Gå til innhold

Kjøp av hjemmekino anlegg til omtrent 8000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan vel også være fordi Hifiklubben har vært ekstremt flinke til å markedesføre sin kunnskap og sine produkter som bedre en konkurrentenes. Noe som slett ikke alltid stemmer med virkeligheten. Det er ikke mye igjen av det originale entusiastkonseptet som det hele startet fra. Men det er jo bare å se på anbefalingene her på forumet, så skjønner man at Hifiklubben lykkes med sin markedsføring.

 

Frode

Lenke til kommentar
Fordi det ikke er noen andre i Norge som forhandler høyttalere i samme klasse og med levelige priser? Om Elkjøp. Expert eller hvilken som helst annen av de kjedene ville startet med å selge produkter som Dali, B&W eller SVS ville jeg klart vurdere å kjøpe det der.

Jeg tror mer på Frode enn jeg tror på deg, at de er alene om et merke og er veldig flinke til å pushe disse merkene som bedre enn alt annet innenfor samme prisklasse.

 

Godt hjulpet av "(kjøpt) lyd og (betalt) bilde" samt jungeltelegrafen.

 

Det er hva jeg tror, hva min mening er.

Lenke til kommentar

Klart Elkjøpselgere heller vil tro at det handler om god markedsføring enn gode produkter når andre selger bedre.

 

Men det er klart, deres kampanjer som så og si kun handler om å tråkke på el-kjedenes troverdighet når det gjelder stereoprodukter. Men hallo,står valget mitt mellom merker Cambridge, NAD og B&W på den ene siden og Dantax, Pioneer og Phillips på den andre trenger jeg ikke lang tid på å bestemme meg.

 

Men skal innrømme det er noen gode unntak. Yamaha sin NS-serie som jeg har sett flere steder, Energyhøyttalere og Abrahamsen forsterkere er alle produkter som kan hamle opp med det man finner på klubben og andre steder.

Lenke til kommentar

Det er fordi elkjøp skal ha det aller meste, for alle former for mennesker. De fleste vil ha philips og pioneer, som er kjente merker som gir mye for pengene i "folkeklassen".

 

Er ikke slik at de fleste vil ha hi-fi eller enda bedre, det er kun et mindretall av oss. Og elkjøp har som plan å ha det også. Men er ikke alt som annonseres, da annonseplass er kostbart. Men litt hifi annonseres hver uke. Og større utvalg finnes i butikken :).

 

Uansett, vi er vel litt på vei off-topic?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Klart Elkjøpselgere heller vil tro at det handler om god markedsføring enn gode produkter når andre selger bedre.

 

Det er vel ingen som har sagt at Hifiklubben ikke har gode produkter. Poenget er at det finnes mange andre aktører på markedet som også har gode produkter. Elkjøp fokuserer selvsagt på det de selger mye av. Selv om de fylte en reklameavis med seriøs hifi, tror jeg ikke det hadde gitt store utslaget på salget. Hifiklubben er godt representert over hele landet og fokuserer på hifi. Men at de har så fantastiske mye mer kunnskap eller bedre produkter enn mange andre, er jeg ikke enig i. Jeg synes Hifiklubben har blitt mer og mer kommersielle og mindre "entusiastbutikk" de siste årene. Men som tidlegere sagt, det er tydelig at fremgangsmåten virker.

 

Frode

Lenke til kommentar
Det er fordi elkjøp skal ha det aller meste, for alle former for mennesker. De fleste vil ha philips og pioneer, som er kjente merker som gir mye for pengene i "folkeklassen".

 

Og er det ikke nettopp der prisene presses, og ikke det dere kan dra frem for entusiaster?

Lenke til kommentar
Hjemmekinopakker fra elektronikkforetninger er sjelden veien å gå.

De gir en god hjemmekinofølelse, men egner seg dårlig til musikkbruk, og lyden er strengt tatt ikke perfekt til film heller.

 

Jeg tror du kommer mye bedre utav det med en Dynavoice F6 pakke som også kommer i svart pianolakk og med gulvhøyttalere bak.

Det koster 140kr mer for store høyttalere bak, 340kr mer for svart pianolakk og 540kr mere for store høyttalere bak, bedre centerhøyttaler og svart pianolakk.

 

De høyttalerene kommer langt med en Cambridge 540R v.2. Den har godt nok med krefter, og har 3x optisk lydinngang, slik at du har mulighet for å koble på en eventuell mottakterboks for kabel/parabol TV.

I tillegg er designet veldig pent.

