royend Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Ser at Komplett selger en fin HANNspree 32" LCD med DVB-T. Av informasjon står det bl.a. at den har analog og digital inngang. Betyr dette at denne TVen er en IDTV? Dvs at jeg slipper å måtte kjøpe en ekstra digitalboks mellom antenne og TV når det digitale bakkenettet er en realitet? Link: HANNspree 32" Hvis det er noen som har andre kommentarer til TVen, tips eller råd, er de også velkomne. Lenke til kommentar
terjel Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Ser at Komplett selger en fin HANNspree 32" LCD med DVB-T. Av informasjon står det bl.a. at den har analog og digital inngang. Betyr dette at denne TVen er en IDTV? Dvs at jeg slipper å måtte kjøpe en ekstra digitalboks mellom antenne og TV når det digitale bakkenettet er en realitet? Link: HANNspree 32" Hvis det er noen som har andre kommentarer til TVen, tips eller råd, er de også velkomne. Nei, denne tuneren er ikke tilpasset det norske digitale nettet. De fleste TVene som selges på det norske markedet idag (med unntak av 2 modeller fra Sony og Philips såvidt jeg vet...) selges med MPG-2 kompatible tunere...Norsk digital-TV bygger på MPEG-4....sånn sett er det mye villedning ute i det norske markedet når produsentene reklamerer med digitale tunere. De er verdiløse i Norge. Lenke til kommentar
royend Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Veldig kjedelig det der. Vet du hvilken betegnelse som brukes på de 2 modellene fra Sony og Philips som er tilpasset det norske bakkenettet? Tenker da på hva de bruker i stedet for DVB-T... Edit: Fant denne Sonyen som fungerer for det norske digitale bakkenettet: Sony Bravia KDL-40W3000 Denne støtter: DVB-T, MPEG4-støtte (digitalt bakkenett), DVB-C (digital kabel-TV) Om dette utelukker HANNspree-modellen er jeg usikker på, men for Sonyen står det veldig klart at den har MPEG4-støtte. Dvs at DVB-T ikke alene sikrer MPEG4-støtte? Synes selgere som Komplett.no bør spesifisere dette bedre - evt informere om de forskjellige formatene som finnes, og hvordan "norske" modeller blir presentert. Endret 1. januar 2008 av royend Lenke til kommentar
terjel Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Veldig kjedelig det der.Vet du hvilken betegnelse som brukes på de 2 modellene fra Sony og Philips som er tilpasset det norske bakkenettet? Tenker da på hva de bruker i stedet for DVB-T... Edit: Fant denne Sonyen som fungerer for det norske digitale bakkenettet: Sony Bravia KDL-40W3000 Denne støtter: DVB-T, MPEG4-støtte (digitalt bakkenett), DVB-C (digital kabel-TV) Om dette utelukker HANNspree-modellen er jeg usikker på, men for Sonyen står det veldig klart at den har MPEG4-støtte. Dvs at DVB-T ikke alene sikrer MPEG4-støtte? Synes selgere som Komplett.no bør spesifisere dette bedre - evt informere om de forskjellige formatene som finnes, og hvordan "norske" modeller blir presentert. DVB-T står for digital tuner for bakkenett, men sier ingenting om tuneren er kompatibel mot det digitale nettet i respektive land. Når produsenten skriver at TVen har digital tuner (DVB-T) er dette altså riktig, men tuneren vil altså ikke fungere i det norske bakkenettet. Til nå har så og si samtlige TVer solgt i Norge vært utstyrt med MPEG-2 tunere, dette skyldes antagelig at TVene er produsert i land som benytter denne standarden, men så har de altså ikke (i motsetning til Sony..) tatt seg bryet å lage en modell som er kompatibel for bakkenettet i et lite land som Norge. MPEG-2 brukes altså i endel andre land, men fungerer dermed ikke i Norge. http://no.wikipedia.org/wiki/DVB-T Jeg love deg at det vil stå opplyst i nettbutikken om TVen er MPEG-4 kompatibel, for det ville isåfall være et stort fortrinn! Tror muligens jeg rotet med Philips, og at det kun er den Sony'en du har funnet som er kompatibel i Norge foreløpig. Lenke til kommentar
terjel Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) [quote name='royend' post='10234158' date='02/01- Endret 2. januar 2008 av terjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå