratis behandling osv. Men det er sykt lange køer for å bli operert o.l. Jeg leste for en stund tilbake om en dame som begikk selvmord fordi hun hadde så vondt og hadde stått i kø i over et år for å bli operert.. Og nei, dette var ikke en eller annen emo-jente, det var en småbarnsmor med mann og fast jobb. Så i USA får du i allefall hjelp med en gang om du betaler for det, noe man ikke får i Norge. I Norge betaler man skatt til man nesten ikke har penger igjen, men likevel har man så dårlig standard på prosedyrer og tilbud som skal dekkes av staten med skattepenger,, men det er en annen sak. Jeg likte poenget ditt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Du burde se filmen Sicko, helseforsikring i USA er helt katastrofalt Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg synes den amerikanske legen hadde gode synspunkter, selv om jeg mener han burde åpnet for større statlig regulering av prisregimene\et sterkere konkurransetilsyn til ulike behandlingsformer i usa som har kommet helt ut av kontroll. Problemet i Norge mtp køer er det at staten overfinansierer enkelte typer behandlinger, mens den underfinansierer andre. Såklart vil mange sykehus prøve å unngå å gå i minus og derfor kan ikke alle kreftpasienter får kreftbehandlingen som koster 300000 siden staten bare gir dem 100000 for den. Kan ta et litt stygt eksempel på hva underfinansieringen i praksis fører til: I Norge har vi en relativt høy forekomst av MS (multippel sklerose), sekundært etter traumer er denne sykdommen den som fører til størst grad av uførhet blant unge mennesker da mange får sykdommen før de er 30 år. Nylig kom en ny medisin på markedet (tysabri) som kan redusere forverringsfrekvensen for de med såklat RR-MS med over 60%. De beste alternative medisinene vi har idag greier kun å redusere forverringen med ca 30% (disse koster rundt 100000 årlig). I praksis vil dette si at en umedisinert MS-pasient som responderer på bremsemedisin som etter 10 år ville vært ufør og ute av arbeidslivet kanskje kan holde ut i 20 år før han\hun blir ufør med 30% medisinen og i kanskje 30 år med tysabri. Et enkelt regnestykke gir meg følgende kostnadsberegning: Tysabri koster 225000,- sånn ca i året. En vanlig arbeidstaker tjener kanskje litt over 300000 og bidrar med ca 100000 i statskassa i form av skatt. Når en i tillegg slipper uførepenson som kanskje ligger på 175000 i året i 20 år mot å ikke få medisiner overhodet så sparer staten 1 million bare på denne arbeidstakeren om de hadde orket å fullfinansiere behandlingen han\hun burde ha krav på. Jeg synes dette er direkte tragisk og skammelig. At ikke helsepolitikerne får opp øynene og ser den gode økonomien i å hjelpe f.eks kreft eller MS-pasientene til kanskje mange ytterligere år i yrkeslivet ved å fullfinansiere behandlingene deres og dermed spare større summer i andre budsjetter! Idag mener man at minst 200 har god nytte av tysabri, mens kun 30-40 får det siden sykehusene må si opp ansatte eller kutte i annen behandling om de skal få råd til å gi behandlingen til alle som burde få det. Om 160 som burde hatt det ikke får det og de følger regnestykket mitt ovenfor kan staten tape ca 160 millioner kroner på sin egen idioti samt at minst 160 mennesker får vesentlig redusert livskvalitet, noe som vanskelig kan måles i penger! Endret 4. januar 2008 av Delavar Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Et enkelt regnestykke gir meg følgende kostnadsberegning:Tysabri koster 225000,- sånn ca i året. En vanlig arbeidstaker tjener kanskje litt over 300000 og bidrar med ca 100000 i statskassa i form av skatt. Når en i tillegg slipper uførepenson som kanskje ligger på 175000 i året i 20 år mot å ikke få medisiner overhodet så sparer staten 1 million bare på denne arbeidstakeren om de hadde orket å fullfinansiere behandlingen han\hun burde ha krav på. Jeg synes dette er direkte tragisk og skammelig. At ikke helsepolitikerne får opp øynene og ser den