Gå til innhold

Kjøp av hjemmekino anlegg til omtrent 8000,-


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg ny TV (eget emne her), og tanken slo meg at jeg kanskje også skal ta å kjøpe meg en hjemmekino anlegg.

 

Jeg har absolutt INGEN peiling på slike anlegg, og trenger derfor en del hjelp til kjøp.

Budsjettet ligger på rundt 5000 kroner.

 

Såg at elkjøp hadde en del til 4995, og kanskje noen av disse er noe bra kjøp?

 

Ikke vet jeg, jeg trenger en god del tips og hjelp! :)

 

EDIT: Endret fra 5000,- til omtrent 8000,- ;)

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemmekinopakker fra elektronikkforetninger er sjelden veien å gå.

De gir en god hjemmekinofølelse, men egner seg dårlig til musikkbruk, og lyden er strengt tatt ikke perfekt til film heller.

 

Jeg tror du kommer mye bedre utav det med en Dynavoice F6 pakke som også kommer i svart pianolakk og med gulvhøyttalere bak.

Det koster 140kr mer for store høyttalere bak, 340kr mer for svart pianolakk og 540kr mere for store høyttalere bak, bedre centerhøyttaler og svart pianolakk.

 

De høyttalerene kommer langt med en Cambridge 540R v.2. Den har godt nok med krefter, og har 3x optisk lydinngang, slik at du har mulighet for å koble på en eventuell mottakterboks for kabel/parabol TV.

I tillegg er designet veldig pent.

 

Det kommer på litt over 6000kr, men vil stå mye bedre til TV-kvaliteten enn "plastikkhøyttalere" fra Elkjøp :)

 

Subwoofer trenger du kanskje hvis du skal se en del film, men det kan være greit å vite hvor stort rommet er før jeg anbefaler noe konkret.

Men det er i utgangspunktet er det XTZ subwoofere jeg pleier å anbefale, og en 8" koster 1700/1800 mens en 10" koster 3000kr.

I Sverige kan du få de for rundt 700kr mindre, hvis du tilfeldigvis skulle bo nærme grensa ...

 

Det jeg anbefaler for deg er Dynavoice F6 pakke i svart pianolakk, Cambridge 540R v2 i svart finish (finnes i svart, det er bare noe rart med siden), og en XTZ 99 W8.16 i svart pianolakk.

 

Totalpris: ca 8300 + frakt og kabler.

 

Dyrt sier du?

Kanskje litt mer enn du håpet på, men det er veldig mye og bra lyd for pengene. Du kommer garantert ikke til å angre.

Det eneste du kanskje kan savne med den pakken er dypbass som får hele huset til å riste, men litt nærmere det kommer du med XTZ 10"en, som øker prisen med 1200 kroner.

Lenke til kommentar

Bluum:

 

Mener du at en pakke satt sammen av kun yamaha-produkter i pianolakk er billig plastikk? Undersøk før du svarer, mann.

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...YcAAAEOxeI03xiL

 

Det her låter bra utifra hva jeg selv har hørt når jeg har testa pakken. Jeg har ikke hørt det Bluum anbefaler, men antar at det låter bedre siden det er dyrere. Men til 5000,- er dette fra yamaha knall etter min mening.

Lenke til kommentar

Gadd ikke kikke der engang, skal inrømme det.

Yamaha har greie pakker, og det der er vel en av de bedre pakkene i prisklassen.

Men billige sett som selges i store kvanta er som regel ikke så fryktelig imponerende.

 

Får selv hyppig høre et Yamaha anlegg som ligner veldig på dette. Du skal ikke se bort i fra at det er det.

Det spiller helt greit, men bassen er alt for "hul" i lyden, og overdimensjonert i forhold til resten av høyttalerene.

Det mangler litt punch og snerr i mellomronen, men til film er det ganske bra.