 

Det kommer på litt over 6000kr, men vil stå mye bedre til TV-kvaliteten enn "plastikkhøyttalere" fra Elkjøp :)

 

Subwoofer trenger du kanskje hvis du skal se en del film, men det kan være greit å vite hvor stort rommet er før jeg anbefaler noe konkret.

Men det er i utgangspunktet er det XTZ subwoofere jeg pleier å anbefale, og en 8" koster 1700/1800 mens en 10" koster 3000kr.

I Sverige kan du få de for rundt 700kr mindre, hvis du tilfeldigvis skulle bo nærme grensa ...

 

Det jeg anbefaler for deg er Dynavoice F6 pakke i svart pianolakk, Cambridge 540R v2 i svart finish (finnes i svart, det er bare noe rart med siden), og en XTZ 99 W8.16 i svart pianolakk.

 

Totalpris: ca 8300 + frakt og kabler.

 

Dyrt sier du?

Kanskje litt mer enn du håpet på, men det er veldig mye og bra lyd for pengene. Du kommer garantert ikke til å angre.

Det eneste du kanskje kan savne med den pakken er dypbass som får hele huset til å riste, men litt nærmere det kommer du med XTZ 10"en, som øker prisen med 1200 kroner.

 

Jeg har "lillebroren" til den Cambridge receiveren, og må si at det virker som de vet hva de holder på med. Lyden er svært detaljert, selv med CV-fronter og avdankete philips-høyttalere som bak og senter, hører mye mer detaljer i filmer enn når jeg hadde effektforsterker rett på lydkortet og kjørte stereo. Dette tyder jo på at DAC'en er bedre enn den på Audigy 2, hvertfall. Cambridge er også ærlige når de oppgir effekten på receiverene, de måler kanskje ikke like strengt som NAD, men de ganger ikke effekten med 10, som så mange andre produsenter gjør.

 

Tror nok den Dynavoicepakka på en Cambridge 540r, kombinert med en av de subwooferene som ble nevnt, skulle gi bra filmlyd og rævspille alt fra Elkjøp og co.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt pakken fra Hi-Fi Center kjeden, og min far driver å kobler opp nå. Og nå i kveld skal vi bare få inn et lydsignal, så vi får testet høytalerne. Dette trenger jeg litt hjelp til:

 

Jeg har en receiver som er plugget i med strømkontakten, og ingenting annet er plugget til. Jeg har også en PS3 der jeg tenkte jeg kunne teste å sette inn en cd eller noe. Men hvordan kobler jeg til PS3'en?

 

Jeg har en optisk kabel, men tv-en har ikke støtte for HDMI, så her må jeg bruke scart (gul, hvit og rød). Hva må kobles inn hvor? Kan jeg koble den optiske kabelen fra den optiske utgangen på PS3'en og inn i receiveren, og putte scarten inn i tv-en? Dette har jeg i så fall prøvd, og det kom ingen lyd fra anlegget..

 

Noe som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar

Du må aktivere Optisk ut i PS3'en, samt sette på hvilket type lydsignal den skal sende ut. Recieveren din støtter meget sannsynlig dolby digital, så bruk dette først.

 

Ps3'en kobles så til tven din (skaff deg flat-tv snarest :p), og lyden kobles med optisk separat til reciever. Dette skal gi lyd det.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har hatt anlegget i 10 måneder nå, og må si at jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Til mitt bruk har det så langt vært helt perfekt, og jeg har ikke angret et sekund på kjøpet. Takker alle de som hjalp meg med kjøpet, da spesielt Bluum og Alastor.

 

MEN, grunnen til at jeg bumper en såpass gammel tråd er at jeg har et spørsmål angående lyd-anlegget. Jeg har egentlig aldri turt å prøve ut hvor mye volum jeg kan slenge på før anlegget når en viss grense. Jeg har ikke kjempemye peiling når det gjelder lyd og slikt, men min far synes det var rart av volumet økte når -dB gikk nedover. Eller, at volumet økte når dB ble større var jo ikke noen overraskelse, men at anlegget operer med negativt fortegn framfor måleenheten var heller rart.

Det vil si at anlegget er så og si helt stilt på -40dB, mens det kommer ganske bra med lyd på -18dB. Det laveste (eller egentlig høyeste :p) jeg har prøvd er 13-12 -dB.

 

Det jeg lurer på er hvordan kan jeg (uten å sprenge høytalerene) finne ut hvor mye jeg kan slenge på av volum før jeg driter meg ut? Har veldig lyst å prøve ut maks-volum for anlegget, da jeg vet det gir utrolig god lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...