gode økonomien i å hjelpe f.eks kreft eller MS-pasientene til kanskje mange ytterligere år i yrkeslivet ved å fullfinansiere behandlingene deres og dermed spare større summer i andre budsjetter! Idag mener man at minst 200 har god nytte av tysabri, mens kun 30-40 får det siden sykehusene må si opp ansatte eller kutte i annen behandling om de skal få råd til å gi behandlingen til alle som burde få det. Om 160 som burde hatt det ikke får det og de følger regnestykket mitt ovenfor kan staten tape ca 160 millioner kroner på sin egen idioti samt at minst 160 mennesker får vesentlig redusert livskvalitet, noe som vanskelig kan måles i penger! Problemet er at det offentlige ikke evner å se sammenhenger som dette. Og det gjelder også på en rekke andre områder, f.eks. transportsektoren. Det offentlige Norge kunne vært så utrolig mye bedre om man klarte å se litt lengre enn sin lille budsjettsektor. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Vel, jeg er enig i at sykehusordningen i USA er ganske dårlig. Men den i Norge er absolutt ingen ting å skryte av heller. I Norge får alle (nesten) gratis behandling osv. Men det er sykt lange køer for å bli operert o.l. Jeg leste for en stund tilbake om en dame som begikk selvmord fordi hun hadde så vondt og hadde stått i kø i over et år for å bli operert.. Og nei, dette var ikke en eller annen emo-jente, det var en småbarnsmor med mann og fast jobb. Så i USA får du i allefall hjelp med en gang om du betaler for det, noe man ikke får i Norge. I Norge betaler man skatt til man nesten ikke har penger igjen, men likevel har man så dårlig standard på prosedyrer og tilbud som skal dekkes av staten med skattepenger,, men det er en annen sak. Bare fordi noen har dårlige erfaringer, betyr ikke at alle har det. Selv har jeg hatt tre operasjoner i knæra, og den ene av de var rimmlig omfattende, og jeg hadde aldri noen ventetid før disse operasjonene. Den operasjonen som hun i ditt eksempel skulle gjennom, krevde antakeligvis spesialutstyr osv. som rett og slett ikke var tilgjengelig, og som ikke lett kunne skaffes. Men jeg skal innrømme at sykehus ordningene i norge kunne vært mye bedre, men de er fortsatt mye bedre en de i f.eks. USA. Lenke til kommentar
Madock Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Sa aldri at sykehusordningen i Norge er dårlig, jeg bare sa at det slettes ikke er noe å skryte av. Og nei, det var ikke noe spesialutstyr som trengtes til den operasjoen til denne damen, dette dreide seg om en operasjon som er ganske vanlig såvidt jeg husker. Skal se om jeg finner den artikkelen. Og for å svare på det du sa om at ikke alle har dårlige erfaringer fra norske sykehus, så er jeg helt sikker på at de som har mer enn nok penger til å betale sykehusregningene sine i USA har gode erfaringer fra sykehusene der. Dessuten er det veldig mange som utdanner seg som leger og kirurger osv i Norge som flytter til utlandet og velger å jobbe der, grunnet dårlig lønn i Norge. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Om dere har tatt tiden til å høre den sosialistiske versjonen til Michael Moore, så burde dere ta 4 min til å se den andre versjonen også, og hvorfor USAs helsesystem ikke er helt i vater. hoho den var god du... Ron Paul som febrilsk prøver å fortelle at sosialistisk helsesystem ikke fungerer, fordi det ikke fungerer i praksis. Direkte latterlig å trekke frem dude. Den filmen der understreker jo bare teorien om at høyresida har gått opp for argumenter. Når de bruker argumenter som: "I don't like that, because it doesnt work... we've seen lots of examples on that." Hvis du min gode mann eller Ron Paul har sett sicko så ser man jo der at Cuba - som sosialist stat :O - har et langt bedre helsesystem enn usa, og å si at helsesystemet i Canada ikke funker blir bare for dumt. Hvorfor kan han ikke like gjerne trekke inn at det franske systemet er for dårlig og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå