Gå til innhold

Skal kjøpe Cerwin Vega annlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Crossover ja. Hvilken frekvens deles den på?

Vil vel tro 100Hz vil kanskje funke bedre, men det kan jo du finne ut ved å høre.

Kan jo dempe volumet litt også.

Poenget med subben er at den skal integrers med høyttalerne.

Optimalt så skal du kunne lukke øynene og høre musikk uten å kunne si hvor subben er plassert. Men slik er nok ikke tilfellet for de fleste her vil jeg tro :p

Lenke til kommentar

60-100Hz er det vanlege innstillingsområdet for ein subwoofer, om filteret på recieveren står på 60Hz så får du ikkje meir enn 60Hz ut, uansett kor høgt det står på subwooferen. Du kan prøve å justere opp til 60-80. Har du kontrollert at kabelen er kopla riktig?

 

Den skal ikkje buldre sjølv om det er satt til ein lågare frekvens, vil berre lage mindre lyd.

Lenke til kommentar

Du må stille på crossoveren ja, og siden du lar recieveren styre, så bør du sette crossoveren på max, eller skru den av hvis det går. (husker ikke i farta hva du kjøpte).

 

Jeg ville prøvd meg på 80Hz først, og kanskje litt høyere om du skulle savne punchet.

 

Eventuellt kan du skaffe deg en lydtrykksmåler, for eksempel RadioShack fra L-Sound, og måle frekvensgangen i ditt rom.

Da blir det enklere å få til en god bassrespons, siden du kan se av grafen når plasseringen er god, og du kan se hvor høyttalerene slutter å "virke".

6-700kr som er vel anvendt ;)

Lenke til kommentar

Sjekk om det er en ekstra innstilling for sub i forsterker menyen.

 

På min Pioneer så hadde jeg Yes, No, og en tredje jeg ikke så som var kalt "Plus". Når jeg satte den til Plus så ble det skikkelig sub.

 

Dette gjør den ikke ved å bruke måle mikrofonen.

 

Det kan også hjelpe å bruke en splitter på signalet til Suben. Hvis suben har 2 innganger (L og R). Da får man noe slik som 3 Db mer.

 

 

Men husk at mange av de automatiske kalibrerings metodene ikke er for bra mot sub. Så de fleste må inn og stille opp senter kanalen og sub i etterkant. Mener å huske at Denon (Audyssey) slet litt med dette).

 

Gå inn manuelt i menyen og still opp suben, da hjelper det kanskje.

 

Sett også dele frekvensen til 80 Hz, noe som anbefales i følge THX standarden.

 

Sett også høytallerene til Small. Med gulvstående så sett dem til Large.

 

 

Hvis Suben har mulighet for det, så kan det være lurt og kjøre høytaller kabelene igjennom den også. Samt kople til med Phono kabel. Da bruker den både LFE signalet (.1 i 5.1) og henter bass fra høytallerene front. Da kan du bruke HZ velgeren på suben til å dele frekvensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Du må stille på crossoveren ja, og siden du lar recieveren styre, så bør du sette crossoveren på max, eller skru den av hvis det går. (husker ikke i farta hva du kjøpte).

Hvorfor ikke ha crossover-frekvensen på akkurat det samme som recieveren er satt på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Min frekvens er oppgitt med et punkt. Grunnen til at jeg har dem på begge to, er at det absolutt ikke skal komme bass fra subwoofer over der jeg vil.

 

EDIT: Men merker ikke forskjell uansett om jeg har det på begge eller ikke. Ja, jeg har testet.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Subwooferen kan også stilles på enkelte recievere. Mulig den er dempet der. Hvis ikke var ikke den kalibreringen særlig bra. Det er jo ikke meningen at den skal bli så mye svakere.

Lenke til kommentar
Subwooferen kan også stilles på enkelte recievere. Mulig den er dempet der. Hvis ikke var ikke den kalibreringen særlig bra. Det er jo ikke meningen at den skal bli så mye svakere.

 

De fleste av disse automatiske kalibreringene sliter med sub innstillinger. Det har hjulpet mye på de nyeste generasjonene.

 

 

Du har vel koplet suben til Pre-out, og ikke inn? Mange som gjør den feilen.

 

 

EDIT: La til bilde. Grønn er hvor den skal koples inn, rød er hvor den ikke skal inn.

post-28084-1204239198_thumb.jpg

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...