Gjest Slettet+65132 Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Hei Som emnetittelen seie er minnebrikkene ustabile når dei står i dual channel, men ikkje i single channel. Ka kan vere grunnen til dette? HK Ram Takk for svar Endret 1. januar 2008 av Slettet+65132 Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Forsøk med en oppdatering av BIOS Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Minnebrikkene krever 2.2volt hva er de på nå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Forsøk med en oppdatering av BIOS Køyrer siste versjon av bios. Minnebrikkene krever 2.2volt hva er de på nå? Det står på auto i bios. Har endra 2.2 V. Håper det blir litt meir stabilt. Noke anna merkeleg eg ikkje sjøna heilt. Koffor står frekvensen her på 533 MHz? Den skal stå på 1066MHz. Endret 2. januar 2008 av Slettet+65132 Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Stemmer nok detta. Minnet ditt kjører på 1066 MHz (533x2) effektivt i dual mode. Du kan nok endre timingene dine i BIOS fra 5-7-7-24 til 5-5-5-15. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Minnet er fremdeles ustabilt. Starta opp eit spel. Gjekk ut ein tur og maskina sto avslått når eg kom tilbake. Sitter litt fast her. Minnet funka fint i eit anna hovudkort, så kan ikkje sjøne at det feila minnet noke.. Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 prøv å bytt plasering av brikkene på hk. kan hjelpe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Det er vel slik at eg skal sette ramen ned i dei to socketa som har lik farge? I manualen står det at at channel A er dei to første socketa som er svart og gul. Når eg set ramen ned i dei kjem det opp i cpu-z at det står i single mode. Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Du skal sette brikkene i de socketa med samme farge ja. Begynn med å sette FSB = DRAM, og så tar du det videre derfra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Du skal sette brikkene i de socketa med samme farge ja. Begynn med å sette FSB = DRAM, og så tar du det videre derfra. Ehh, kor sette eg FSB = DRAM? Rekna med dette skjer i bios, men eg har ikkje funne noke slikt der. Ka vil det seie at FSB = DRAM? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Minnet er fremdeles ustabilt. Du er åpenbart ikke den eneste som sliter med dette hovedkortet, etter hva man kan lese her Har bare kikket litt, men ram-problemer er nevnt av flere. Mulig du også kan finne en løsning blandt alle tilbakemeldingene. Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Ditt HK skal ha noe som heter AI Overclocking (skal settes på manuel) inni BIOS. Her skal det stå noe sånt som: CPU Frequency = 333 (FSB) DRAM Frequency = 667 (og ikke 1066) Når CPU Frequency = DRAM Frequency / 2 er FSB = DRAM. Er forresten liten vits å kjøre DRAM > FSB, da det er svært lite å hente på det. Er få som får disse HK noe særlig høyere enn FSB på 385 MHz på Quad Core, men en del høyere med Dual Core (opp mot 500 MHz). Årsak? Quad Core gir mer belastning på brikkesettet og krever mer strøm av HK. Aner ikke hvilken CPU du har da. Endret 2. januar 2008 av GeneralSvae Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Ditt HK skal ha noe som heter AI Overclocking (skal settes på manuel) inni BIOS. Her skal det stå noe sånt som:CPU Frequency = 333 (FSB) DRAM Frequency = 667 (og ikke 1066) Når CPU Frequency = DRAM Frequency / 2 er FSB = DRAM. Er forresten liten vits å kjøre DRAM > FSB, da det er svært lite å hente på det. Er få som får disse HK noe særlig høyere enn FSB på 385 MHz på Quad Core, men en del høyere med Dual Core (opp mot 500 MHz). Årsak? Quad Core gir mer belastning på brikkesettet og krever mer strøm av HK. Aner ikke hvilken CPU du har da. Har samme hovedkort som deg og hadde tenkt å bestille samme brikke sett.... kan være at hovedkortet ikke støtter høyere enn PC6400 som er 800mhx prøv å still ned til 400 (400*2=800) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Takk for svar Maskina skrudde seg rett av i stad. Då hadde eg plassert ramen tilbake i single channel. Kan det vere at hk ikkje klarer å levere nok strøm til ramen? Skal uansett bestille meg eit nytt hk no. Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 da må det i så fall være strømforsyningen som ikke leverer nok strøm Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 da må det i så fall være strømforsyningen som ikke leverer nok strøm Jo, tenkte på det. Strømforsyninga er på 520 W, så den burde klare å levere nok.. Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Er nok neppe strømforsyninga di. Du må nok bare eksperimentere litt i BIOS. Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 kan jo også være noe galt med en brikke, test en og en i memtest Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 jeg har p5kc hovedkortet og slet også med ram. fikk tips om å bytte til de svarte ram-slottene og det hjalp meget, da klarte endelig pcn å boote på 1066 mhz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå