granhus Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvordan vil en plasmaskjerm (42") med full HD oppløsning (1920x1080) fungere som PC-skjerm? Kan plasma fungere dersom man ikke er FOR kresen, men det må samtidig være mulig å tyde tekst på f.eks. en nettside uten å få hodepine? PS. Vet at lcd-skjermer egner seg mye bedre som pc-skjerm, men har lcd i dag og er ikke fornøyd med kvaliteten på film og tv. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Skjønner ikke helt hva du mener... Kjøper du en bra plasmaskjerm, så får man jo 1:1 pixelmapping. Lenke til kommentar
granhus Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Skjønner ikke helt hva du mener... Kjøper du en bra plasmaskjerm, så får man jo 1:1 pixelmapping. Ja det er jo det jeg også mener. Men likevel hører og leser man jo at plasma ikke duger til pc-bruk, selv om den har full HD-oppløsning... Har du førstehåndserfaring med en full HD plasma på pc? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Sitter litt og lurer på det samme, men hvordan blir det med innbrenning på plasma? Leser og hører at det ikke skal være noe særlig problem med plasmaer lenger, men har da sett innbrenning på nyere plasmaer også, selv om det kanskje lar seg "rense bort" med å la skjermen stå på hvitt over natten e.l...? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Men likevel hører og leser man jo at plasma ikke duger til pc-bruk, selv om den har full HD-oppløsning... Bare vås fra folk som sikkert bare gjentar piss de har hørt fra andre. Plasma slår LCD på absolutt alt. Jeg fatter ikke hvorfor folk i det hele tatt vurderer LCD (om de har nok penger å bruke i alle fall). Har bare erfaring med 720p, men regner med at 1080p ikke er noe verre. Er helt krystallklart på en Kuro fra Pioneer f.eks. Har ikke lest om noen problemer med innbrenning i denne generasjonen enda, i alle fall ikke med Kuro-modellene, og de har da vært på markedet en stund. Mange myter ute og går, og folk som ikke forstår seg på bilde har lenge vært anti-plasma, mye fjas som har blitt sagt. Innbrenning har ikke vært et problem på en stund. Endret 2. januar 2008 av CAT-scan Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Opplevde innbrenning senest i dag ved litt for mye guitar hero-spilling på en samsung plasmaskjerm. skal finne ut hvilken modell dette var snakk om.. Ellers har jeg lenge vurdert panasonic th-42pv70 ..tror ikke jeg har noe behov for 1080p...(?). Mitt bruk vil for det meste være kobling mot PC for å vise filmer og tv-serier, men lager vel gjerne også til mediasenter på sikt som gir litt mer statiske bilder til tider + bruk for lett surfing osv... Sitteavstand antar jeg blir 3,5 m (flytter inn i ny hybelleilighet om én uke..). Så på grunn av innbrenningen jeg så i dag på en plasma ved xbox-bruk så ble det en del lesing om lcd-skjermer i kveld/natt.. hvor samsung, sony og tatung blir vurdert.. kanskje samsung M86 eller noe i den dur er mest aktuelt i lcd-verden - men vanskelig å få oversikten med det utallet av modeller hver enkelt leverandør tilbyr :/ Endret 2. januar 2008 av GKSaue Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hvor gammel var modellen da? Tviler egentlig på at du opplevde innbrenning. Å slite ut fosfor tar mildt sagt jævlig lang tid. Tradisjonelt sett er det vel Panasonic og Pioneer som man vurderer om man skal kjøpe plasma, denne generasjonen her har det vært Pioneer (uovertruffne farger og sortnivå). For å si det slik, hvis man ikke er idiot, og setter opp kontrast til 100 med en gang (noe som ikke vil gi noe bra bilde uansett), lar skjermen få noen timer med lavere kontrast, og kanskje kjører noe skjermrens eller noe lignende på natten. Deretter kalibrerer skjermen til et skikkelig bilde etter at fosforet har herjet fra seg (kan være litt ustabile farger i begynnelsen, men for all del, likevel milevis bedre enn noe LCD kan hoste opp), altså med lysstyrke og kontrast som ikke er helt bananas, så tipper jeg man ikke ser snurten av innbrenning på denne generasjonen her. Man bør selvfølgelig være forsiktig med slikt som f.eks. GH i ekstreme mengder, men selv da er det jo kun midlertidig heng, og ikke faktisk innbrenning. Det er stor forskjell på dette. De aller fleste blander sammen de to, og innbrenning er faktisk ikke noe problem i dag. Det handler bare om å bruke skolten. Hvor ofte er det egentlig man er nødt til å ha et statisk lyssterkt bilde på konstant? Stikk på AVForum og spør litt rundt der. Det kan være bedre til spesifikke råd om TV enn HW. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Har en Pioneer 428XD og har ikke opplevd noen tegn til hverken permanente eller midlertidige innbrenninger. Hvis jeg f.eks ser film fra PC-en så blir det ofte letterbox, men klarer ikke se noen tegn til dem etter at jeg bytter til f.eks vanlig tv hvor hele bildet fylles. Har ingen erfaringer med andre plasmamodeller, men når det gjelder disse Kuro-skjermene så tror jeg du skal være veldig uforsiktig for å klare å få noen innbrenninger. Har også sovnet med tv'n på mens Discovery har vært på lufta, men ingen tegn til logoen etter flere timer med lukkede øyne. Har lest om to tilfeller på diverse forum om noen som har fått innbrenninger på Kuro-modellene, disse gjaldt 50", så man er jo ikke helt gardert mot innbrenninger bare for at rett skal være ret En kompis hadde forrige generasjon av Panasonic-skjermene(PV600 50"tror jeg det var) og han fikk midlertidige innbrenninger som forsvant etter noen minutter hvis filmen hadde f.eks letterbox eller i spill hvor det er en del statiske elementer. Om jeg ville brukt en plasma som pc-skjerm tør jeg ikke svare på, tenkte bare å avlive noen myter om at det er stor fare for å brenne inn noe på plasmaskjermer Tekst i full-hd er forresten utrolig smått, du skal sitte ganske nærme skjermen for at du skal klare å tyde det som står der. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Ja om det blir plasma står det vel for min del mellom th-42pv70 og th-42pz70.. Men tror ikke jeg har noe behov for full-hd og v70-modellen synes jeg ser finere ut også Men er dette med innbrenning som lurker i bakhodet.. Jeg hadde PV70-modellen på bestilling hos amentio til 8800,- eller noe i den duren inkl frakt før jul en gang, men endte opp med å avbestille etter å ha ventet så lenge at det nærmet seg juleferie og flyttetid. Det kjedelige er at den nå flere måneder etter at jeg bestilte til den prisen ikke finnes under 9390,- og ikke på lager hos noen av de billigere butikkene.. Har ikke fått sjekket opp hvilken modell den plasmaen med "innbrenning" var, men var på besøk hos en annen kamerat i dag med en gamlere LG-skjerm. Der var det skikkelig innbrenning med mye røde prikker og styr, skumle saker. Men det er som sagt en del gamlere modell da.. Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Her i huset står det 2 stk Panasonic plasma tver. 1 stk TH37PX70 og 1 stk TH42PX70. Ingen er "fulle" Hd-skjermer, men kjører da veldig fint koblet opp mot både stasjonær på rommet og laptop i stua for å se f.eks hd filmer fra HDD. Innbrenning tar lang tid på disse tv-ene. Jeg glemte skjermbildet før jeg dro på jobb i dag. Var en solnedgang som stod på i nærmere 13 timer, og det tok rundt 10 min med "snø bilde" før den var tilbake til normal igjen. Vil nok være mye verre om man glemmer den på før en hyttetyr eller sydenreise, men et halvt døgn gikk fint mtp innbrenning i plasmapanelet. -Øivind- Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Høres bra ut Øivind Har du brukt den i lengre perioder til surfing og slikt også? ..kan tenke meg at så mye hvit bakgrunn og skarpe linjer i windows som er relativt statisk under slik bruk kan utfordre skikkelig..? Lenke til kommentar
