Gå til innhold

Spørsmål fra ateist


Anbefalte innlegg

Jeg er selv ateist men går i år på en relativ kristen skole i USA. Noen ganger kommer jeg selvsagt inn på noen diskusjoner med hjernevaskede kristne og jeg får samme spørsmål i mot meg til stadighet.

 

''Om menneskene stammet fra apene, hvorfor har menneskene utviklet seg mens apene ikke har gjort det''

 

Et latterlig spørsmål, men som jeg står litt fast på pga manglende kunnskap. Jeg er veldig sikker på at det finnes en god grunn til dette, men er det noen som er villig til å forklare meg? Eventuellt gi en link som forklarer dette.

 

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Genene. Menneskene stammer fra apene, vi er ikke relatert i den situasjon at vi utvikler oss direkte. Vi har utviklet oss fra apene, ikke utviklet oss samtidig som apene. Altså, bort fra apene. Menneskene har en annen type hjerne og intelligens enn det apene har, og ligger foran i utviklingen. Kanskje litt enkelt, men dette er vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Genene. Menneskene stammer fra apene, vi er ikke relatert i den situasjon at vi utvikler oss direkte. Vi har utviklet oss fra apene, ikke utviklet oss samtidig som apene. Altså, bort fra apene. Menneskene har en annen type hjerne og intelligens enn det apene har, og ligger foran i utviklingen. Kanskje litt enkelt, men dette er vitenskapelig bevist.

 

Den forklarte ikke mye for meg, eller skjønte jeg det bare ikke?

Lenke til kommentar

De som har stilt deg dette spørsmåle har virkelig ikke greie på evulosjon.

For svaret er enkelt, primatene har også utviklet seg videre de har bare fått andre egenskaper enn oss, for eksempel hvis vi ser på styrke så er jo sjimpansene mer utviklet der enn oss, mens vi har større intelligens.

Evulosjon fungerer ved at det oppstår mutasjoner som gir endringer i egenskapene til dyret.

Hvis det oppstår en mutasjon som gir f.eks. tykkere pels så vil dette individet klare seg bedre enn de andre hvis det bor i et kaldt området, og vil derfor ha større sjangs til å føre genene sine videre.

Men hvis det lever i afrika vil tykkere pels være en ulempe, og vil da ha mindre sjangs for å få ført genene sine videre.

 

Lenke til kommentar
Når ble intelligens et mål på hvor utviklet man er? Er flaggermus mer utviklet enn oss fordi de har radar? Naturen har utviklet forskjellige attributter til forskjellige arter, alt ettersom hva som er nødvendig, men attributtene sier ikke noe om hvem som er mest utviklet.

 

Hvis man ikke måler i samme "kategori", virker det som en ganske vill gjetning å si at man er "like utviklete".

Lenke til kommentar
Når ble intelligens et mål på hvor utviklet man er? Er flaggermus mer utviklet enn oss fordi de har radar? Naturen har utviklet forskjellige attributter til forskjellige arter, alt ettersom hva som er nødvendig, men attributtene sier ikke noe om hvem som er mest utviklet.

 

Hvis man ikke måler i samme "kategori", virker det som en ganske vill gjetning å si at man er "like utviklete".

Hva mener du med kategori? Mener du at dagens aper sluttet å utvikle seg for 4 millioner år siden? Du kan ikke si at fordi mennesket utviklet intelligens så er de mer utviklet enn alle andre.

Lenke til kommentar
Selvsagt har de ikke peiling på evulsjon. De fleste i USA er kristne fordi foreldrene har lært dem det og har overhodet ikke tenkt på andre muligheter.

 

Sorry OT, men tror du ikke du også ganske sannsynligvis ville vært kristen også? Ikke alle, men de fleste arver troen/ikke-troen fra foreldrene.

Lenke til kommentar
Selvsagt har de ikke peiling på evulsjon. De fleste i USA er kristne fordi foreldrene har lært dem det og har overhodet ikke tenkt på andre muligheter.

 

Sorry OT, men tror du ikke du også ganske sannsynligvis ville vært kristen også? Ikke alle, men de fleste arver troen/ikke-troen fra foreldrene.

 

Om jeg hadde bodd i et ekstremt kristen samfunn der foreldrene truet meg med å komme til helvete om jeg ikke trodde? Så jo, meget mulig.

 

Men å ha blir oppdratt på vanlig kristen måte med kristne foreldre? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...