Gå til innhold

Norges fineste stadion ?


Itagun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er viktig at den ser bra ut når spillerne trener der, og når det er hesteshow og liknende!!

Men for å være helt ærlig så er det vel ingen som regner med å fylle den opp første sesong. Det blir nok med åpningskamepn, og mulignes CL kamper. Så får vi bare håpe at spådommen slår feil...

 

Synd at de bygger en stadion som de ikke har i tankene å fylle annenhver søndag... Viking stadion ble f.eks. utstyrt med kun 15800 sitteplasser i utgangspunktet for at stadion aldri skulle se halvfull ut. Ærlig talt så er det jo 3-4 kamper i året hvor Viking stadion godt kunne tatt imot 30000 tilskuere, og hjemmekampen mot brann og til tider hjemme mot start har jo potensiale til å fylle en 50000-seter.

 

Men vi får se hva stabæk klarer mtp. publikum i 2009. Hvis snittet ligger på under 11000 på et sånt annlegg, så faller plutselig inntrykket voldsomt.. Håper telenor arena ikke blir et nytt ullevål!

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar
Blir vel trivelig inni der når det er sol og sommer ute. Noe av det beste jeg vet er å dra på fotballkamp på sommeren, når sola steiker og pilsen (før kampen) er kald. Er også litt av sjarmen å dra på kamp når det er pissvær og kan man si. Var snakk om tak over Lerkendal og en gang, men en åpen arena er den beste spør du meg, selv om det er 10- og snøstorm.

Jeg må inrømme at jeg kommer til savne noe av det du nevner der. Riktignok så er det ikke veldig mange kamper som spilles under fint vær i Norge (avhengig av hva man definerer som fint vær selvfølgelig). Husker jeg stod på bortetribunen i Drammen under den værste hetebølgen i sommer. Sola stod som en grill i ryggen, spillerne var nærmest like utslått av varmen som oss supporteter, og gummikulene på kunsgresset nærmet seg sikkert kokepunktet. Da innså jeg at det også funker med innendørsbane om sommeren, selvom det var et veldig sært engangstilfelle :p

 

Men for å være litt mer realistisk. Er det det ned mot null grader og regn som øser ned, så er det mange som ikke kommer. Da er det greit med en innendørs arena for å trekke mer folk. MEn hadde jeg hatt valget så hadde det nok blitt utendørsarena, emn jeg ser veldig mange positive sider ved at det er innendørs. tror jeg har nevnt de fleste før.

 

Det at arenaen er innendørs er mye på grunn av at Stabæk er en liten klubb som ønsker å kunne hevde seg med de største. Selviom arenaen er dyr å bygge er den tiltenkt å være en enorm intektskilde i framtiden, noe som vil føre til at økonomien til Stabæk blir på høyde med de aller største. Stabæk ønsker også å være helt økonomisk uavhengig far investorer, og dette prosjektet skal føre til at det blir mulig.

 

Det er viktig at den ser bra ut når spillerne trener der, og når det er hesteshow og liknende!!

Men for å være helt ærlig så er det vel ingen som regner med å fylle den opp første sesong. Det blir nok med åpningskamepn, og mulignes CL kamper. Så får vi bare håpe at spådommen slår feil...

 

Synd at de bygger en stadion som de ikke har i tankene å fylle annenhver søndag... Viking stadion ble f.eks. utstyrt med kun 15800 sitteplasser i utgangspunktet for at stadion aldri skulle se halvfull ut. Ærlig talt så er det jo 3-4 kamper i året hvor Viking stadion godt kunne tatt imot 30000 tilskuere, og hjemmekampen mot brann og til tider hjemme mot start har jo potensiale til å fylle en 50000-seter.

 

Men vi får se hva stabæk klarer mtp. publikum i 2009. Hvis snittet ligger på under 11000 på et sånt annlegg, så faller plutselig inntrykket voldsomt.. Håper telenor arena ikke blir et nytt ullevål!

Viking hadde vel et uttalt mål om å klar 10 000 tilskuere i snitt den første sesongen de spilte på sin nye arena. Det at de klarte å fylle den opp fra første stund kom vel heller som en overraskelse. At det samme skal skje med Stabæk og Fornebu Arena er tvilsomt, men arenaen er også bygget med et langsiktig mål i bakhodet. Det finnes utvilsomt et stort potensiale med tanke på inbyggertallet i Bærum, og for så vidt Asker også. Nøkkelen til å fylle arenaen blir nok sportslig fremgang, og at klubben utvikler seg enda mere når det gjelder å kommunisere og markedsføre seg for lokalbefolkningen. Også må de gi Stabæk Support skikkelig ståplasser slik at de kan få lage god stemning. det at stemningen er god på arenaen har enormt mye å si for tilskuertallet.