branick Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Høres bra ut Øivind Har du brukt den i lengre perioder til surfing og slikt også? ..kan tenke meg at så mye hvit bakgrunn og skarpe linjer i windows som er relativt statisk under slik bruk kan utfordre skikkelig..? nå kjører jeg den ikkeed veldig lyse farger med vilje, for jeg har lyst til å beholde begge tvene en god stund. Tven som står i stua med laptopen blir sjelden brukt og derfor kan jeg ikke uttale meg veldig bra på den enda, men min 37" derimot brukes på datamaskin over lengre perioder når jeg er på rommet. Det holder i lange baner å ta bort Alle Ikoner fra skrivebordet og lime inn en heldekkende svart bakgrunn, evt en simpel skjermsparer som flytter bildet med jevne mellomrom. Det jeg har lagt merke til ved filmtitting via tv signaler er at små ting som f.eks tv3 logoen blir flyttet rundt på for å forhindre innbrenning av logoer. Vet ikke om det gjelder resten av panasonic sin tv-serie, men det er nå sånn på min tv. Beklager skrivefeil, sitter med en ipod touch pga linja er nede for øyeblikket Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Det dere snakker om er ikke innbrenning i det hele tatt, har ikke noe med fosforet å gjøre, og er dermed ikke permanent. Innbrenning er da det blir et ujevnt bruk av fosfor. Det tar helvettes lang tid, og skjer nær sagt aldri. For å si det slik, det går fint an å bruke en TV som ikke har vist annet enn tipperesultater på text-TV i 10 år (nå snakker jeg CRT, men det er samme prinsippet), da ser man hva innbrenning er, men den er fortsatt brukbar. Det sier litt. Nyere CRT og nyere plasma har rett og slett ikke problemer med innbrenning. Dette henger igjen i bakhodet på folk av en eller annen grunn, men er i virkeligheten ikke et problem. Som tidligere sagt, det tar jævlig lang tid før fosfor «brukes opp ujevnt». Da snakker vi ekstremt mange timer med nøyaktig samme bilde. Hvis du ikke kalibrerer skjermen din som en nisse, så er det ikke noe stress. Ekstrem kontrast og lysstyrke har man jo ikke på om man kjøper en plasmaskjerm uansett (og dermed vet litt om hvordan et godt bilde skal se ut). Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Hva kalles da det røde stikket (et hav av røde prikkende punkter)? Det er jo ikke om det er innbrenning eller ikke som er interessant men om det kommer merker på skjermen som sjenerer/irriterer :-/ Men er vel mindre problem dette også på nyere skjermer.. Også litt irriterende at prishistorikken på panasonic PV70 har vært så veldig stabil det siste halvåret og til og med oppgang nå i d siste: https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=prices Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det du opplevde GKSaue var noe en midlertidig "retention", og det kan man få på LCd også faktisk. Til de som har plasma; det er mange gode og nyttige råd om hvordan man reduserer faren for innbrenning her: http://www.plasmasaver.com/burnin.html Lenke til kommentar
SULTHAN66 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hei, her er en side hvor du kan laste ned gratis DVD-er som renser din plasma for evt. burnins. Her kan du også laste ned en såkalt breakin dvd som skal brukes når tv'n er ny, dette for å hindre burnins. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts....=16250&PN=1 Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Er det ikke innebygget i de fleste TV-er nå? Lenke til kommentar
freke Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg har PC-en koblet til en 42" 720p (eg 768) plasma med VGA kabel og det er knall. Sitter til tider i timesvis og fjaser og har enda ikke fått noen form for innbrenning. Mulig jeg bare er en heldig jævel da, men jeg bruker tinga mine som jeg vil bruke dem, uten å sitte å være redd for det ene og det andre. Fungerer fint for meg så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå