Gå til innhold

Skal kjøpe Cerwin Vega annlegg


Anbefalte innlegg

Ikke kjøp en billig Denon reciever . noe crap :p hehe. Vi har en Denon avr 1307 i stuen, sammen med concept 6 fronter, concept center og concept 1 bak. Alle disse høytalerene spiller veldig bra med denon recieveren, men det går ikke an å stille på PRE-outen til subwoofer, så det er såvidt at Concept 12 subben spiller. Volum bakpå er på fullt, og delefiltersaken starter på 120 hz tror jeg. Er NESTEN ikke liv i den. På HØYT volum, når høytalerene begynner å nærme seg vrengepunktet, DA kan man faktisk kjenner at elementet beveger seg mere en 1 mm .. Jeg vet ikke hva som er gale, men vær obs :) Uansett så bryr jeg meg ikke for jeg er ALDRI i stuen :p har Cerwin vega ve-15f på rommet, i lag med en NAD c372 (snart en c272 og :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Concept 1 har nok kanskje hakket bedre høytallere, siden de er mindre og koster mer. Frontene i Concept 6 vil nok gi litt mer trøkk.

 

Concept 1 er langt i fra bedre enn Concept 6.

Grunnen til at Concept 1 pakken er dyrere er at den ikke gir no avslag i prisen, og at den har en subwoofer som er 1500kr dyrere enn den som er i Concept 6 pakken.

 

Men du har rett angående det med at Concept 6 vil gi mer trøkk. De krever litt mer krafter fra forsterkeren, men kjøper man en surroundreciever til 5-6 000kr, så skal det gå greit. :)

 

Når jeg tenker meg om, så tror jeg at et anlegg bestående av Dali Concept 2 høyttalere forran og bak, (eventuellt Concept 1 bak), med en Dali Concept CT centerhøyttaler og en Denon AVR-1908 surroundreciever vil være en god løsning. Prisen kommer på ca 11000, (10400 med Concept 1 bak), men kjøper du i butikk så kan du kanskje få en litt bedre pris, eller eventuellt kabler inkludert.

Hvis vi regner med at TVen kommer på 14000, så har du da ca 5000kr igjen, og de kan du bruke på en SVSPB10-NSD, som passelig nok koster akkurat 5000 + frakt ;)

 

Det tror jeg vil gi deg en voldsomt bra kinofølelse.

Med den løsningen er får du dyp og kraftig bass, HD-lyd og veldig bra bilde.

Jeg har bestemt meg for at det er det der jeg anbefaler, med mindre HD-lyd er uviktig for deg, da vil jeg påstå at NAD T744 vil være et vel så bra kjøp, om ikke bedre.

Lenke til kommentar
Ikke kjøp en billig Denon reciever . noe crap :p hehe. Vi har en Denon avr 1307 i stuen, sammen med concept 6 fronter, concept center og concept 1 bak. Alle disse høytalerene spiller veldig bra med denon recieveren, men det går ikke an å stille på PRE-outen til subwoofer, så det er såvidt at Concept 12 subben spiller. Volum bakpå er på fullt, og delefiltersaken starter på 120 hz tror jeg. Er NESTEN ikke liv i den. På HØYT volum, når høytalerene begynner å nærme seg vrengepunktet, DA kan man faktisk kjenner at elementet beveger seg mere en 1 mm .. Jeg vet ikke hva som er gale, men vær obs :) Uansett så bryr jeg meg ikke for jeg er ALDRI i stuen :p har Cerwin vega ve-15f på rommet, i lag med en NAD c372 (snart en c272 og :) )

 

Husk at 2300 kroner som forskjellen mellom 1307 og 1908 gir utrolig mye finesses om dagen.

 

Nå tror jeg skal gå for Denon og Dali da.

De passer jo så bra sammen.

 

Høres bra ut. Jeg har vært borti det PSB anlegget som en annen nevnte. Har selv PSB Image serien, og er meget fornøyd. Men Alpha serien er ikke så god. Den er god for prisen, men ikke noe mer liksom. Subben der lager enormt med lyd, men ikke så altfor god.

 

 

Husk å sjekk om Suben trenger signal inn på begge inngangene. Hvis du går for små høytallere foran, så kan det være lurt å kjøre høytaller kabelene til dem igjennom suben, som samtidig er koplet til forsterker for LFE signalet. Da henter den både LFE sporet i filmen, samt bass frekvensene som høytallerene ikke får utnyttet seg av. Det krever litt mer kabel, men vil nok gi bedre bass.

 

Hvis det er Concept 6 anlegget så trenger du ikke det.

Lenke til kommentar
Men Alpha serien er ikke så god. Den er god for prisen, men ikke noe mer liksom. Subben der lager enormt med lyd, men ikke så altfor god.

 

Jeg foreslo en SVS-sub, ikke PSB. Når det gjelder høyttalerene i Alpha-serien, er tydeligvis ikke alle enig med deg. Stereophile kåret Alpha B1 til årets budsjettkomponent 2007. Den var også nominert til årets høyttaler sammen med for eksempel Peak Consult El Diablo til $75.000.

 

Frode

Lenke til kommentar

Ingenting kan vel slå SVS - sub.

De er både rimelige og det dundrer i brystet når du spiller.

Da ser vel anlegget mitt ferdig ut:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=83096

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alersystem_.htm

http://hifiklubben.no/produkter/hjemmekino...ceiver_sort.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler..._kabel_hvit.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler...w_kabel_3_m.htm

Da er det vel bare å stikke til Marcus Thranes Gate og Elkjøp.

Så er lyd og bilde i boks for meg en stund fremmover.

 

:new_woot:

Endret av PhoenixHunter
Lenke til kommentar

Jeg holder meg fortsatt til den anbefalingen jeg har gjort, og mener at en SVS-subwoofer er et bedre valg enn den som følger med Concept 6 pakken.

 

Det du har funnet ser fornufrig ut, og vil spille relativt bra, men.

Jeg ser at Denon AVR-1908 har et strømtrekk på "bare" 440W, og det gir maksimalt 53W per kanal, med 5 i drift, og det synes jeg er litt i minste laget for Concept 6 med litt volum.

Jeg ville heller kjøpt NAd T744 hvis jeg ikke hadde hatt bruk for HD-lyd støtten, eller lagt i litt mer penger for å få en kraftigere løsning.

Onkyo har en ganske god til 6500,-

Lenke til kommentar
Jeg ser at Denon AVR-1908 har et strømtrekk på "bare" 440W, og det gir maksimalt 53W per kanal, med 5 i drift, og det synes jeg er litt i minste laget for Concept 6 med litt volum.

 

Dette er jo kun sant hvis Denon oppgir maksimalt forbruk, vet du dette med sikkerhet?

 

Frode

Lenke til kommentar

Nei :)

Men når det står bakpå recieveren, ved ledningen inn til strømforsyningen, så antok jeg at det var snakk om oppimot makstrekket i alle fall.

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det høres pinlig lite ut til å være en forsterker til 5000kr, og fra et såpass anstendig merke.

 

EDIT: Hvis du har det anlegget nå, så kan du jo spare litt penger på å beholde concept 1 høyttalerene.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg ser at Denon AVR-1908 har et strømtrekk på "bare" 440W, og det gir maksimalt 53W per kanal, med 5 i drift, og det synes jeg er litt i minste laget for Concept 6 med litt volum.

Denon oppgir med kun to kanaler i drift samtidig. Men uansett, hvis det hadde vært skikkelige watt, ville 53W vært MER ENN NOK til å drive disse høyttalerene.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...