Lenke til kommentar
Det er viktig at den ser bra ut når spillerne trener der, og når det er hesteshow og liknende!!

Men for å være helt ærlig så er det vel ingen som regner med å fylle den opp første sesong. Det blir nok med åpningskamepn, og mulignes CL kamper. Så får vi bare håpe at spådommen slår feil...

 

Synd at de bygger en stadion som de ikke har i tankene å fylle annenhver søndag... Viking stadion ble f.eks. utstyrt med kun 15800 sitteplasser i utgangspunktet for at stadion aldri skulle se halvfull ut. Ærlig talt så er det jo 3-4 kamper i året hvor Viking stadion godt kunne tatt imot 30000 tilskuere, og hjemmekampen mot brann og til tider hjemme mot start har jo potensiale til å fylle en 50000-seter.

 

Men vi får se hva stabæk klarer mtp. publikum i 2009. Hvis snittet ligger på under 11000 på et sånt annlegg, så faller plutselig inntrykket voldsomt.. Håper telenor arena ikke blir et nytt ullevål!

 

NEI, Simenhjort. Viking kunne ALDRI (jeg gjentar: ALDRI) fylt verken 30 000 seter eller 50 000 seter. Nå får du faen meg se å komme med noen skikkelige kilder på det som kommer ut av ræven din, annet enn et lørdagsmagasin i en inhabil lokalavis og ønsketenkninger du runker til om kvelden. Viking er en ubetydelighet i Norsk fotball, det på trass av at de har vunnet serien 7-8 ganger. Absolutt ingen bryr seg om Viking, og i tillegg er Vikingsupporterne de dvaskeste, kjedeligste supporterne i hele Norge.

 

Bevis for påstand om at Viking er en ubetydelighet:

Vikings mangel på hatlag. De må enten ned i første divisjon til Bryne, Stavanger IF, Haugesund eller Sandnes ULF (2. Div), lag som nesten ikke er vits i å hate på grunn av deres ubetydelighet. Ellers må de ned til Start og Kristiansand, og gudene må vite hvorfor det er et intenst bånd mellom dem. Hverken Brann, RBK, VIF eller LSK har et anstrengt forhold til Viking, men Viking hater Brann mer enn noe annet, på grunn av at Brann er kongene på vestlandet. Bergen var inntil 1840 Norges største by og har idag status som Norges nest største by. Bergen har verdenskjente Bryggen (tilfeldigvis har Stavanger en kopi av dette), det er snuplassen til Hurtigruten (som Stavanger febrilsk har prøvd få ned til siddisland uten å lykkes), Bergen har Lille Lungegårdsvann og TILFELDIGVIS har Stavanger Breiavannet og i tillegg har Stavanger prøvd å kjøpe Statsraad Lehmkuhl. Bergen bygger bybane, og vips så kommer Stavanger drassende med nøyaktig samme plan. Brann har høyere tilskuersnitt, høyere omsetning og er generelt sett en større klubb. Viking, og Stavanger generelt, har enorme mindreverdighetskomplekser for byen nord for dem.

 

Bevis for at ingen bryr seg om Viking og at Vikingsupporterne er kjedelige:

Trykk her, her,

her, her eller her.

Se på kollonnen over tilskuersnitt på bortebane. Viking har i de siste årene bevist at de ikke er en attraktiv motstander på bortebane. De er intet storlag som får VIF, RBK, og Startsupporterne til å gå mann av huse for å se storkampen mot laget fra oljebyen. De bryr seg ikke. Dere er sidestilt med Bodø/Glimt og andre smålag. I tillegg stiller Viking med få supportere på bortebane, som også bidrar til at bortesnittet blir ræva. Dere er på BUNN nesten samtlige av de siste 5-6 år. Til gjengjeld kan du se på Brann og RBK som alltid har høye snitt på bortebane: Både fordi de stiller med mange folk uansett hvor de er, og fordi motstanderens supportere liker å se disse storkampene.

 

Du har enda ikke kommet med én lur påstand, Simenhjort.

Lenke til kommentar
Ingen slår lsk med og fylle opp stadioen. Vi har ikke for stor stadion og det er ca 8 000 på hver kamp. Stemninga og atmosferen er der hele tiden

Jo. Aalesund, Fredrikstad, Viking og Brann slår dere. Aalesund er i en egen klasse der. I 2008 hadde de et snitt på 10363 tilskuere, noe som er meget imponernede med tanke på at kapasiteten er på 10720, og at resultatene er elendige.

