kvase Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) siker kilde sier at C 40D eos synker dramatisk i pris på mandag hos japan photo Endret 10. januar 2008 av kvase Lenke til kommentar
ictys Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 siker kilde sier at C 40D eos synker dramatisk i pris på mandag hos japan photo 40D koster 9239,- Nå satte jo Japan Photo ned 400D til 5000,- Skjønner ikke helt logikken til Canon her. Når det nye kameraet kommer 450D så vil vel mest sansynlig det koste 6-7000,- Hva er da vitsen med å kjøpe dette når 40D koster bare "litt" mer? Blir spennende å se, ganske spennende å følge prisene nå om dagen. Tydelig at de er i vilt fall. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Om du vurderer det slik at å betale med for kameraet/objektivene ikke er verd det for 4 ekstra år, så er nå det din sak. Men la oss nå ha faktaene på bordet. Riktig, men E-510 dual-kit kan man få til USA til under halv pris i forhold til Norge (USD 650, ca NOK 3500). Da kan man kjøpe nytt (!) og fortsatt sitte igjen med fortjeneste ved utenlandskjøp om noe skulle skje. Alternativt kan man også kjøpe ekstraforsikring i USA, for å få utvidet garantien. Norsk forbrukerkjøpslov har en klar verdi, og man burde spørre seg selv hvor mye man anser den for å være verdt, men i enkelte tilfeller er tilbudene så gode og prisforskjellene så store at svaret nesten gir seg selv. Kjøper man det selv i USA også er prisen ofte så lav (under 5000) at man lovlig kan ta den med tilbake uten å betale moms. Er den over kan man strengt tatt stort sett også ta den tilbake med uten å betale moms, men lovlig er det ikke. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Ved for store kjøp i utlandet så er "folke metoden": ta det ut av orginalembalasjen, kast denne, ta ett bilde - brukt og lov å ta med hjem. Hvilken toller kan bevise at du ikke hadde det med da du kom? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Om du vurderer det slik at å betale med for kameraet/objektivene ikke er verd det for 4 ekstra år, så er nå det din sak. Men la oss nå ha faktaene på bordet. Riktig, men E-510 dual-kit kan man få til USA til under halv pris i forhold til Norge (USD 650, ca NOK 3500). Da kan man kjøpe nytt (!) og fortsatt sitte igjen med fortjeneste ved utenlandskjøp om noe skulle skje. Ja, det er helt rett det. Og i de aller aller fleste tilfellene vil man spare på det. Alikevel mener jeg det er viktig å påpeke at den informasjonen som larsis78 kom med angående garanti/reklamasjonsrett var villendene siden det blir unlatt å nevne at man mister reklamasjonsretten som er på 5 år i Norge, og kunne/kan få folk til å ta forhastet avgjørelser. Dette er stort sett ett forum for alle mulige mennesker, og da er det greit at de vet fordeler/ulemper ved kjøp i utlandet (over internett). Det er like feil å male et solskinnsbilde som det er å svartmale situasjonen, som gjerne noen mener jeg gjør. Kameraet kan slutte å virke kort tid etter garantien har gått ut. Selvsagt kan man kjøpe ett nytt og fremdeles 'være' i pluss. Jeg tror nok ikke jeg hadde tatt det med et smil om munnen om jeg måtte kjøpe et nytt kamera fordi det gamle gikk i stykker etter litt over ett år. Selv om jeg betalte mindre for det, så er det ikke sikkert at pengene er der til å kjøpe en erstattning da. Det er en vurderingssak som hver enkelt får ta, og stå for selv. Jeg ville hvertfall at forutsetningene for å ta den vurderingen er de rette. Forsåvidt så er det svært mange som velger å kjøpe selve kamerahuset i Norge, for så å kjøpe orginaloptikk fra utlandet. Det er mye mindre som går feil med optikken, og ofte mer å spare på optikken også. Akkurat denne løsningen har jeg få eller ingen bekymringer over. Elektronikk vet jeg ofte kan være noe herk, og det blir ikke bedre av at man blander finmekanikk inn i det, slik som i kamerahus. Alternativt kan man også kjøpe ekstraforsikring i USA, for å få utvidet garantien. Ja, det kan man, og er vel noe man bør vurdere. Er denne også internasjonal, eller må man sende kameraet tilbake til USA da ? Videre, er det noen som har faktiske erfaringer med ekstraforsikringene ? Selv er jeg meget skeptisk til alt av forsikringer som blir kastet etter meg om jeg skal kjøpe noe. Mange har unntak for akkurat de tingene som kan gå galt Jaja.. Kanskje et litt 'negativt' innlegg. Men noen må da være motpol til de som skryter selvimport opp i skyene. Det er nemmelig ikke slik at det er den beste løsningen for alle, selv om man i mange tilfeller kan spare noen tusen på det. Mvh, Beej80 Edit: Endret fra 'direkte feil' til 'villendende' og utbrodert noe i første avsnitt for å komme larsis78 noe i møte. Endret 10. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jaja.. Kanskje et litt 'negativt' innlegg. Men noen må da være motpol til de som skryter selvimport opp i skyene. Det er nemmelig ikke slik at det er den beste løsningen for alle, selv om man i mange tilfeller kan spare noen tusen på det. Jeg synes ikke du er negativ, jeg. Det er viktige punkter du kommer med. Og for noen av oss er den tryggheten ved å handle hjemme verdt ekstrakostnadene; særlig når det gjelder kamerahus - hvor det er mye rart som kan gå i stykker. Men jeg har ikke problem med at for noen er det viktige å få tingene til lavest mulig pris; det er deres valg. Og, det hender at jeg handler ting i utlandet jeg også, men da gjerne fra butikk når jeg er på ferie. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ved for store kjøp i utlandet så er "folke metoden": ta det ut av orginalembalasjen, kast denne, ta ett bilde - brukt og lov å ta med hjem. Hvilken toller kan bevise at du ikke hadde det med da du kom? Rent juridisk sett trenger ikke tolleren å bevise at du ikke hadde det med deg. Fra Forskrift om toll- og avgiftsfri innførsel og forenklet fortolling av reisegods.: § 2. Generelle vilkår for toll- og avgiftsfritak For å oppnå fritak etter § 4 og § 5 må den reisende bringe med varene på seg selv eller i sin bagasje, slik at den reisende på forespørsel kan legge frem varene for tollvesenet samtidig med at tollkontrollen passeres. Varene må ikke innføres for salg eller annet ervervsmessig formål, men bare være bestemt til eget privat bruk eller til gave i privat sammenheng. Transportmidler i ervervsmessig transport kan likevel bringe med drivstoff etter § 4 tredje ledd. Når vilkårene i denne bestemmelsen er oppfylt kan utstyr som den reisende hadde med seg ved utreisen fra Norge innføres toll- og avgiftsfritt. Reisende som ved innreisen ikke er fylt 12 år kan ikke toll- og avgiftsfritt innføre andre matvarer enn sjokolade- og sukkervarer. Det er den reisende som må sannsynliggjøre at vilkårene for toll- og avgiftsfritak er oppfylt. Selv om det er lite brukt og tollbetjenter sjelden kjenner til det, så finnes det faktisk "Legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet" som kan fylles ut og attesteres hvis du skal ta med deg gods midlertidig ut av landet. Så hvis tollerne vil være vanskelige, så har de lovhjemmel til å være det. Lenke til kommentar
larsis78 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Beej80-du må skjerpe deg du også. Du sier at det jeg sa om garanti var direkte feil.Hva er feil med det jeg sa. 1 års garanti ved kjøp utenfor europa, 2 års garanti ved kjøp i europa. Du er jaggu negativ til det å handle på nettet gitt Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Beej80-du må skjerpe deg du også.Du sier at det jeg sa om garanti var direkte feil.Hva er feil med det jeg sa. 1 års garanti ved kjøp utenfor europa, 2 års garanti ved kjøp i europa. Du er jaggu negativ til det å handle på nettet gitt Jeg har nå moderert utsagnet noe, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Det var feil med hensyn til at man har 5 års reklamasjonsrett i Norge, mens ditt innlegg fremstiller det ved utelatelse som at man kun mister 1. år med garanti. Kjøper du fra andre steder i Europa mister du reklamasjonsretten på lik linje med kjøp i fra USA. Jeg handler faktisk særdeles mye på nettet. Det er jeg skeptisk til er å generelt råde folk til å kjøpe relativt dyre produkter fra utlandet uten og samtidig opplyse om mulige fallgruver. Mvh, Beej80 Edit: Endret i henhold til innlegget larsis78 viser til. Endret 10. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå