Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR is missing - maskinen vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, ser ut som det må være hardisken som har tatt kvelden. For ikke testet den med Seatools eller før denne mlda kommer opp.

Meldinga kommer også når jeg setter i Windows XP bootable CD :(

 

Hvis meldinga kommer opp med boot CD-en i så booter ikke maskinen på CD-rom'en.

 

Får du melding om å trykke en tast for å boote fra CD-en?

Er bios satt opp til å boote fra HD før CD-en?

Lenke til kommentar
Hmm, ser ut som det må være hardisken som har tatt kvelden. For ikke testet den med Seatools eller før denne mlda kommer opp.

Meldinga kommer også når jeg setter i Windows XP bootable CD :(

 

Hvis meldinga kommer opp med boot CD-en i så booter ikke maskinen på CD-rom'en.

 

Får du melding om å trykke en tast for å boote fra CD-en?

Er bios satt opp til å boote fra HD før CD-en?

 

Ja, den skal boote fra cden først ja. Funker når jeg prøver en annen hd, men ikke med denne for her kommer mlda opp før den begynner å boote. Og jeg får eller ikke noen melding om å trykke en tast.

 

NTLRD er en oppstartsfil i XP. Formatering hjelper, eller reperasjon av operativesystemet gjennom xp cd

 

Vanskelig å gjøre dette når den ikke responderer på boot cden min.

Lenke til kommentar
Ja, den skal boote fra cden først ja. Funker når jeg prøver en annen hd, men ikke med denne for her kommer mlda opp før den begynner å boote. Og jeg får eller ikke noen melding om å trykke en tast.

 

Høres ut som den prøver å boote på HD før CD etter min mening.

 

Dobbeltsjekk dette i bios for å være sikker, har aldri hørt om tilfeller hvor HD blir prioritert foran CD dersom dette er valgt i bios.

På noen maskiner er det en egen boot meny, f.eks F12 eller lignende istedet for bios.

Hvilken maskin er dette da, egenprodusert eller kjøpt ferdigbygget.

Lenke til kommentar

Maskinen er egenprodusert, men det rare er at den booter fra cd når bare den ene disken står i, men når jeg skal prøve den jeg vil formatere og har Win på booter den ikke. Så det betyr at biosen er satt opp riktig.

 

HK: MSI K8T NEO-FSR, K8T800, Socket-754,ATX , SATA/ATA

Lenke til kommentar
Maskinen er egenprodusert, men det rare er at den booter fra cd når bare den ene disken står i, men når jeg skal prøve den jeg vil formatere og har Win på booter den ikke. Så det betyr at biosen er satt opp riktig.

 

HK: MSI K8T NEO-FSR, K8T800, Socket-754,ATX , SATA/ATA

 

Er begge HD'ene SATA eller SATA + IDE ?

I tilfelle en blanding så trenger ikke det å bety at rekkefølgen er rett i bios.

Lenke til kommentar
Den ene er IDE(den som win er på og som ikke funker) og den andre er SATA.

For sjekke bios, er den vanligvis F4 som trykkes ved oppstart?

 

Er ikke kjent med ditt hovedkort, har du bruksanvisning så les litt i den?

 

Det er som regel DEL tasten man trykker, men det finnes selvfølgelig avvik.

 

Når du booter står dette som regel på skjermen en eller annen plass.

 

Press XXXX to enter BIOS f.eks

Lenke til kommentar

Du skal ikke velge Reparer med Recovery Console.

Etter å ha godkjent Licence Agreement velger du søk etter eksisterende XP installasjoner og velg den rette, det er vel bare en i ditt tilfelle.

 

OBS, reparasjonen vil erstatte operativsystem filer og du må kanskje kjøre windows update etterpå.

 

Husk at man bør ha backup før man gjør noe slikt, er ingen garanti for at ikke det kan være noe på gang med disken.

 

NTLDR er imidlertid et kjent problem og PC-en blir som oftest iorden etter en slik reparasjon.

 

Jeg gjentar enda en gang, har du noe du er redd for på disken, prøv å ta backup på en eller annen måte før du går igang!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Får bare beskjed om å trykke enter å instal.

 

Men dette repareres det vel ikke, men bare legger inn alt på nytt altså formaterer?

 

Etter at du har valg Enter for å installere får du opp License Agreement, trykk F8.

Deretter skal du få to valg,

1) Reparere

2) Installere en ny.....

 

Velg Reparer (trykk R)

Lenke til kommentar

Den løsninga der fungerte for meg her om dagen. Enkelt og greit,maskinen var oppe og gikk igjen etter 5-10 minutter.

 

Windows XP users:

 

1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.

2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.

3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.

4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.

5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.

6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

 

copy e:\i386\ntldr c:\

copy e:\i386\ntdetect.com c:\

 

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...