 

Når det gjelder Viking så er det flott at de klarer å fylle arenaen sin, men hvis de skal bygge den ut ved et eventuelt EM mener jeg at dette bør bli en midlertidig løsning. Det er urealistisk å tro at Viking klarer å fylle opp en stadion som tar 30 000. Da blir det Ullevaal følelse, og det ender med at færre drar på kamp fordi de ikke vil være på en stadion som er halvfull, og hvor alle sitter godt spredt utover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jo. Aalesund, Fredrikstad, Viking og Brann slår dere. Aalesund er i en egen klasse der. I 2008 hadde de et snitt på 10363 tilskuere, noe som er meget imponernede med tanke på at kapasiteten er på 10720, og at resultatene er elendige.

 

Om jeg kan tilføye så bor det 42 000 innbyggere der, og likevel har de et snitt på 10363.

Dette er det faktisk ingen by/klubb i Norge som kan måle seg med. I tillegg kom de på kvalikkplass, med 7 seiere i løpet av en seong, så dette er faktisk meget imponerende! All honør til Ålesundspublikummet!

 

Men om jeg kan spore inn igjen på det faktiske temaet.

Så vil jeg si at Sør-Arena og Viking Stadion er begge flotte stadioner. Men holder en knapp på Sør-Arena. Ser ikke hvorfor det er så ille med 2 etasjer. Er ikke nødvendig, men det er svært praktisk, enklere å fylle og tømme stadioene på kortere tid ved kampstart, kampslutt og ved f.eks brann eller lignende. Så det å ha flere etasjer er ikke bare dumt. At det ikke skaper intime forhold med mye trøkk mener jeg også er feil etter mine erfaringer.

 

Aker Stadion er fin på 100 meters avstand. Når du kommer inn blir du skuffet, ser ut som en sementhaug.

Endret av Maråk
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er så fantastisk med Ålesundpublikummet. Hvor var de supporterne når ÅFK spilte på Kråmyra? Det blir akuratt som å si at Hoffenheim og Sogndal har imponerende publikum. Ved lav befolkning er det lav innvandring, altså: De fleste som bor der kommer fra selve kommunen.

 

Selv om alle vet at Lillestrøm SK trekker tilskuere utenfor kommunens grenser bor det bare 14 000 personer i selve kommunen, og "Vips!" så var det bevist at befolkningstall rett og slett bare er et tall. Man MÅ ta høyde for innflytting, innvandring etc etc etc etc. Publikumsgrunnlag og beregning av nedslagsfelt er MYE, MYE, MYE, MYE mer enn å bare se på innbyggertall. Gjør man det, beviser man bare at man har lite innblikk innenfor temaet.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg seriøs. Folk har da holdt ut på verre stadioner enn Kråmyra før. Jeg synes bare det er kvalmt at en klubb som trakk 700 tilskuere for 10 år siden har et tilskuersnitt på 10 000 nå, og synes ikke det er fascinerende i det hele tatt. Historieløst og patetisk.

 

Man kan også spørre seg hvor mange supportersanger ÅFK har som ikke er inspirert fra andre klubber.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er jeg seriøs. Folk har da holdt ut på verre stadioner enn Kråmyra før. Jeg synes bare det er kvalmt at en klubb som trakk 700 tilskuere for 10 år siden har et tilskuersnitt på 10 000 nå, og synes ikke det er fascinerende i det hele tatt. Historieløst og patetisk.

 

Man kan også spørre seg hvor mange supportersanger ÅFK har som ikke er inspirert fra andre klubber.

På Kråmyra kom det 5000-6000 på kampene noe som er mildt sagt imponerende, men tanke på hvordan stadion egentlig var. At det var 700 på kampene for 10 år siden viser jo bare at klubben ikke hadde tradisjon for fotball, noe de har klart å skape på svært få år. Man kan jo lure på hva som får Ålesunderne til å gå på kamp. Lyn kunne kanskje hatt noe å lære...

Lenke til kommentar
Du kan jo fortsatt prøve å bevise hvordan Viking klarer å fylle 30 000 og 50 000 da, selv om innlegget mitt ble slettet. Jeg har fortsatt tilgode å se andre bevis enn, som tidligere nevnt, et lokalpatriotisk lørdagsmagasin og litt annet svada.

I hvilken sammenheng er det snakk om? I vanlig tippeligakamper? Never. Men hadde de kjempet om seriegullet kunne de sikkert fylt opp en og annen gang i en seriefinale eller noe. Rundt 20.000 ville passet viking bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...