Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor høy blir jeg cirka?

Gjest Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest anonym

Jeg er en gutt på litt over 14 år, er vel rett under 1.75 m og veier rundt 65 kg. Er ganske sikker på at jeg har kraftig beinbebygging. Hvor høy blir jeg? Har hørt du kan regne sånn cirka ut dette :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hørt om noen regnemetode for dette. Ser ingen grunn til at du ikke kan vokse 10 cm til, men umulig å si. Har du det siste året plutselig strekt deg, eller begynner det å roe seg?

14 er ganske tidlig, jeg er 16 (180 og noe) og tror jeg fortsatt kommer til å vokse en cm eller to.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her. Også ganske bekymret for høyden min. Pappa var 1.88 på det høyeste, men mamma er så lite som 1.54 ca. Kan jeg da bli ganske lav til å være man, eller blir jeg ca sånn som pappa?

(er ca 1.73-1.75 og ble nettopp 13. Har hatt en gankse lang periode nå de jeg skøt til værs :) )

Lenke til kommentar
Du blir ca like høy som faren din! ;)

Jeg er 12 cm høyere enn pappa, jeg regner ikke det som omtrent like høy. Gjør du?

Derfor jeg slengte på ett ;) bak. MEN ofte kan foreldre/slekt gi en indikasjon på ca hvor høy man blir.

netti: He he.. Hissig?

:p

Endret av Mirann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man vokser som regel til man blir 20 år. Ja det finnes unntak, og ja de siste årene vokser man mindre enn de tidligere årene. Men dere som er 14 år og 1.70 har ingen ting å belymre dere for. Sannsynligheten for at dere blir 1.80 eller mer er uten tvil der! Så ikke bekymre dere!

Lenke til kommentar

hehe har lurt på det samme før og det avtar etter hvert. Men var hos en lege, og de har en graf de kan sjekke på som er basert på statistikk slik at de kan anslå sansynlig høyde når du er fullt utvokst.

Så er du veldig bekymret så er jo en legetime en mulighet, men koster et par hundringser.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Guest_daniel_*

hei, jeg er en gutt på 13 år, jeg er 1.55, faren min er en 1,78, og moren min er 1.65.

jeg har litt lyst til og være høy trur dere jeg kommer til og vokse ganske mye ? haha

Lenke til kommentar
Fattern er 172, jeg er 185. Hørte fra en lege at høyden på moren + høyden på faren + 10 cm = en grei indikasjon. Men er vel omtrent umulig å forutse.

Så hvis fattern er 1.80, og moren min er 1.70, så blir jeg rundt 3.60?

Hehe, skjønte at du sikkert mente snittet + 10 (give or take)

Endret av Creowks
Lenke til kommentar

Man kan plusse sammen høyden på moren og høyden på faren, dele på to og legge til 13 hvis du er en gutt. Jenter kan ta minus 13 i steden for. Da skal man få en indikasjon på hvor høy man kan regne med å bli.

Høyde kommer også mye an på miljø. Spiser du riktig, blir du høyere enn om du spiser feil. Nå skal ikke jeg si hva som er riktig/feil å spise, men noen enkle søk på internett kan sikkert gi noen hint på hva du kan stappe i deg hvis du vil bli så høy som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...