Gå til innhold

Windows virtualisert i Linux+spilling

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å skifte over til Linux på hoved-PC-en, men ønsker samtidig å kunne spille diverse spill på maskina uten å måtte starte opp på nytt hver gang (Call me lazy). Dual-boot er altså ikke den løsningen jeg håper på. Og da er det vel virtualisering som er løsningen.

Men hvordan er ytelsen i virtuelle maskiner vil jeg klare å kjøre alle spill? (Har en Intel C2D 6600 og ett 3850-skjermkort med 4GB-ram om det skulle ha noe å si)

Og er det mulig å kjøre den virtuelle maskina i full-screen?

Hvilke alternativer har jeg på virtualiseringsprogrammet? Virtualbox, VMWare og Xen? Hvilket gir best ytelse? Og har det mye å si hvilken distro jeg velger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok dessverre ikke til noe spilling med virtualisering. Med virtualisering virtualiseres nemlig også hardwaren din, og da får ikke Windows tilgang til skjermkortet ditt, ergo får du ikke spilt spill. Da blir alternativet enten dualboot (det er da ikke SÅ forferdelig? :p), eller å prøve ut WINE, Cedega (denne tar en del spill glatt) etc. for å "emulere" spillene rett i linux. Med noen spill går det flott, med andre går det ikke i det hele tatt... men det fins jo lister på nett over hvilke spill disse programmene støtter, google is your friend :)

Lenke til kommentar

Hmm, det var litt trist. Og jo dualboot er rett og slett for masse kav når man må starte opp maskina på nytt for å spille, men så synest det meste å være ett tilltak for meg da :p

Og det ser ut til at både WHINE og Cedega mangler støtte for en del MMO-spill, manglet ihvertfall støtte for Vanguard og LOTRO, dvs LOTRO skal vist være mulig med litt triksing og fiksing.

Hadde vert perfekt om man kunne kjøre Windows og Linux paralelt på samme måte som man har forskjellige skrivebord i.

Men jeg får se hva jeg gjør, er mulig at jeg bare velger å sette opp to maskiner også.

Lenke til kommentar

Om du har tilgang til en lett versjon av ESX så kan du sette opp virtuelle maskiner med serverens hardware. Det ESX hovedsakelig virtualiserer er BIOS og nettverksportene, og dermed kan du spille spill ettersom hvilke komponenter din data har, men... ESX er ett eget OS, og du trenger da altså en tykk-klient for å bruke den virtuelle maskinen. Det er en del tyngre enn emulatorer, men du kan ha windows og linux på en og samme tjener med statisk IP (eller 255 gjeste-OS :-P)

Lenke til kommentar

Jeg installerer altså ESX på maskina for så å installere de andre OS'ene i ESX-OS'et på lik linje med f.eks. Virtualbox?

Eller må jeg installere ESX på ei anna maskin for så å boote på/fra den? Altså jeg må ha en server og en klient? Hvilken info er det isåfall som går mellom server og klient?

Og hvordan er det med skifting mellom OS'ene? Har du noen tall på hvor stor server som trengs for å kjøre 2-4 maskiner samtidig? Bare en vil bli brukt til spilling, resten til lettere ting. Ser at den trenger to CPU'er, er det nok med en 2 eller 4 kjerners CPU?

Mange spørsmål dette, men virker som en spennende løsning.

Ser også at de har en 60-dages trial, så må nesten teste det ut.

Lenke til kommentar

Virtualbox blir mildt sagt en par hakk er primitivt :-P ESX VmWare er et eget OS bygd på Red Hat's Corporation, og er en egen server hvor man setter opp virtuelle maskiner på. For dette kreves en egen server maskin hvor tjener (ESX) ligger på, å en (eller mange) klienter som kontakter server via VNC. I bedriften min settes det opp 255(.255) servere per ESX maskin, og alle disse har sin egen statiske IP-addresse på nettverket.

Klienten bruker ett interface (eller en hyperterminal på lik linje med Cisco) hvor du enkelt og greit hopper fra ett adminkonsoll til ett annet. Om du skal kontakte maskinene uten terminalen eller interfacet så bruker du bare IP'n for hver maskin gjennom run>mstsc>IP, altså veldig basic VNC. Våre tykk-klienter er alltid windows, grunnet ett litt mer stabilt VNC-miljø med ESX. Ellers ville jeg ha foretrukket GNU/Linux :-P

Når det gjelder CPU så vil jeg anta at 2 stk. dobbel-kjerner skal holde massevis. De virtuelle maskinene krever ikke mer CPU enn du tillater dem å bruke, samt alt er jo relativt med tanke på hvilke prosesser de skal kjøre.

-Vis jeg husker riktig så er den medfølgende manualen for ESX på 2800-sider, så om du har noen problemer er det bare å sende PM :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...