Til lever det desværre ikke opp til forventningene, og når dette settet er noe av det bedre jeg har hørt av slike sett så føler jeg at jeg ikke vil anbefale det.

 

Har han ikke nok penger til er "skikkelig" surroundanlegg så har han ikke det, og da vil riktig ferdiganlegg duge.

Lenke til kommentar

Bluum:

 

Når det gjelder størrelsen på rommet mitt, så kan man si det at rommet mitt ser slik ut i VELDIG grove trekk :p

 

Området på 11 kvadrat (sann ca tror jeg), er det området jeg skal ha utstyret. Altså tv med anlegg.

 

Det du har satt sammen, ser utrolig bra ut, og jeg tviler ikke på at jeg vil angre et eneste sekund, men prisen var også litt mer enn det jeg hadde planlagt. Men jeg har forsåvidt penger til det, men trenger litt tid til å tenke på akkurat det.

 

Når det gjelder receiveren, så lurer jeg på om denne har inngang til spillmaskiner og slikt? Har en PS3 og en Wii, og lurer da på om jeg får utnyttet kvaliteten i Blu-ray ved dette systemet?

 

EDIT: Fant forresten også et anlegg fra JVCkomplett, og hvordan er dette sammenlignet med det du satt sammen Bluum? Er det verdt å gå opp 3000 kroner mer for det du har satt sammen?

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar

Du får utnyttet lyden så godt som du kan i den prisklassen.

Dersom du skal ha HD-lydformatene må du ha en surroundreciever med HDMI 1,3 eller 1,3a og den rimeligste jeg finner er litt dyrere enn hele det anlegget egentlig :p

 

Du vil kunne koble til PS3 i alle fall, men jeg vet ikke helt hva slags lydutganger Wii har ...

Rommet ditt kan ha godt av en 10" subwoofer tror jeg. Er litt usikker på om det vil holde med 8".

Har ganske likt rom selv, bare 1-2 kvm. større, og vurderer selv å kjøpe en 8 eller 10" XTZ subwoofer snart ;)

 

EDIT: ja jeg vil si det er verd å gå for det dyrere alternaltivet her.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Det er vel vanlig RCA (en rød og en hvit) på både PS3 og Wii er det ikke?

Da kan du koble dem rett inn i forsterkeren bak. Det er lyd da.

 

En optisk inngang tar i mot digitale signaler. (Optisk er lys som går gjennom en kabel, noe av det samme som fibernett om jeg ikke tar helt feil)

Det er vel antagerlighvis lydsignal i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jodajoda, men kun med stereo, via medfølgende kabel :). En wii har ikke dolby digital 5.1 surround, kun noe enklere som heter dolby pro logic som går via stereokabler.

 

Når du kjøper deg ny flat-tv, kjøper du også en Wii componentkabel, da får du det beste bildet på tven din OG får 2 lydkabler separat som du kobler til lydanlegget.

 

PS3'en din kobler du med HDMI til den nye tven din, og med optisk til lydanlegget :).

Lenke til kommentar

PS3 har i alle fall optisk lydutgang, noe som er den beste overføringsmetoden for flerkanals lyd fra lydkilde til forsterker.

Wii tror jeg bare har stereoutgang med RCA plugger.

 

TV kobler du til med RCA kontakt mest sannsynlig, men dersom du har muligheten til det, kan du plugge lyd direkte fra dekoderen til forsterkeren, og samtidig til TVen.

Da kan du få best mulig lydkvalitet på TV-lyden, og sendinger med surroundlyd kan nytes som en helt vanlig film :)

 

Noen form for splitter kan jeg ikke se at du skal trenge her, med mindre forsterkeren du kjøper ikke har nok analoge innganger.

Løsninger blir da å la være å koble Wii til forsterker, men heller å koble den til TV, og la TVen videreføre lyden til forsterkeren.

Jeg antar du ikke kommer til å bruke Wii uten at TVen står på ... ;)

Lenke til kommentar

Har både komponent kabel til Wii, og en HDMI kabel til PS3 liggende her. (Ready for action :p).

 

Slik jeg forstår det, så er det beste at jeg kobler til Wiien ved hjelp av komponent kabel til tven. Så kan jeg koble tven til forsterkeren slik at jeg vil oppleve både tv signalene og wii signalene i surround?

 

Når det gjelder PS3'en så kobler jeg til HDMI kabel til tv, og kjøper meg en optisk kabel som jeg kobler sammen forsterkeren og PS3'en med?

 

Har nok ingen tuner på rommet, den står i etasjen over. Og jeg mister en god del kvalitet når jeg ser på bildet nede, som opprinnlig kommer fra etasjen over. TV2 er forsåvidt greit, men parabol kanalen og NRK1 er helt grusomt å se på. Så hadde kanskje vært en ide å kjøpe meg en tuner til rommet også. Er det slik at jeg må betale 2 abbn. om jeg vil ha de samme kanalene som jeg har på tuneren i stuen oppe, på en ekstra tuner som jeg kjøper? (har viasat gull).

 

Beklager om dette ble veldig rotete, er sent på kveld og jeg kan høre sengen rope på meg :p

 

Bare å spør om det var noe som var veldig vanskelig å forstå med innlegget mitt..

Lenke til kommentar

Du vil ikke oppleve ekte surroundlyd fra Wii uansett, da denne bare leverer stereolyd. Men kobler du tuneren til anlegget via optisk eller koaksial kabel, så vil du få surroundlyd på sendinger med surroundlyd.

 

Du kan ordne det slik at du får lyd på alle høyttalerene, men det blir bare stereolyd med flere høyttalere du får.

 

Dersom du skal ha en tuner til ditt eget rom må du betale et abonemet til, men jeg tror det er en del rabatt når du har flere abonementer i samme hus.

Tror det er 50% på 2. abonement og oppover.

Det kan hende du faktisk må ha enda en parabol, eller noen hoder til, men det skal jeg ikke si sikkert.

 

HDMI og optisk fra PS3 ja ;)

Lenke til kommentar

Vel, var i dag på Expert og hørte med en fyr der hva han enbefalte meg.

 

Han anbefalte først en Sony anlegg son 5995 kroner, men etter litt diskusjon så fant han frem en pakke som passet bedre. Pakken bestod av en Sony receiver, en Dantax 12" sub, og en Dantax høyttaler-pakke. Alt dette til en sum av 7000,-

Sub'en med de to fronthøytalerne

 

Sub specs

 

De tre resterende høytalerne (DVD spilleren som er med på bildet skal jeg ikke ha siden jeg har PS3, og det er ikke Pioneer receiveren på bildet han anbefalte meg. Var en fra Sony (de får den inn i neste uke, så skal oppe å sjekke den ut da).

 

Han sa noe om at det var 5*100W med 4 OHM eller noe. (Veldig lite peiling på slikt:p).

 

Så hvordan virker disse høytalerne? Skal legge ut receiveren her når de har fått den på lager.

 

 

 

Fant også nok en pakke på nettet, denne fra Elprice. Pakken er fra Pioneer og koster 6.995,-

Nå sa jo forsåvidt Bluum at pakker satt sammen av elektronikkforretninger er neppe veien å gå, men hvordan ser denne pakken ut?

 

 

Skal også ta meg en tur ut på Hi-Fi klubben en dag og høre hva de har og si, og om de har noen produkter å anbefale.

Lenke til kommentar

Hvis valget sto mellom de to ville jeg klart gått for den siste med Pioneer og Pure Acoustics eller hva merket het. Virket noe bedre kvalitetsmessig enn Dantax,de fleste tax'ene er noe rent søppel.

 

Men ja,er smart å først ta en tur innom Hifiklubben før du bestemmer deg. Spør gjerne om hva de har på lagersalg, ofte noen gode tilbud der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...