Gå til innhold

skolen i dag?


Anbefalte innlegg

PIRLS og PISA testene har det vist seg at Norge ligger langt nede på listen i lesing, matte og diverse andre fag. Er det medfødt at det Norske folk har et såkalt handikapp når det gjelder skole

Eller er det andre faktorer som er med i bildet? Eller er det så enkelt at skolene Er årsaken

I de dårlige resultatene? Går vi noen år tilbake ser vi at vi resultatene har vært

Høyere en den er i dag. Er grunnen til dette at vi her enorme rikdommer og jobber slik at elever kan droppe skolen tidlig og skaffer seg jobb? Andre Land for eksempel Afrika har vist seg å ha gode matte egenskaper for de som heldig og går på skole. I den fattigere delen av verden er utdannelse forskjell på liv eller død, uten den viktige kunnskapen, er man så å si fortapt.

Jeg vil ta noen eksempler her på diverse land i mattekunnskaper

 

Som du ser ligger Japan, Nederland, russland og skottland over oss, disse landene har en større populasjon en Norge har, kan grunnen til at disse landene er bedre i skole være en større populasjon øker konkurranse om å få den jobben man ønsker seg, slik at utdannelse er en mye mer sentralt i samfunnet enn det er i Norge. Kan de enorme resursene vi har, skapt en ond sirkel?

Elevene i den videregående skole har nå innført krav om å bruke pc i timene, kan dette medføre tap av undervisningen? Eller hjelpe undervisningen?

Elevene har nå lettere for å falle for fristelsen av å spille spill i timene og velger og ikke følge med i timene, så er jo spørsmålet, ville resultatene vært høyere om man gikk til den

Klassiske tavleundervisningen?

 

En annen faktor som kanskje spiller inn er den norske skole, hva kan de ha gjort slik at vi ligger så langt nede? Hvert eneste år innføres det en ny læreplan og med disse nye, fortvilt desperate forsøkene på å endre resultatene, er vell et problem for mange.

Den Norske stat bruker elever som lab rotter for å finne den ultimative læreplanen, den eneste som funker så langt som jeg har hørt om er den fra 50-80 tallet der elevene ikke hadde muligheter å bruke elektroniske hjelpe midler.

På den tiden respekterte elevene lærene, elevene hadde i frykt om hvis de ikke gjorde leksene ville de få en straff. Er dette en brutal måte eller den riktige måte å lære på?

Å vite med sikkerhet at ved å gjennomføre et arbeid medførte kunnskap og slippe en eventuell straff får og være lat.

Min mening er at på denne tiden var man tvunget til å lære seg et stoff, hvis man ikke gjorde det, ville man få straff av lærerne og kanskje denne frykten gjorde at man gjorde lekser.

Får ca 4 år siden testet aspåsen skole i Bodø en ny plan, der elevene fikk fratatt alle friminuttene med et eneste friminutt som varte i en hel time.

Er dette riktig at barn skal tortureres ved å vente i 3 skole timer nonstop får få seg en pause får så vente i hele 3 skoletimer på å dra hjem`?

 

Som elev selv har jeg problemer med skolens læreplan, av og til har selv jeg falt for fristelsen med og ikke å høre på læreren og i stedet for har jeg gjort andre ting på pc’n min.

I de 10 årene som jeg har erfart ved skolen har jeg opplevd rundt 6 nye forsøk fra tap av friminutt, til mer lekse og flere skole timer, personlig ville jeg valgt en strengere skole slik som de er i England.

Lærerne har jo også mye å si for enkeltpersonene, hver eneste lærer har sin egen måte å lære på og når den dagen kommer at du får en ny lærer, har han eller hun sagt at man må ikke gjøre andre ting en det han sier, slik at det du har lært på 4 år periode var egentlig bortkastet tid.

Slik som jeg ser det er den eneste løsningen for kongeriket Norge å innføre skoler som det var på

50-tallet og nekte elevene mobiler og pc’er. Det eneste unntaket

Jeg ville ha i en ordinær time er kalkulator og diverse andre skrive og regnemidler.

Ved bruk av pc ville jeg ha valgt en pc rom på skolen der elevene med oppsyn av lærene fått bruke elektroniske hjelpemidler i de timene man trenger dem.

Det eneste unntaket som jeg ville ha er de med lærevansker som enten leser dårlig eller har psykiske problemer med å lære.

for det er oss ungdom som skal arve Norge en dag, så viss vi ikke kan takle skolen er vi ikke klar for å arve et helt land.

 

jeg vil høre meningene deres om dette problemet norge opplever nå.

mener dere at jeg tar feil eller har et poeng i det jeg sier, er jeg interesert i å høre deres meninger,

i et seriøse tilbake melding. spør deres foreldre om disse sakene jeg har lagt frem stemmer med hva de mener.

 

ps. det skal være en tabel med i denne saken, gi meg en tilbake melding hvis den ikke vises eller om den er feilt plasert, den skal ligge mellom det første og andre avsnittet

post-106180-1199223852_thumb.jpg

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i alt du sier men jeg tror ikke særlig på teorien om at større populasjon gjør at det blir mindre arbeidsplasser. Heller tvertimot, da flere mennesker fører til flere arbeidsgivere som fører til flere arbeidsplasser. Jeg tror en av grunnene til at Norge skorer lavt er at norsk ungdommer er ganske late.

 

Det var en annen stor tråd om temaet for en stund siden.

Lenke til kommentar

hei, jeg har fått utdelt en oppgave på skolen der jeg fikk i oppdrag å svare på følgende spørsmål: Hva er årsakene til situasjonen i den norske skolen? Hva tror du skal til for at norsk ungdom skal bli "kunnskapstørstige" og få lyst til å lære...

 

Kan noen hjelpe meg med dette, de skal være en drøftingsoppgave som skal være på ca 5 sider...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...