Gå til innhold

Spørsmål fra ateist


Anbefalte innlegg

Hvis man er religiøst og har troen på at Gud eksisterer, så eksisterer ham.

 

Nei.

 

At noen tror at en gud eksisterer, betyr ingenting utover personlig overbevisning til vedkommende. Jeg kan f.eks. tro at du har grønne vinger og at tyngdekraften har ingen virkning på deg. Men, som du sikkert *vet*, ville en slik overbevisning fra min side ikke korrelere med fakta.

 

Men at noen påstår her at å be ikke har noen effekt eller gjør noe underverk er også feil.

 

Placeboeffekten er kjent og meget godt dokumentert. Men bønn i seg selv har ingen målbar medisinsk effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gud sa klart og tydelig at de ikke skulle spise frukten av det treet. Satan frister dem, og de gir etter.

Som jeg forklarte:

 

De visste ikke at det var galt å spise fra treet fordi de ikke kunne vite hva som var galt/ondt (mot Guds vilje). Hvorfor straffe dem for noe de ikke hadde den aller minste forutsetning for å bedømme?

 

Du ignorerer jo bare det jeg skriver og kommer med noe ferdigtygget nonsens som ikke svarer på poengene mine i det hele tatt.

 

Gud skapte ikke Satan.

Så Satan skapte seg selv? Eller er det flere guder?

 

Gud skapte ikke ondskap.

Så ondskap skapte seg selv? Eller er det flere guder?

 

Helt utrolig hvordan kristne klarer å kalle Gud allmektig, si at han har skapt alt, osv. Men så sier de at han er en ondskapsfull liten kontrollfrik som ikke har kontroll på sin egen skapelse, og derfor slakter for fote! I allefall frem til han tydeligvis fikk dårlig samvittighet og sendte seg selv ned til jorden som sin egen sønn for å frelse menneskene fra sin egen vrede! :lol:

 

Du skjønner, det er ikke vi som risikerer noe.

Dere risikerer å leve på en løgn og ikke få nyte det eneste livet dere har til det fulle.

Lenke til kommentar
Du skjønner, det er ikke vi som risikerer noe.

Dere risikerer å leve på en løgn og ikke få nyte det eneste livet dere har til det fulle.

 

Gid det var så vel. Men de tvinger jo løgnene sine på helt uskyldige mennesker. Og *det* er hovedproblemet.

 

 

Skremmende at voksne kan gjøre sånt mot ungene sine!!! Helt hårreisende!! Som jeg har sagt før, det skulle vært innført 18 års grense for å lære om religion!!!! Det mest sinnsyke er jo at de slipper straff etter regelrett å ha tatt livet av sine egne barn med å be for dem isteden for å sende dem til sykehus! Fy pokker, og så har de den frekkheten at de kaller seg for medmennesklig og liksom skal står for kjærlighet og menneskeverd! Still dem opp og skyt dem sier jeg! Og innfør alders grense på ALL religion NÅ!!!! Skulle vært forbudt å hjernevaske barn med sinnsyke eventyr historier!!!

 

Er dette virkelig noe å tro på? Fy F*** så glad jeg er for at jeg og mine barn aldri har fått oppleve "religion" på kroppen!

Lenke til kommentar

Men de tvinger jo løgnene sine på helt uskyldige mennesker. Og *det* er hovedproblemet.

 

Skremmende at voksne kan gjøre sånt mot ungene sine!!! Helt hårreisende!! Som jeg har sagt før, det skulle vært innført 18 års grense for å lære om religion!!!!

 

Nei, det er ikke nødvendig. Det viktigste er å lære barn (vel, voksne også) å ta valg, og det tidligst mulig. Når de har lært å ta valg, når de har fått forklart hvordan vitenskap fungerer og hvordan religion fungerer, kan de gjerne velge for seg selv om de ønsker å bli religiøse, og evt. i hvilken grad. Hvis man tar dette valget fra dem, er man ikke bedre enn de som tror at bønn framfor medisin er løsningen.

Lenke til kommentar

Men de tvinger jo løgnene sine på helt uskyldige mennesker. Og *det* er hovedproblemet.

 

Skremmende at voksne kan gjøre sånt mot ungene sine!!! Helt hårreisende!! Som jeg har sagt før, det skulle vært innført 18 års grense for å lære om religion!!!!

 

Nei, det er ikke nødvendig. Det viktigste er å lære barn (vel, voksne også) å ta valg, og det tidligst mulig. Når de har lært å ta valg, når de har fått forklart hvordan vitenskap fungerer og hvordan religion fungerer, kan de gjerne velge for seg selv om de ønsker å bli religiøse, og evt. i hvilken grad. Hvis man tar dette valget fra dem, er man ikke bedre enn de som tror at bønn framfor medisin er løsningen.

 

 

Enig med deg på alle punkter, men syntes allikevel det skulle være 18 års grense for å lære bort all RELIGION!!! Å lære barn å tenke selv skulle vel være selvforklarende og noe alle burde gjøre, skulle det ikke? Dessverre er det ikke det for alle tydeligvis..... Noen tror at det å lære barna om gud og putte dette inn i de små hodene, som ikke har mulighet til å sjekke om dette faktisk stemmer eller stille kritiske spørsmpl ved det hele, er helt ok og at dette er sånn det bør være.... skremmende! Sånne folk er i mine øyne klin gale!!!! Stakkars unger!!!

Lenke til kommentar

Beklager å måtte bryte inn i denne rivende debatten, men jeg vil anbefale, dersom evolusjonsteorien fortsatt virker litt uforståelig på noen, å ta en titt på følgende programserie av Richard Dawkins. Utrolig opplysende og forståelig. Hadde skoler i USA (og her hjemme, sågar) valgt å vise disse fem epsioder (eller faktisk lært elevene dens innhold), tror jeg kreasjonisme/ID/"critical evaluation of evolution" ville ha bitt ettertrykkelig latterliggjort av opinionen i USA.

http://richarddawkins.net/growingupintheuniverse

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...