Gå til innhold

Bytte av hovedkort

Playable

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal for første gang bytte til nytt hovedkort på en data jeg har bygget selv. Hovedkortet er allerede på vei, men så kom jeg til å tenke på en ting. Tenkte jeg skulle høre her inne siden det sikkert er mange her med den erfaringen. Er det noe jeg bør tenke på eller være oppmerksom på ved skifte av hovedkort? Er det noe dere anbefaler jeg bør forberede før jeg skifter det ut og kobler til alt det jeg har på det nåværende hovedkort? Jeg har i dag Windows XP Home OEM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg regner med at du allerede har passet på å få et hovedkort som passer til den prosessoren og rammet du har, så da er det vel egentlig bare det å være varsom med hvor man plasserer deler, når man bygger ny har man jo gjerne antistatiske esker / poser, det er litt værre når man oppgraderer, ellers er det viktig å bruke antistatisk armlenke, OEM versionen av windows tror jeg du fortsatt lovlig kan bruke dersom du fortsatt har mange av delene du kjøpte det sammen med (hdd, cpu, ram burde være plenty)

Lenke til kommentar

Sørg for å ha godt lys slik at du ser hva du gjør.

Kle deg smart med tanke på statisk elektrisitet. Antistatisk armlenke/matte anbefales men er ikke absolutt nødvendig.

Ha oversikt over deler og dingser som du tar ut. Kjekt å feks ha noen åpne-/ lukkeposer til smådeler du tar ut osv.

Rydd litt underveis, da er det lettere å holde oversikten.

Les alltid gjennom hovedkortmanualen for å unngå problemer som kan oppstå underveis. Dette gjelder og dersom du har montert 1000 hovedkort men ikke har tidligere erfaringer med den modellen. Det kan vare opplysininger om hardwarekompatibilitet og det kan være noe avvilkende på akkurat det hovedkortet som krever et eller annet spesifikt gjort. Bedre å lese 15-30 minutter i manualen eller å knote i 2-3 timer over noe tull evt til og med skade hardware.

Samme hvor god og erfaren du er kan det være noe nytt du ikke er klar over. Prøv og feil metoden = you fail

Det kan være lurt å laste ned alle drivere på forhånd og legge de på en partisjon på harddisken som ikke vil bli formatert ved os installasjon, evt brenne det ut på cd, nå vil det antageligvis følge med drivere på kortet men ikke sikkert disse er siste versjon osv.

Gå på produsentens webside og sjekk ut tidligere og nåværende biosrevisjoner slik at du kan se hva som har blitt oppdatert evt vilke issues osv du har i vente. Ta gjerne og en kort tur innom forum for akkurat det hovedkortet slik at du kan sjekke ut eventuelle issues.

Last gjerne ned hovedkortmanual i pdf og les denne på forhånd.

Ikke stress, det er ikke alltid at man får oppstart med en gang. Ro ned, sjekk manual, se over koblinger, tenk logisk. Evt bruk eliminasjonsmetode og kjør med så lite innstikkskort og ekstra hardware, disker som nødvendig intill du får start.

Om du ikke får start bør det være post reporter enten ved hjelp av display eller lyd som du kan slå opp i hovedkortmanualen.

Vær forsiktig så du ikke skraper opp hovedkortet på skarpe kanter i kabinettet idet du monterer det. Lett å ødelegge en bane eller en komponent og da er det game over.

Ikke koble med driftspenningen på, det skal bare en feilkobling eller kontakt mellom to flater så har du blåst bort en komponent eller en krets.

Ha rensemiddel og termisk pasta for prosessoren klart. Sett deg inn i hvordan du påfører termisk pasta på din prosessor, dette varierer etter antall kjerner og modell. Det finnes flere gode guider på nettet. Selv bruker jeg ArctiClean 1 og 2 som renser og forbereder og Arctic Silver 5. Sørg for å ha en lofri klut / evt kaffefilter å rense med. ArctiClean er utrlolig effektivt, løser opp tidligere påført termisk paste og gjør overflaten ren og fin ved hjelp av et par håndvendinger. Ikke ta på overflaten etter at du har renset. Selv et fingeravtrykk reduserer overføringsegenskapene av varme betraktelig.

Sørg for å ha god tid til jobben. Gjør ting ordentlig, unngå lettvinte løsninger. Ser mange skryter av av at de monterer en hel pc på 15 minutter, da vil jeg tro det blir mye slurv.

Prøv å montere/strekke kablene smart slik at det blir minst mulig redusert luftflyt og kabelspaghetti.

Kjekt å ha noen kabelbånd/kabelsamlere.

Sørg for å ha godt verktøy.

Sjekk at dersom du monterer kabinett og cpuvifter direkte på hovedkortet at de ikke trekker mer strøm en kortet kan levere, da kan du skade hovedkortet. Dette er ikke så vanlig i dag da de fleste vifter er på lavt turtall da de fleste er fokusert på lavt støynivå. Som regel vil det følge med informasjon med viften om at den ikke kan kobles direkte på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Takk for lange og utfyllende svar. Jeg har allerede sjekket at alt jeg har på maskinen skal være kompatibelt med det nye hovedkortet.

En annen ting: bør jeg formatere harddiskene før jeg installerer et nytt hovedkort, slik at jeg reinnstallerer Windows og andre programmer etterpå?

Endret av Rayteck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...