Gå til innhold

Spørsmål om rally bilder


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal på rally rund omkring i norge i hele år å ta bilder av rallybiler på snø, grus og asfalt.

Så lurte jeg på om det var noen som hadde noen gode råd om hvordan jeg kan stille inn kameraet og sånne ting, for har ikke helt forstått alt om ISO, lukkehastigheter og blenderopninger enda.

 

Jeg har alderi brukt speilrefleks før, bare brukt et lite vanelig digitalt kamera.

Blir ikke så bra bilder av det, men så fikk jeg penger til jul og da kjøpte jeg meg et

Nikon D80 kit der jeg fikk med kamerahuset og Nikon D80 med AF-S DX Zoon-nikkor 18-135mm f/3,5-5,5G IF-ED

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du leser manualen som fulgte med for div. instillinger på kameraet ditt, i tillegg til å lese fotokompendiet som ligger under "Fotografering" for å lære deg hvordan lukker/blender samt ISO henger sammen. Det er mer utfyllende enn noe svar du kommer til å få her. ;) Deretter kan du spørre mer speisifik hvis det er noe du lurer på.

Endret av recognice
Lenke til kommentar

Om du skal lære det skikkelig må du nok gjennom manualen, ja. Kjapt forslag: Les kompendiet som ligger her, slik at du sjønner sammenhengen mellom lukker, blender og ISO. Eller les manualen. Dette er grunnleggende, og ikke så vanskelig.

 

Når du skjønner dette kan du lese videre:

 

Autofokus: Settes gjerne på følgefokus, slik at du kan følge bilen mens du tar bilder. (se manualen)

Sett kamera på seriebilder, slik at du får litt å velge mellom. (se manualen)

 

Eksponering:

 

Om du skal "fryse" bil med bakgrunn, må du opp i ca 1/1000 sek hvis bilen kjører med siden mot deg, og ca 1/500 hvis den kjører fra deg, eller mot deg. (Anslag. Prøv deg litt frem)

 

Du setter da kamera på lukkerprioritet (se manualen), slik at det automatisk velger passende blender. På Canon heter det TV, men jeg vet ikke hva det heter på Nikon. Dette er såpass raskt at det er mulig du må justere opp ISO (se manualen), men prøv å holde deg under ISO 800, ellers blir bildene litt vel kornete.

 

Dersom du ikke tar bilder i råformat, bør du justere hvitbalansen etter dagens forhold.

 

NB: Nå om dagen er det ofte snø, som lett kan lure kamera til å ta for mørke bilder. Om det er mye snø kan du justere opp eksponeringen ett trinn, eller se på histogrammet og sette kamera på manuell eksponering. Ev spotmåle, dersom kamera ditt kan det.

 

Så der fikk du litt å tygge på...

 

Alternativt setter du kamera ditt på "sport" og lar automatikken ordne resten. Men det er jo ikke noe gøy...

Lenke til kommentar
Du setter da kamera på lukkerprioritet (se manualen), slik at det automatisk velger passende blender. På Canon heter det TV, men jeg vet ikke hva det heter på Nikon.
For ordens skyld, det heter S på Nikon.

 

NB: Nå om dagen er det ofte snø, som lett kan lure kamera til å ta for mørke bilder. Om det er mye snø kan du justere opp eksponeringen ett trinn, eller se på histogrammet og sette kamera på manuell eksponering. Ev spotmåle, dersom kamera ditt kan det.
D80 har spotmåling ja, sammen med alle andre Nikon-DSLR... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Noen viktige punkter:

Du har relativt lyssvakt objektiv, som er dårlig egnet til sportsbilder der du må ha kort eksponering. Dette MÅ du kompansere med å sette følsomhet/ISO relativt høyt, 400 til 800 minst.

Det blir fort mørkt også, så en kraftig blitz kan bli viktig.

 

Det er viktig å sette kamera til kontinuerlig opptak, slik at du kan holde utløseren inne og kameraet skyter så raskt den klarer. Da bør du også unngå Raw-formatet, som er tyngre/tregere å jobbe med (men da mister du en del muligheter til korrigering senere også) Bufferet går da mye fortere fullt.

 

Du må også sette autofokus i Continous-modus, slik at den følger motivet. Det er mulig den ikke klarer å følge motivet likevel i del situasjoner, så du må kanskje fokusere manuellt, eller mitt tips:

Disse bilene kommer j**** fort, du ser de som regel bare i et kort glimt!!

Det desidert mest fornuftige er å forhåndsinstille på et interessant punkt (hopp/sving etc), låse fokus/eksponering og så begynne skyte et par sekunder FØR bilen suser forbi...

Da bør du sitte igjen med noe brukbart etterpå.

 

Ellers er det vel et møst å prøve litt panorering, dvs en litt lengre lukkertid (1/30-1/60) mens du prøver å følge bilen fra siden. Da blir en del av bilen skarp, mens bakgrunnen blir horisontale striper som gir bra inntrykk av fart.

 

Du får mye av dette gratis hvis du bruker sportsprogrammet, da får du AF-C og så raske lukkeretider som mulig.

I stedet for S er det også fint å bruke A og velge største blenderåpning, da er du også sikret korteste lukkertid. Det er kjipt hvis du har valgt for kort lukkertid i S, og kameraet ikke klarer å finne stor nok blenderåpning...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Med fare for å forvirre trådstarter, så er det såpass mye jeg er uenig i her at jeg likevel veger å kommentere

 

 

Noen viktige punkter:

Du har relativt lyssvakt objektiv, som er dårlig egnet til sportsbilder der du må ha kort eksponering. Dette MÅ du kompansere med å sette følsomhet/ISO relativt høyt, 400 til 800 minst.

Det blir fort mørkt også, så en kraftig blitz kan bli viktig.

 

Nei. Du MÅ ikke det. Det kommer helt an på hvor lyst det er. Men prøv deg fram.

 

 

Det er viktig å sette kamera til kontinuerlig opptak, slik at du kan holde utløseren inne og kameraet skyter så raskt den klarer. Da bør du også unngå Raw-formatet, som er tyngre/tregere å jobbe med (men da mister du en del muligheter til korrigering senere også) Bufferet går da mye fortere fullt.

 

Uenig: Du mister så mye ved å ikke bruke råformat at jeg mener du bør gjøre det selv om du mister buffer og hastighet. Spesielt hvis du skal holde på med dette ett år, og blir flinkere til å redigere bilder etterhvert.

 

Du må også sette autofokus i Continous-modus, slik at den følger motivet. Det er mulig den ikke klarer å følge motivet likevel i del situasjoner, så du må kanskje fokusere manuellt, eller mitt tips:

Disse bilene kommer j**** fort, du ser de som regel bare i et kort glimt!!

 

*Neida. Det gjør de ikke. Du hører dem i god tid før de kommer. Og autofokusen burde ikke ha noen problemer med å følge.

 

Det desidert mest fornuftige er å forhåndsinstille på et interessant punkt (hopp/sving etc), låse fokus/eksponering og så begynne skyte et par sekunder FØR bilen suser forbi...

Da bør du sitte igjen med noe brukbart etterpå.

 

Ikke enig. Da mister du uansett all panoreringsffekt, og all eventuell uskarphet kommer på bilen.

 

Men om du begynner å skyte noen sekunder før, så har du nok rett i at bufferet blir fullt, ja.

 

Ellers er det vel et møst å prøve litt panorering, dvs en litt lengre lukkertid (1/30-1/60) mens du prøver å følge bilen fra siden. Da blir en del av bilen skarp, mens bakgrunnen blir horisontale striper som gir bra inntrykk av fart.

 

Jepp

 

 

Du får mye av dette gratis hvis du bruker sportsprogrammet, da får du AF-C og så raske lukkeretider som mulig.

I stedet for S er det også fint å bruke A og velge største blenderåpning, da er du også sikret korteste lukkertid. Det er kjipt hvis du har valgt for kort lukkertid i S, og kameraet ikke klarer å finne stor nok blenderåpning...

 

Smaken er som baken. Når du har gjort dette et par ganger skjønner du uansett hva du må justere. Ganske kjapt blir det slik at det ikke er så vanskelig å ta bildet. Det vanskelige er å plassere deg på de kule stedene, og komponere bildet. Ble kastet ut selv på Svenskerally, etter at jeg hadde ventet på Petter i tre timer, fordi jeg stod innenfor markeringene, uten pressekort.

 

 

 

 

 

Lykke til fra meg også. Og et par gamle:

rally1.jpg

 

rally2.jpg

 

rally3.jpg

 

 

Canon 20D med 70-200 F4. Blender 4, Lukker 1/800 og ISO 400

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Bildene dine jangul, viser omtrent hvordan du forklarer kjelldell hvordan det *ikke* skal gjøres slik jeg ser det...;)

 

Forøvrig, bilde 2 var absolutt et ok bilde. Tett komponert og selv om det er statisk pga lukkertid får en likevel god fartsfølelse. Flott med lys i fjeset på en konsentrert Grönholm.

