Jakoozie Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Jeg har spilt massevis av spill opp gjennom årene. Mest konsoll, men har også vært oppdatert innen PC-ens verden. Folk har alltid spurt meg, hvorfor bruke så mye penger på spill? Og etterhvert har jeg tenkt litt at "alle andre" kanskje har rett. Mange gamere bruker egentlig alt for mye penger på spill. Men det er jo i for seg OK, givende hobbyer koster penger. Men er pengedragsuget kanskje i overkant kraftig, kontra underholdningen vi får servert? Folk er jo forskjellige. Men jeg har alltid vært en særdeles lite økonomisk person. Har jeg penger og jeg har lyst på tingen, så kjøper jeg tingen. Men denne tråden handler ikke om mine egenskaper som økonom, eller mangel på disse. Bær med meg litt til.. Jeg kjøper haugevis av spill, mange jeg aldri runder - noe som er idiotisk, men heldigvis relativt lett å gjøre noe med. (Nå nærmer jeg meg poenget mitt) Jeg selger aldri spilla mine, og har etterhvert fått en fin liten(mange vil si stor) samling av titler på hylla. I tillegg har jeg en rekke eldre titler som har blitt degradert med tiden, fra hylla til gulvet på rommet og gjemt i kott. Når jeg, som "hardcore" gamer, har runda et spill står det urørt i hylla, bare for å plukkes opp senere hv, for så aldri se lyset igjen. Eneste jeg kan holde på med over lengre tid er spill med gode multiplayerfunksjoner. Nesten uansett hvor mye spillet nytes, blir det stående å samle støv. Idiotisk, uforklarlig, men dessverre også sant. Men det er jo fullt mulig å få igjen respektable beløp for de elskede spilla mine, spesielt hvis de er nye. Du kan dumpe dine kjære hos kjeder som eb-game for spottpris, eller legge spilla ut til auksjon på nett. Det er jo også fullt mulig å bytte spill inn mot andre spill. Så hvorfor beholder jeg absolutt spillene? Jeg mener det finnes to ytterpunkt når vi snakker om gameres mentalitet rundt egne spill. Enten er du en samler, og har spill fra barndomsåra, med intakt innpakning og manual, trygt oppbevart i glasskap - eller så er du en som ikke bryr seg om hvordan en samling ser ut, ei heller har noen nostalgiske behov, og derfor selger alle spilla dine. Jeg ligger dessverre et uheldig sted i midten. Jeg er ingen samler, men klarer heller ikke tanken på å selge spilla mine. At de med tid ender opp på gulvet, eller på kottet betyr ingenting, så lenge jeg selger dem. Nå er jeg ikke ute etter en psykoanalyse av meg som gamer, dette er heller ingen sutretråd - ingen sympati til meg takk. Det jeg lurer på, er hva tenker rundt det å selge spilla sine? Endret 2. januar 2008 av Jakoozie Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Har ingen problem med å selge spela, med unntak av favorittane det er fare for at eg kjem til å spele om att og om att og om att og om att. Faktisk vil eg påstå det er ganske lurt å selge dei om økonomien ikkje er heilt på topp. Dei gjer jo ikkje akkurat noko nytte av seg ved å stå i hylla og støve ned. Er ikkje det same som ein DVD eller CD-plate, dei har større gjenbruksverdi enn eit spel. Personleg har eg aldri solgt spel, ikkje at eg har hatt så mange heller, men ville ikkje nølt med å vurdere det om økonomien hadde betra seg av det. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Men hva kan jeg egentlig få igjen for Playstation samlinga mi? Kanskje tusen kroner? For 25 spill? Betalte jo tross alt i gjennomsnitt 400 per stykk, det blir jo 10 000kr! Og hvor mye får du for en konsoll? tipper du får mer for en gammel Nintendo eller Amiga, enn det du gjør for en PS2. Har sikkert brukt minst 35 000 på hele samlinga mi, PS, PS2 og PC, så er det lønnsomt å selge den for 3000kr? Eller er det bedre å ha de stående i et skap eller hylle? Jeg samler for jeg ser ikke noe vits i å selge, en normalt betalt jobb gir deg ca. 1000 kroner om dagen, da jobber du heller 3 dager, istedenfor å kvitte deg med disse "dyre" spilla. Bare å kjøpe spill du virkelig vil ha, og laste ned resten ( er ikke noe vits i å sløse bort altfor mye penger ) Jeg selger/bytter ikke Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Men hva kan jeg egentlig få igjen for Playstation samlinga mi?Kanskje tusen kroner? For 25 spill? Betalte jo tross alt i gjennomsnitt 400 per stykk, det blir jo 10 000kr! Og hvor mye får du for en konsoll? tipper du får mer for en gammel Nintendo eller Amiga, enn det du gjør for en PS2. Har sikkert brukt minst 35 000 på hele samlinga mi, PS, PS2 og PC, så er det lønnsomt å selge den for 3000kr? Eller er det bedre å ha de stående i et skap eller hylle? Jeg samler for jeg ser ikke noe vits i å selge, en normalt betalt jobb gir deg ca. 1000 kroner om dagen, da jobber du heller 3 dager, istedenfor å kvitte deg med disse "dyre" spilla. Bare å kjøpe spill du virkelig vil ha, og laste ned resten ( er ikke noe vits i å sløse bort altfor mye penger ) Jeg selger/bytter ikke Økonomisk sett er det jo lurere å selge for 3000,- De er jo ikke verdt noe hvis de står i skapet. Men mente hovedsaklig nyere spill, eller veldig gamle - som gir deg i hvertfall en stor del av pengene tilbake. Ikke snakk om å selge 10 spill til 100 kr Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg kjøper et spill og spiller det. Hvis jeg liker det, beholder jeg det til jeg er lei. Basically selger jeg alle spilla mine, utenom visse som jeg alltid vil like og som er klassikere for meg. Assassin's Creed, f.eks. Jeg hata det. Så solgte jeg det. Flott! Jeg fikk tilbake over halvparten av kjøpesummen og eieren fikk et nytt spill billigere. Begge er happy. Jeg bytter en del også. På denne måten resirkuleres spillene, de støver ikke ned og brukerne taper ikke hvis du ser på det på den måten. Lenke til kommentar
Erlec Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Liker ikke å selge mine gamle spill selv om de ikke er i sin orignale boks og slikt. Har en boks flere steder med gamle orginal CD-er som Kings quest 7, space quest, alladin osv. Hørt at jeg kunne fått masse penger for det, men jeg liker heller å beholde de Lenke til kommentar
r88 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Har det akkurat som deg. Er ingen samler, men vil ikke skille meg av med et eneste spill. De står i hylla, og pakkes eventuelt ned i esker og går i boden når de er modne for det. Uten at jeg kan forklare hvorfor så er det også slik at konsollspillene betyr mer for meg enn PC-spillene (jaja, jeg snakker ikke om klassikerne, men om de mer ordinære) så de får ikke den samme behandlingen, men kan godt gå i søpla etter noen år. Lenke til kommentar
elpinoino Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 For min del er det uhørt å selge spill. Men jeg er glad for at andre folk gjør det slik at slike som meg kan få tak i dem. Jeg er en Samler med stor S. Jeg har trålt ebay opp og ned for å finne orginal utgaven av Sid Meyer`s Colonization på diskett med manual. Jeg har fått shippet Sega GameGear fra USA og DS fra hongkong. Skal jeg ha ett nytt spill og ser en collectors\samleutgave av spillet er jeg en sucker for sånt. Big Daddy statuen står fint å vokter over Colonization pakka jeg fant etter lang tid. Sonic 10års bursdagsmynten som hørte med til Sonic Adventures 2 til Dreamcast ligger fint ved siden av mynten fra Oblivion pakks. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Har det akkurat som deg.Er ingen samler, men vil ikke skille meg av med et eneste spill. De står i hylla, og pakkes eventuelt ned i esker og går i boden når de er modne for det. Uten at jeg kan forklare hvorfor så er det også slik at konsollspillene betyr mer for meg enn PC-spillene (jaja, jeg snakker ikke om klassikerne, men om de mer ordinære) så de får ikke den samme behandlingen, men kan godt gå i søpla etter noen år. Det samme med meg faktisk. Bryr meg mer om konsollspill. Lenke til kommentar
Narsha Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg har kommet til den konklusjonen, at skal man leve et godt liv med aktive interesser og selvfølgelig leve for seg selv og kanskje bruke penger på andre enn seg selv, er det nærmest umulig å kjøpe alt man vil ha. Sånn er det ihvertfall for meg! Jeg har som mål å alltid være oppdatert, ha spilt igjennom alle spillene som er verdt å spille igjennom. Dette innebærer mange tusen kroner i måneden, og det er tungt i lengden. Ettersom jeg har spilt spill siden 1988 har jeg selvfølgelig samlet en del oppover årene, men jeg har det siste året blitt mye "bedre" på å ta med spillene tilbake når jeg er ferdig med de. På denne måten vil jeg kunne finansiere mitt eget forbruk, fortsette spille "alt", og ikke la det gå ut over den "alminnelige" økonomien. Hipp hurra! Men, det er selvfølgelig spill jeg ikke selger. Eldre spill, spill som har betydd mye for meg eller er eksepsjonelt bra (FF7, som oppfyller alle disse kravene), eller spill med enormt gode multiplayer muligheter, som jeg vil spille senere. Bioshock, spilte det, elsket det, beholdt det. Assassin`s Creed, spilte det, syntes det var ganske fett, byttet det. Orange Box, spilte igjennom,elsket Portal og vil fortsette med TF2, beholdt det. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Selger ikke mine spill. Jeg er ikke en "samler" men liker å ha noen spill å velge mellom. Går jeg lei et spill hender det at jeg henter det etter en stund for å spille det igjen, Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Nei, huff. Selge spilla mine gjør ikkje, og kommer nok heller ikkje til å selge dei noken gang. Eg får et slags bånd rundt alle spilla mine, uansett om dei er eldgamle, og egentlig ekstremt dårlige. Dei er mine. Blir heilt, ja veit ikkje korleis eg skal forklare det, men eg klarer ikkje forestille meg kva folk tenker med når dei selger spilla sine. For meg er eigentlig det heilt uvirkelig. For når eg en sjelden gang kommer over dei gamle spilla mine til PS2'en min, blir eg nesten rørt når eg tenker tilbake når eg kjøpte spillet fordi det såg kult ut på coveret, og det som stod bakpå hørtes kult ut. Nei, selge spill gjør eg ikkje, og kommer heller ikkje til å kjøpe brukte spill. Vil at det skal vere nytt, og ikkje at noken andre skal ha hatt fingrane i det, og klådd på coveret. Høres kanskje rart ut, men sånn er det altså for meg. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Er ikke uhørt for de som har lite penger, men samtidig ville kunne spille alt som kommer ut, som meg, jeg har solgt svin mange ps3 spill iår og ja jeg angrer litt, men de var ikke så absolutt verdens beste spill som måtte has i samlinga, utenom ratchet and clank og uncharted=) Mest pga jeg har lite penger og har både xbox og ps3, mange spill å brenne igjennom. Jeg har dog alle ps2 spilla mine igjen, (ca 50-60 stykk) Så er en del spill det på 7år og masse penger brukt. Men syns at det er stilig med en samling så når jeg begynner å jobbe detta nyåret handler jeg inn alt igjen=) Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Kva er beste butikk for å finne brukte spel? Spiderman/Game, EB Games osv? Og kva pris får du for eit relativt nytt konsollspel f.eks? Lenke til kommentar
zeox Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg har aldri solgt/byttet noen av mine spill, og kommer garantert aldri til å gjøre det heller. Liker å se på alle de gamle diamantene som ligger og koser seg oppe på hylla Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg kjenner meg godt igjen i historien til trådstarter, men det er flere år siden jeg var på det stadiet... Nå har jeg endt opp som en samler, og har et hundretalls spill som jeg aldri har prøvd, hovedsaklig til eldre SEGA-konsoller, men også et tosifret antall til PC som fortsatt har plasten rundt seg... Så snu før det er for sent Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg er en slik som kjøper alt for mange spill, flere enn jeg klarer å spille. Toppen av muffinsen er at jeg liker å ta meg god tid og gjøre alle questene, eller lignende, når jeg spiller. Dette ender opp med at jeg har en haug med uspilte/for lite spilte spill som står i kø og venter på tur. Jeg er ingen samler, men liker å beholde spillene jeg har spilt. Jeg selger aldri spill, men kjøper mye brukt. Lenke til kommentar
Walts Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Ser det på som greit å selge det, selv kunne jeg aldri solgt det.. vel hadde jeg hatt sikkelig pengeproblemer kanskje men ikke ellers.. men forøvrig så er vel de fleste spillene mine kjøpt av andre brukt, flest av dem av Akrabra xD Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Femten mann på en død manns tracker. Hei og hå og en trillebår med harddisker! ja... Dønn seriøst så er det eneste spillet jeg har: Guild wars, som man forøvrig ikke kan piratkopiere.. Og det er det siste spillet jeg vil "klusse" med, for det fortjener et eget alter i og med at det har brakt meg så mye glede! Jeg spiller ikke så mye, menmen... Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Kresen som jeg er kjøper jeg kun de spillene som jeg har svært stor tro på, eller som jeg vet er gode. Og spill som er gode blir alltid tatt fram igjen før eller senere. Derfor selger jeg aldri spill. Selvsagt har jeg fått ett par titler som jeg har vært/er missfornøyd med, men jeg gidder rett og slett ikke å selge dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå