Gå til innhold

Ustabilt minne i dual, men ikkje single

Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Hei

Som emnetittelen seie er minnebrikkene ustabile når dei står i dual channel, men ikkje i single channel. Ka kan vere grunnen til dette?

HK

Ram

Takk for svar

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132
Forsøk med en oppdatering av BIOS :)

Køyrer siste versjon av bios.

Minnebrikkene krever 2.2volt hva er de på nå?

Det står på auto i bios. Har endra 2.2 V. Håper det blir litt meir stabilt.

Noke anna merkeleg eg ikkje sjøna heilt. Koffor står frekvensen her på 533 MHz? Den skal stå på 1066MHz.

ramjj2.jpg

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Minnet er fremdeles ustabilt. Starta opp eit spel. Gjekk ut ein tur og maskina sto avslått når eg kom tilbake. Sitter litt fast her. Minnet funka fint i eit anna hovudkort, så kan ikkje sjøne at det feila minnet noke..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Det er vel slik at eg skal sette ramen ned i dei to socketa som har lik farge? I manualen står det at at channel A er dei to første socketa som er svart og gul. Når eg set ramen ned i dei kjem det opp i cpu-z at det står i single mode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Du skal sette brikkene i de socketa med samme farge ja. Begynn med å sette FSB = DRAM, og så tar du det videre derfra.

Ehh, kor sette eg FSB = DRAM? Rekna med dette skjer i bios, men eg har ikkje funne noke slikt der. Ka vil det seie at FSB = DRAM?

Lenke til kommentar
Minnet er fremdeles ustabilt.

Du er åpenbart ikke den eneste som sliter med dette hovedkortet, etter hva man kan lese her

Har bare kikket litt, men ram-problemer er nevnt av flere. Mulig du også kan finne en løsning blandt alle tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

Ditt HK skal ha noe som heter AI Overclocking (skal settes på manuel) inni BIOS. Her skal det stå noe sånt som:

CPU Frequency = 333 (FSB)

DRAM Frequency = 667 (og ikke 1066)

Når CPU Frequency = DRAM Frequency / 2 er FSB = DRAM. Er forresten liten vits å kjøre DRAM > FSB, da det er svært lite å hente på det. Er få som får disse HK noe særlig høyere enn FSB på 385 MHz på Quad Core, men en del høyere med Dual Core (opp mot 500 MHz). Årsak? Quad Core gir mer belastning på brikkesettet og krever mer strøm av HK. Aner ikke hvilken CPU du har da. :hmm:

Endret av GeneralSvae
Lenke til kommentar
Ditt HK skal ha noe som heter AI Overclocking (skal settes på manuel) inni BIOS. Her skal det stå noe sånt som:

CPU Frequency = 333 (FSB)

DRAM Frequency = 667 (og ikke 1066)

Når CPU Frequency = DRAM Frequency / 2 er FSB = DRAM. Er forresten liten vits å kjøre DRAM > FSB, da det er svært lite å hente på det. Er få som får disse HK noe særlig høyere enn FSB på 385 MHz på Quad Core, men en del høyere med Dual Core (opp mot 500 MHz). Årsak? Quad Core gir mer belastning på brikkesettet og krever mer strøm av HK. Aner ikke hvilken CPU du har da. :hmm:

Har samme hovedkort som deg og hadde tenkt å bestille samme brikke sett.... kan være at hovedkortet ikke støtter høyere enn PC6400 som er 800mhx prøv å still ned til 400 (400*2=800)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Takk for svar

Maskina skrudde seg rett av i stad. Då hadde eg plassert ramen tilbake i single channel. Kan det vere at hk ikkje klarer å levere nok strøm til ramen? Skal uansett bestille meg eit nytt hk no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
da må det i så fall være strømforsyningen som ikke leverer nok strøm

Jo, tenkte på det. Strømforsyninga er på 520 W, så den burde klare å levere nok..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...