Bilde 1 er en fin situasjon, men fokus ligger dessverre langt foran bilen og det siste bildet har potensiale som bilde 2, med litt tettere komposisjon.

Lenke til kommentar
Med fare for å forvirre trådstarter, så er det såpass mye jeg er uenig i her at jeg likevel veger å kommentere

 

 

Noen viktige punkter:

Du har relativt lyssvakt objektiv, som er dårlig egnet til sportsbilder der du må ha kort eksponering. Dette MÅ du kompansere med å sette følsomhet/ISO relativt høyt, 400 til 800 minst.

Det blir fort mørkt også, så en kraftig blitz kan bli viktig.

 

Nei. Du MÅ ikke det. Det kommer helt an på hvor lyst det er. Men prøv deg fram.

 

 

Det er viktig å sette kamera til kontinuerlig opptak, slik at du kan holde utløseren inne og kameraet skyter så raskt den klarer. Da bør du også unngå Raw-formatet, som er tyngre/tregere å jobbe med (men da mister du en del muligheter til korrigering senere også) Bufferet går da mye fortere fullt.

 

Uenig: Du mister så mye ved å ikke bruke råformat at jeg mener du bør gjøre det selv om du mister buffer og hastighet. Spesielt hvis du skal holde på med dette ett år, og blir flinkere til å redigere bilder etterhvert.

 

Du må også sette autofokus i Continous-modus, slik at den følger motivet. Det er mulig den ikke klarer å følge motivet likevel i del situasjoner, så du må kanskje fokusere manuellt, eller mitt tips:

Disse bilene kommer j**** fort, du ser de som regel bare i et kort glimt!!

 

*Neida. Det gjør de ikke. Du hører dem i god tid før de kommer. Og autofokusen burde ikke ha noen problemer med å følge.

 

Det desidert mest fornuftige er å forhåndsinstille på et interessant punkt (hopp/sving etc), låse fokus/eksponering og så begynne skyte et par sekunder FØR bilen suser forbi...

Da bør du sitte igjen med noe brukbart etterpå.

 

Ikke enig. Da mister du uansett all panoreringsffekt, og all eventuell uskarphet kommer på bilen.

 

Men om du begynner å skyte noen sekunder før, så har du nok rett i at bufferet blir fullt, ja.

 

Ellers er det vel et møst å prøve litt panorering, dvs en litt lengre lukkertid (1/30-1/60) mens du prøver å følge bilen fra siden. Da blir en del av bilen skarp, mens bakgrunnen blir horisontale striper som gir bra inntrykk av fart.

 

Jepp

 

 

Du får mye av dette gratis hvis du bruker sportsprogrammet, da får du AF-C og så raske lukkeretider som mulig.

I stedet for S er det også fint å bruke A og velge største blenderåpning, da er du også sikret korteste lukkertid. Det er kjipt hvis du har valgt for kort lukkertid i S, og kameraet ikke klarer å finne stor nok blenderåpning...

 

Smaken er som baken. Når du har gjort dette et par ganger skjønner du uansett hva du må justere. Ganske kjapt blir det slik at det ikke er så vanskelig å ta bildet. Det vanskelige er å plassere deg på de kule stedene, og komponere bildet. Ble kastet ut selv på Svenskerally, etter at jeg hadde ventet på Petter i tre timer, fordi jeg stod innenfor markeringene, uten pressekort.

Ok, flott å få litt kommentarer fra en som tydeligvis harr litt mer erfaring med dette... Jeg må tilstå at jeg for det meste fotograferer RC-biler, det er noen små kjappe jævler som i hvert fall ikke er lette å følge med AF-C!!

Og siden de fleste rally går på snø i norge holder det kanskje med lavere ISO, men 400 gir jo mye mer spillerom. Men det ser jo ut til å holde med 1/800-1000s.

Jeg må si meg enig at det er fordel å lære seg Raw, det gir så store justeringsmuligheter i etterkant, og særlig siden det blir mye fotografering i snø og vanskelige konstrastforhold.

Men som sagt må man være klar over at bufferet da går fortere fullt, slik at man må være mer nøyaktig med timingen.. (trening!!)

Og man trenger ikke holde kameraet stille fordi om man forhåndsinstiller, man må jo følge bilen når den kommer, men da står man klar til det beste utgangspunktet.

