Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med selvtillit pga utseende

Gjest Guest_das_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_das_*

Jeg sliter litt med selvtilliten. Jeg har ikke så mange venner og er sjelden sosial utenom på skolen. Jeg sliter også litt pga utseende, noen ganger føler jeg at jeg ser helt ok ut, så kommer det noen å slenger dritt om utseende mitt og jeg føler meg som verdens styggeste. Jeg er ikke stygg sånn all over, men jeg har noen stygge trekk som gjør at jeg er i faresonen for drittslening, og jeg føler meg sjelden trygg og er alltid redd for at noen skal slenge ut kommentarer. Og når det skjer blir jeg VELDIG lei meg. Jeg er veldig sårbar og derfor suger det så mye, det kan gå et halvt år uten en kommentar og så kommer det en kommentar og all selvtilliten jeg har bygd det halve året blir borte på sekundet.

Jeg har prøvd å ikke ta kommentarene til meg, men det nytter ikke. Jeg blir lei meg, og det blir av og til så ille at jeg nesten vil ta livet av meg. Jeg har sånne ører som stikker litt ut, og da kan jeg feks få slengt: Du ligner litt på "xxxx" med de store ørene. Jeg skjønner jo hva de vil frem til og blir derfor såra. Disse kommentarene kan komme fra folk jeg såvidt kjenner, men somregel er det fra de som slenger med leppa uansett.

Jeg har også stor nese, som jeg har oppfatning av at er stygghetsfaktor nr 1. Den er ikke sånn megastor, men den er litt skeiv, så fra den dårligste vinkelen ser den helt jævli ut, mens i profil synes jeg ikke den er så aller verst. Dette fører også til at jeg har nesten konstant tett nese. Jeg er også litt overvektig, men ikke så mye. Det er egentlig ikke noe problem for jeg har begynt å trene nå, så regner med at jeg blir kvitt det ekstra fettet.

Det er kanskje ikke sååå ille jeg skal ha det til, men jeg er VELDIG hårsår, og tåler ikke kommentarer, ihvertfall ikke når det kommer til utseende. Å ta operasjon frister veldig, å sleppe det å være redd for at noen skal si noe høres deilig ut.

Ihvertfall så spiller dette stor rolle for meg, jeg mener selv at hvis man ser bortifra de stygge trekkene at jeg egentlig ser ganske bra ut.

Men uansett, å si at jeg bare skal overse de som slenger dritt fungerer ikke. Jeg kan ikke endre på det jeg føler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til fedme så er det bare en ting som hjelper: Trening.

Når det kommer til ørene og nesen, så kan du jo vurdere operasjon? Jeg vet dette er en syk ting å anbefale, men i ditt tilfelle tror jeg nok det hadde vært det beste.

Du kan faktisk få slikt dekt av staten siden det går sånn inn på deg at du vurderer å ta ditt liv pga det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Det å anbefale operasjon hjelper i alle fall ikke. Det blir heller som å bekrefte at han er stygg.

Ikke tenk så mye på utseende. I en vennegjeng teller hvordan du er som person mye mer enn hvordan du ser ut. Vær positiv, og ikke vær redd for å slå av en prat med nye folk.

Dersom noen kaster dritt om hvordan du ser ut, drit i dem. Deres tap at de ikke får bli kjent med deg.

Har du noen hobbyer? Kanskje noen felles interesser med noen? Kom deg ut og dyrk dine hobbier blant folk. Dersom du ikke har noen spesielle hobbier; få deg noen, som feks. spille musikk, sport etc.

Det hjelper ikke å være deppa. Sier folk dritt om deg, så ikke ta deg nært av det. Du vil ikke henge me de folka uansett.

Lenke til kommentar

Poenget var jo at han ikke klarte å ikke bry seg, det er derfor jeg mente at operasjon ville vært en løsning.

Om det bekrefter at han er stygg spørs jo egentli på hvordan man ser på det. Er jo mange som tar plastiske operasjoner selv om de egentlig ikke trenger det.

Dessuten er det blitt mer og mer vanlig i norge, og er ikke tabu lenger om du spør meg.

Lenke til kommentar

En operasjon vil ikke være å anbefale. Når man har veldig lav selvtillit, vil man ikke bli fornøyd med ett nytt ansikt, han/hun vil jo granske å ikke bli fornøyd, man blir aldri fornøyd.

Ta tak i deg selv, tren, nye klær, finn en morsom hobby, gå ut, stol på deg selv. Les noe bøker, guider ang selvtillit, gå på cafe, rett og slett ta tak i deg selv, det er ingen andre enn deg selv som kan hjelpe deg!

Lenke til kommentar
En operasjon vil ikke være å anbefale. Når man har veldig lav selvtillit, vil man ikke bli fornøyd med ett nytt ansikt, han/hun vil jo granske å ikke bli fornøyd, man blir aldri fornøyd.

Det er feil. Det er ganske vanlig og korrektere noen ting du ikke liker. Hvis man tar en full jobb og bytter alt slikt som ekstrem forvandling gjorde på TVNorge for et par år siden, da kan det godt hende det skader mer enn det hjelper, men bare fikse litt på nesa, eller øke puppestørrelsen ett hakk gjør ikke så mye. Det er ikke sikkert andre enn deg selv legger merke til det en gang.

Lenke til kommentar

Det er trist at folk faktisk kommer med slike kommentarer på ditt utseende.

Ville bare kommentert tilbake: "Jeg er ivertfall ikke en erogant idiot som deg iverfall." eller "Ørene kan fikes, men du vil forbi en drittsekk hele livet."

Enten det ville jeg laget et oppstyr og begynt å le drit høgt, og pekt på han "Å du er jammen morsom! Mobber meg for ørene mine! Å hahaha! GUD, du er et geni at du klarte å komme med den!" ....sånn at alle rundt fikk det med seg at idioten faktisk var så pass drittsekk og mobbet deg.

