Gå til innhold

Spørsmål fra ateist


Anbefalte innlegg

Hva eksakt sier de kristne skjedde under ''the flood'' og finnes det helt klare beviser mot det?

Bevisbyrden her er jo på de som påstår at denne oversvømmelsen skjedde.

 

 

Må igjen si fra det 1. Mosebok, menneske gjorde som Gud sa at de ikke skulle gjøre og dermed ble de utvist fra Eden som inneholdt livets tre! Derfor skulle menneske lide.

Som bare er tull, og en gigantisk selvmotsigelse som viser hvor tåpelig kristendommen er.

 

Siden Gud er allvitende, visste han allerede før han hadde skapt Adam og Eva at de kom til å spise den forbudte frukten. Hvorfor plasserte han den da rett under nesen på dem? Han lurte dem jo i en felle, den drittsekken!

 

Når noen ikke vet forskjell på godt og ondt eller rett og galt kalles de psykopater. Gud skapte Adam og Eva som psykopater. Da de gjorde så de selv ikke lenger var psykopater (fordi de skilde godt og ondt, riktig og galt), ble de straffet! Ønsker Gud at vi skal være psykopater?

 

Adam og Eva visste altså ikke hva som var Guds vilje! De visste ikke at det var galt å spise fra treet fordi de ikke kunne vite hva som var galt/ondt (mot Guds vilje). Hvorfor straffe dem for noe de ikke hadde den aller minste forutsetning for å bedømme?

 

Adam og Eva fikk i praksis ikke fri vilje før etter at de hadde spist frukten, for før det hadde de ingen mulighet i helvete til å gjøre bedømninger.

 

Gud sa klart og tydelig at de ikke skulle spise frukten av det treet. Satan frister dem, og de gir etter.

 

Gud har all makt over himmel og på Jord, sier Bibelen. Jeg tror ikke det står Helvete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva eksakt sier de kristne skjedde under ''the flood'' og finnes det helt klare beviser mot det?

Bevisbyrden her er jo på de som påstår at denne oversvømmelsen skjedde.

 

 

Må igjen si fra det 1. Mosebok, menneske gjorde som Gud sa at de ikke skulle gjøre og dermed ble de utvist fra Eden som inneholdt livets tre! Derfor skulle menneske lide.

Som bare er tull, og en gigantisk selvmotsigelse som viser hvor tåpelig kristendommen er.

 

Siden Gud er allvitende, visste han allerede før han hadde skapt Adam og Eva at de kom til å spise den forbudte frukten. Hvorfor plasserte han den da rett under nesen på dem? Han lurte dem jo i en felle, den drittsekken!

 

Når noen ikke vet forskjell på godt og ondt eller rett og galt kalles de psykopater. Gud skapte Adam og Eva som psykopater. Da de gjorde så de selv ikke lenger var psykopater (fordi de skilde godt og ondt, riktig og galt), ble de straffet! Ønsker Gud at vi skal være psykopater?

 

Adam og Eva visste altså ikke hva som var Guds vilje! De visste ikke at det var galt å spise fra treet fordi de ikke kunne vite hva som var galt/ondt (mot Guds vilje). Hvorfor straffe dem for noe de ikke hadde den aller minste forutsetning for å bedømme?

 

Adam og Eva fikk i praksis ikke fri vilje før etter at de hadde spist frukten, for før det hadde de ingen mulighet i helvete til å gjøre bedømninger.

 

Gud sa klart og tydelig at de ikke skulle spise frukten av det treet. Satan frister dem, og de gir etter.

 

Gud har all makt over himmel og på Jord, sier Bibelen. Jeg tror ikke det står Helvete.

 

Men hvorfor har da Gud skapt satan for å friste menneskene?

Lenke til kommentar
Det er ikke helt sånn jeg mener, men (nå vet jeg mange blir sure) noen må jo ha skapt alt så hvorfor ikke Gud. I tillegg jeg tror ikke jeg kommer til å skrive mer her før jeg vet mer om The Big Bang, og i mellom tiden synes jeg dere bør lese litt i bibelen og vite hva dere snakker om før dere skriver noe mer drit om det!

 

Siden du først er i gang med å anbefale lesestoff, ta en titt på bøkene til Richard Dawkins. Veldig givende lektyre. F.eks. "The god delusion".

 

Til OP: Svaret mitt til deg er todelt. For det første ville jeg ha svart med noen leseanbefalinger til dine kristne medskoleelever. Som nevnt, en del av bøkene til Richard Dawkins tar visse problemstillinger som religiøse fanatikere har brukt som springbrett gjennom årene. Dawkins fremstilling og kritikk av religiøse synspunkter på vitenskap, menneskelig historie og moral/etikk er veldig interessant, stort sett saklig og logisk og nokså ateistisk.