Som et siste tips som ikke er nevnt, ville jeg dratt til en uoversiktelig landevei med litt svinger/kuler og trent på vanlige biler! Da får du sett hvilke avstander og billedvinkler som fungerer med din optikk, og eksponering etc. Selv om det ikke går så fort, så får du verdifull trening før et rally...

Lenke til kommentar

Vel så viktig(viktigere?) enn selve kamerainnstillingene er å kle seg varmt(spesielt på vinterrally). Du kommer sannsynligvis til å fryse og fryser du for mye er det ikke gøy å ta bilder. Varmedress med hette er fint å ha på seg.

 

- Plassering i løypa i god tid før de kommer er alfa og omega. Finn deg et sted hvor du har lite med trær rundt deg, hvor du ha fri sikt til løypa og stå gjerne i innersving etter en sving. Da har bilene bremset opp og gir gass igjen. Det kan det bli bra bilder ut av. Spør gjerne vaktene(fløytenaziene...) om du kan stå der hvor du står før bilene kommer.

 

- Dersom samme etappe kjøres to dager etterhverandre er det et godt læretips å se på bildene om kvelden og se hva som fungerte og ikke. Dra tilbake til samme sted neste dag og prøv med andre innstillinger. Da lærer du en del etterhvert.

 

- Kjøp deg 1 minnekort til. Tar du maaaange bilder så får du flere bra. Det kommer til å bli mange bilder som blir mislykkede men det betyr jo ingenting med et digitalt kamera.

 

- Kjøp et batteri til. Spesielt på vinterrally når det er kaldt så er det viktig å ha et batteri i en varm lomme som du kan bytte ut innimellom. Kaldt batteri var ikke lenge.

 

Noen tips:

- 2-hjulstrekk bilene kommer oftest først. De kjører en del saktere og de er langt enklere å fange med kameraet. Ta en del bilder av disse for treningens skyld.

- Ebay er forresten et lurt sted å kjøpe batteri, minnekort osv til langt lavere priser.

 

post-97513-1199613508_thumb.jpg

f/4, 1/320s og 70mm(panorert)

Lenke til kommentar

Takker for mange bra tips. Å finne en plass i løypa tror jeg ikke blir noe problem, siden jeg somregel er på rally med to stykker som kjører og har kjørt rally. Vi finner somregel en god plass med et stort bål. Så jeg har prøvd å ta bilder av rally bilene men har ikke hatt speilrefleks før nå, har bare brukt et lite digitalt kamera. Men det er noen som sier at jeg burde kjøpe en 70-200mm objektiv men hvor mye koster det og hjelper det så mye.

 

Tokk dette på Rally Norway

Med et Casio Exilim 7,2 mega pixeler

 

post-148841-1199655965_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hva som er bra av Nikon, så jeg skal ikke komme med forslag der.

 

Men batteritipset er gull verdt. Selv pleier jeg å ha minst tre batterier. Og ikke vent til batteriet er tomt med å bytte, men heller sirkulere litt, slik at det litt varme i det batteriet du bruker. De tappes utrolig fort når det blir skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar

Lite tilleggstips: Grunnen til at jeg fikk med ansiktene til førerne er at jeg brukte et polariserende filter, som fjerner refleksene fra vinduet. Ellers ville det bare blitt et speilbilde i glasset.

 

Men det er mørkt, og stjeler lys. Men om du har lys nok, så kan det være lurt å ha. Selges også billig på ebay.

 

Ellers synes jeg blidet ditt var kult. Om jeg skulle foreslå en forbedring, så ville det kanskje vært å kompensere ett trinn opp på eksponeringen, slik at bildene blir lysere, og sneen nesten hvit. Om ikke jobbskjermen min her er altfor ille, så er bildet litt for mørkt. Jeg vet ikke om exlimen kan vise histogram, men speilrefleksen din kan det helt sikkert. Bruk dette for å kontrollere, siden det kan være litt vanskelig å se slikt på LCD skjermen.

Lenke til kommentar
her er noen bilder jeg tokk i helgen

Et par av bildene så ut som om de var av lekebiler!! :p

Er nok fordi du hadde så høyt standpunkt og kort lukkertid, og bilene var så rene...

Men de første var jo ganske action...

Men det er jo ikke akkurat enkelt å komme lenger ned og nærmere uten risiko, så vær forsiktig.

 

Men stå på videre, dette blir moro! Actionbilder av rally er kult!!!

Prøv deg frem med litt lengre lukkertid og følg motivet, slik at deler av bilen blir uskarp. Dette kan du som sagt trene på i vanlig trafikk også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...