(dette har jeg selv gjort et par ganger pga jeg holder på å miste hår, og som regel trekker de seg vekk)

Men seriøst så ville jeg forsøkt å ikke ta det til meg. Jeg vet det er vanskelig, og jeg vet ikke hvor gammel du er men som regel vil kroppen rette segselv opp når du blir eldre.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Du har ingen du stoler på da - som du kan spørre om det virkelig er tilfelle at du har større ører/nese en "normalt" (hva er egentlig normalt?)? Er litt redd for at hvis du først begynner å "fikse" på ting så vil det stadig dukke opp nye ting. Det er alltid noen drittsekker der ute som finner på nye ting for å såre andre. Støtter den over som mener du bør heve deg over det jeg, men forstår jo at det kan være vanskelig. Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_asd_*

Er 16.

Jeg var vel kanskje litt vel negativ i første post for jeg har faktisk venner, kanskje ikke den med mest, men har 3-4 veldig nære venner som jeg stoler på, og endel flere som stoler på meg, men som jeg ikke stoler på.

Det når folk slenger dritt kan det være kompiser som spøker om det og tror de er morsomme, ikke missforstå det er ikke mobbing, de tror vel bare at jeg ser humoren i det.

Er sjelden at folk jeg ikke kjenner så godt direkte sier noe om utseende mitt, men mer indirekte. Hvis dere skjønner.

Og jeg har ingen problemer med utseende sålenge jeg slepper kommentarer. Er ikke ofte jeg får kommentarer, men det bryter på selvtilliten veldig hver gang og tar lang til å bygge opp igjen.

Lenke til kommentar

16 ja. Vel jeg vet det er ikke mye trøst, men kroppen din har enda mye igjen når det gjelder utvikling. Det er stor mulighet at ørene/utseende vil forandre seg...eller ikke "mulighet" jeg er sikker på det.

Jeg kjenner meg godt igjen på det med "mobbe humor" blandt venner, og det er vikting å si det til de at du synes ikke det er så morsomt lenger. Neste gang de gjør det bare si "Seriøst, det er ikke morsomt lenger. Første gang ja, andre gang litt mindre, men nå er den oppbrukt."

Jeg også var utsatt for mye i den alderen du er i, og det er litt tragisk å si det, men det er sånn livet er. Selv i voksen alder spøker folk på denne måten. "Mobbe humor", er svært vanlig....du må nok bare bli mer hardhudet eller lære deg å bare ignorere det.

Det vanligste er å svare i like linje og "mobb" dem på samme måte. hehe, ikke at jeg forsøker å opprette et mobbe krig, men det er den vanligste måten å svare til sånt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Skjønner du ikke at vedkommende som mobber seg har psykiske problemer? Han/hun vil ha oppmerksomhet! han/hun vil at alle skal høre han/hun, TOTAL ignorerer han/hun. Hvis det er en han så kan du i det minste hvis det går over lengere tid gå til angrep? Et sånn spontan angrep! Tror ikke det vil skje mer hvis du gjør det skikkelig da. Du må huske at de fleste har litt problemer med hvordan de ser ut, men man må bare aksepterer det! Jeg ønsker deg lykke til :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V
jeg tror du kan forvente en stor selvtilittsboost om du trener hardt og oppnår gode resultater.

What he said :thumbup:

Endret av Slettet-v6cLnSOv3V
Lenke til kommentar

Jeg trodde du var eldre enn 16 år, så jeg trekker tilbake det jeg sa om at du burde vurdere operasjon.

Du har enda litt utvikling igjen når det kommer til utseende og personlighet.

Jeg tror det er veldig vanlig å føle det slik som du gjør nå i din alder, man er veldig mye usikker på alt egentlig, men det ordner seg med årene.

Du er i en god alder for å begynne å trene da!

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at ansiktsformen og enkelte trekk vil totalforandre seg i ditt tilfelle, det ville være å gi deg falske forhåpninger. Men det er mange som forandrer seg EKSTREMT mye utseene messig i 16-20 års alderen. Ikke bare fordi pilotsveisen byttes ut med noe mer voksent men mer uventede ting. Det med trening er et godt tips. Å dytte inn litt muskler der det ellers bare er bein og hud kan gjøre mye med en, ikke akkurat ansiktsmessig nødvendigvis men med kroppsholdning osv. Dersom du mot all formodning ikke TAKLER, la oss si et øre som ser helt malplassert ut og du blir helt knust og mister all lyst til å gå ut og menge deg med folk hver gang du ser deg selv i et speil vil jeg anbefale deg i å i det minste vurdere operasjon da jeg tror man kan ta skade av å få slike tabuer i så ung alder.

Lykke til kamerat!

Lenke til kommentar

Hold ut til du er 18-19 år. Ting endrer seg for de fleste da. For eksempel er du ferdig med videregående og alle idiotene der, og kan skape et annet liv et annet sted. En annen ting er at man blir behandlet annerledes ettersom man blir eldre.

Lenke til kommentar
Når det kommer til fedme så er det bare en ting som hjelper: Trening.

Når det kommer til ørene og nesen, så kan du jo vurdere operasjon? Jeg vet dette er en syk ting å anbefale, men i ditt tilfelle tror jeg nok det hadde vært det beste.

Du kan faktisk få slikt dekt av staten siden det går sånn inn på deg at du vurderer å ta ditt liv pga det.

Trening hjelper mot mye. Trening er absolutt å anbefale dersom man er overvektig og ønsker å føle seg mer tilfreds med kroppen sin. I tillegg sies det at trening og sunt kosthold hjelper på hud, hår, humør, væremåte osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...