 

For det andre, ville jeg har gjort narr av dine religiøse lærere/medelever ved hver eneste anledning. Men det må også gjøres smakfullt og med forberedelse. Legg frem teoriene i pastafarianism som et fullverdig alternativ til kristendommen; forlang en forklaring på hvorfor dine kristne medelever mener kristendommen kan brukes som et system for menneskelige verdier, når kristendommen oppfordrer til hat, gruppevoldtekt av kvinner og andre mindre hyggelige handlinger som dekkes av straffeloven (også i USA); latterliggjør påstander fra bibelen med vitenskap som bakgrunn. Som sagt, dette vil kreve forberedelse, da du, i motsetning til religiøse fanatikere, vil måtte ha vitenskapelig dekning for påstandene dine, og det krever at man setter seg inn i visse ting. Og til slutt slike t-skjorter er naturligvis en bra måte å tilspisse sitt forhold til de troende.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Gud skapte ikke ondskap.

 

 

Edit: Ville det ikke vært smartere å lese, Rampage, i stedet for å komme med enda et innlegg som viser at du ikke vet hva du snakker om..?

 

Maktkamp mellom Gud og Satan, til tross for at Gud har skapt alt? Forøvrig så hinter Bibelen til at Gud og Satan er samme skikkelse?

 

1Men Satan stod op imot Israel og egget David til å telle Israel.

 

1Men Herrens vrede optendtes atter[a] mot Israel, og han egget David op imot dem og sa: Gå avsted og tell Israel og Juda!

 

http://www.biblegateway.com/passage/?searc...&version=5;

http://www.biblegateway.com/passage/?searc...&version=5;

 

Eller hva sier du? Forklar gjerne Satan for meg :)

 

Og hvis gud ikke skapte ondskap, hvorfor eksisterer da ondskap

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
når kristendommen oppfordrer til gruppevoldtekt

Kan jeg 100 % stole på at biblen gjør dette? Eventuellt hvor står det i biblen?

 

Det er det som er det vakre med vitenskap -- man blir bedt om å begrunne påstandene sine. Det er antageligvis det aller viktigste du kan forlange av dine troende medelever. Å *begrunne* påstandene sine. Ikke å henvise til "gud har <bla>"/"jeg tror at <bla>", men å *bevise* påstandene sine. Og du har gjort det eneste riktige i dette tilfellet -- du har spurt etter bevis for en påstand. Forøvrig, dette kom som en stor overraskelse på meg i sin tid. Jeg visste at koranen ikke hadde særlig anseelse for kvinner, men at kristendommen ikke var spesielt bedre var, gitt mine vestlige fordommer, overraskende.

 

Uansett, forhistorien til dette er en mobb som krever at en mann utleverer dem sin gjest.

 

Judges 19:23-4:

Nay, my bretheren, nay, I pray you, do not so wickedly; seeing that this man is come into mine house do not this folly. Behold, here is my daughter a maiden, and his concubine; them I will bring out now, and humble ye them, and do with them what seemeth good unto you; but unto this man do not so vile a thing'

 

Oversatt -- "vær så god, gjør hva dere vil med min datter, bare ikke rør den fremmede". Og, den snille og dypt moralske mannen har selvsagt levd opp til løftene sine:

 

Judges 19:25-6:

They knew her and abused her all the night until the morning: and when the day began to spring, they let her go. Then came the woman in the dawning of the day, and fell down at the door of the man's house where her lord was, till it was light.

 

Bibelen er naturligvis kjent for sine homohatske tekster. Man kan opplagt legge misogyni til listen. Og det er mye annet spennende man finner i det som utrolig nok er verdens mest utgitte bok -- oppfordring til drap, barnemishandling, Jephthah som kokte datteren sin (han fulgte guds vilje -- en dypt moralsk gud, som krever av en far å offre sin datter. Jeg vet at ironi ikke fungerer så bra skriftlig, men likevel). Moses har bl.a. beordret barnedrap og så gjennom fingrene på voldtekt av (kvinne)barn (numbers 31:18). Mye av det som står i bibelen kvalifiserer om ikke til 21 års forvaring, så iallfall til *veldig* lange fengselsstraffer (uansett land. Når USA gir 10 år fengsel for oralsex MED samtykke, er det jaggu meg interessant å se hva oppfordring til barnedrap kvalifiserer til der).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

I bibelen står det jo at en gift kvinne skal underordne seg mannen på samme måte som til gud (Efeserbrevet 5; 21-26).

 

Så har jeg hørt argumentet "men det er jo lenge siden. Det teller jo ikke lenger." Kjip! For om man endrer noe, eller fjerner noe fra bibelen så skal man jo forbannes foralltid! (åpenbaringsboken 22; 18-19)

 

Så med mindre kristne, gifte kvinner tilber mannen sin, og tjener han som en gud, har vel de fleste kristne kvinner syndet? Eller?

Lenke til kommentar
Spør Gud, ikke oss. Forresten skal vel engelen ha løyet for Gud, ikke "gjort opprør".

 

Men vi har ikke alle svarene. Hvis vi er enige om at det er en Gud, er det ikke rart vi ikke kan svare på alt.

 

Dere er enige om at det eksisterer en allmektig gud, men skjønner ikke hvordan en engel kan gjøre opprør mot gud, og har da havnet i en evig kamp med Gud? Og Gud må da kjempe mot denne tidligere engelen. Til tross for at han er allmektig. Så kan han ikke hanskes med sitt eget rike?

 

Jeg har dessverre ikke direktelinje til Gud, det er det dere som har. Og derfor blir det opp til dere å svare meg.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Uansett, forhistorien til dette er en mobb som krever at en mann utleverer dem sin gjest.

 

Judges 19:23-4:

Nay, my bretheren, nay, I pray you, do not so wickedly; seeing that this man is come into mine house do not this folly. Behold, here is my daughter a maiden, and his concubine; them I will bring out now, and humble ye them, and do with them what seemeth good unto you; but unto this man do not so vile a thing'

 

Oversatt -- "vær så god, gjør hva dere vil med min datter, bare ikke rør den fremmede". Og, den snille og dypt moralske mannen har selvsagt levd opp til løftene sine:

 

Judges 19:25-6:

They knew her and abused her all the night until the morning: and when the day began to spring, they let her go. Then came the woman in the dawning of the day, and fell down at the door of the man's house where her lord was, till it was light.

 

Bibelen er naturligvis kjent for sine homohatske tekster. Man kan opplagt legge misogyni til listen. Og det er mye annet spennende man finner i det som utrolig nok er verdens mest utgitte bok -- oppfordring til drap, barnemishandling, Jephthah som kokte datteren sin (han fulgte guds vilje -- en dypt moralsk gud, som krever av en far å offre sin datter. Jeg vet at ironi ikke fungerer så bra skriftlig, men likevel). Moses har bl.a. beordret barnedrap og så gjennom fingrene på voldtekt av (kvinne)barn (numbers 31:18). Mye av det som står i bibelen kvalifiserer om ikke til 21 års forvaring, så iallfall til *veldig* lange fengselsstraffer (uansett land. Når USA gir 10 år fengsel for oralsex MED samtykke, er det jaggu meg interessant å se hva oppfordring til barnedrap kvalifiserer til der).

 

Det er tydeligvis ikke bare tråkig å være kristen (mann). Kanskje man skulle tatt seg en tur på en ten-sing leir, eller hva de kaller det :)

Lenke til kommentar
Gud skapte ikke Satan. Les.

 

Men hva er da Satan? Enda en gud? :)

 

Gud skapte jo alt?

 

Satan var en engel som gjorde opprør mot Gud.

 

Hvordan kan en engel gjøre opprør mot Gud, da Gud er allmektig?

 

Englene har også fri vilje.

 

Men dette skjer utenfor den materielle verden, ligger det ann til borgerkrig i himmelen eller? Siden det samme systemet fortsetter i den metafysiske sfæren? Hva er da Gud? En slags figur som ikke har kontroll i sitt eget rike?

 

Og du sier jo det at man ikke kan være ulykkelig i himmelen. Hvorfor gjør da en engel opprør?

Lenke til kommentar
Gud skapte ikke Satan. Les.

 

Men hva er da Satan? Enda en gud? :)

 

Gud skapte jo alt?

 

Satan var en engel som gjorde opprør mot Gud.

 

Hvordan kan en engel gjøre opprør mot Gud, da Gud er allmektig?

 

Englene har også fri vilje.

 

Men dette skjer utenfor den materielle verden, ligger det ann til borgerkrig i himmelen eller? Siden det samme systemet fortsetter i den metafysiske sfæren? Hva er da Gud? En slags figur som ikke har kontroll i sitt eget rike?

 

Og du sier jo det at man ikke kan være ulykkelig i himmelen. Hvorfor gjør da en engel opprør?

 

Gud kunne selvfølgelig valgt å ta knekken på Djevelen, og han jobber nok med saken. Men kanskje synes han også det er nyttig med Djevelen og Helvete for at flere skal velge å tro på Gud?

Lenke til kommentar
Gud kunne selvfølgelig valgt å ta knekken på Djevelen, og han jobber nok med saken.

 

Har du belegg/bevis for denne påstanden? (Eventuelle troen din er *ikke* et bevis).

 

Men kanskje synes han også det er nyttig med Djevelen og Helvete for at flere skal velge å tro på Gud?

 

Ah, så det er nyttig å holde en trussel av evig lidelse over folk for at de skal *tro* på gud? (legg merke, "tro", bare "tro", ikke oppføre seg riktig/moralsk/rasjonelt). I så fall er han/hun/det mer sadistisk enn bibelen gir uttrykk for. Hva skal man kalle de som tror på den ultimate sadisten?

 

Det til side, kan du begrunne hvorfor hypotesen din er mer troverdig enn "gud eksisterer ikke"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...