Gå til innhold

Kjøpe kamera-kit fra Ebay?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at dette har vært diskutert før. Men følte kanskje at diskusjonen var "ferdig".

Se feks http://cgi.ebay.com/CANON-EOS-Digital-Rebe...1QQcmdZViewItem

$898 - 4898 kr. Ikke så dyrt da. Canon lager vel "greie" linser for oss nybegynnere? Jeg tror mange som er negative til slike sett stiller veldig store krav.

PS ser at det er en "luring" som selger hele pakka si på qxl http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...amp;WT.svl=Link

Noen som faktisk har kjøpt en slik pakke og er fornøyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blitsen er ikke verdt noe som helst, og det forundrer meg at det kommer med en uoriginal batterilader, når det følger med en original i pakken. Har de tatt ut den tro? Høres litt suspekt ut. Ser ikke ut som det følger med batteri engang... dette koster jo noen hundrelapper ekstra. UV filtrene kan du bare kaste, da billige UV filtre setter ned kvaliteten på objektivene om du har de på. Og min erfaring med et sånt bordstativ som de legger med, er at de på ingen måte klarer å holde kameraet. Hvorfor i all verden legger de med et sånt? Det er bare for at pakken skal se enda større og bedre ut.

Ellers er det ikke mye av det ekstrautstyret som er verdt mye, bortsett fra at objektivene nok er "greie nok".

6122 kroner pluss frakt blir nær opp til 6500 kroner. Hvis vi ser bort fra ekstrautstyret (som ikke har mye verdi), så sparer du ikke så mye. 50/1,8 koster under tusenlappen i Norge, og 75-300 kanskje 1500? Uansett ville en 55-250 med IS være et bedre objektiv, og bedre tilpasset pakken når du får med et 18-55.

Når kamera med 18-55 og original lader og batteri da selges til 5500 i vanlige butikker i Norge, så mener jeg ikke det er verdt det med tanke på at du mister garanti i Norge, og fem års reklamasjonsrett. Det er også godt å ha en butikk å forholde seg til, om man har behov for hjelp eller service.

Disse pakkene er diskutert mye på forumet... det er sjelden man har funnet ut at det er spesielle gode tilbud, selv om det virker sånn når de slenger med en masse verdiløst dilldall.

Lenke til kommentar

Det spørs nok hvilken modell en ønsker å kjøpe, men for min del lønnet det seg helt klart å bestille fra ebay. Kjøpte Olympus E-510 med objektivene 14-42 mm og 40-150 mm.

Inkl alt(frakt, mva) kostet det meg nøyaktig 4450,-. Ser at det i Norge koster omtrent 8000 for dette.Jeg sjekket med Olympus Norge og jeg har ett års garanti, mot to dersom jeg hadde kjøpt her til lands(eller i hele Europa forsåvidt).

Jeg er kjempefornøyd!!!!

Endret av larsis78
Lenke til kommentar
Det spørs nok hvilken modell en ønsker å kjøpe, men for min del lønnet det seg helt klart å bestille fra ebay. Kjøpte Olympus E-510 med objektivene 14-42 mm og 40-150 mm.

Inkl alt(frakt, mva) kostet det meg nøyaktig 4450,-. Ser at det i Norge koster omtrent 8000 for dette.Jeg sjekket med Olympus Norge og jeg har ett års garanti, mot to dersom jeg hadde kjøpt her til lands(eller i hele Europa forsåvidt).

Jeg er kjempefornøyd!!!!

Om du hadde kjøpt det i Norge hadde du hatt 5 års reklamasjonsrett samme hva Olympus Norge sier. Det kan være Olympus har en 'utvidet' garanti som gjelder 1 år internasjonalt og 2 år i Norge, men da må denne være BEDRE enn reklamasjonsretten, det er ikke lov å gi en 'dårligere' garanti. En garanti er noe som produsenten gir utover reklamasjonsretten.

Uansett når de 2 årene er ute, så vil reklamasjonsretten fremdeles gjelde i 3 år til opp til totalen av 5 år ved kjøp i Norge.

Om du vurderer det slik at å betale med for kameraet/objektivene ikke er verd det for 4 ekstra år, så er nå det din sak. Men la oss nå ha faktaene på bordet.

Reklamasjonretten på kamera er 5 år i Norge.

[Med forebehold ;) Det er sikkert noen som har ende bedre peiling på forbrukerkjøpsloven enn det jeg har, og som vil komme å pirke på noe som jeg har sagt her ;)]

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Slike pakker er alltid fristende når man ser de på papiret (eller skjermen i disse dager). Men de er laget for å lure mer penger fra kunden uten å gi noe igjen.

Frarådes på det sterkeste. Skal man handle kamera fra utlandet, så bør man holde seg til kjente butikker som B+H photo og Adorama.

Men det ser derimot ut det kan lønne seg å gå på ebay når det er bestemte ting man ønsker seg; f.eks rimelige kvalitetsfilter.

Personlig synes jeg det blir for mye pes å handle fra utlandet, og bruker litt mer penger i norske butikker. Samtidig kan jeg bruke tiden min på nettet til mer spennende ting enn å lete etter det beste tilbudet fra suspekte sjeler på ebay ;)

Tom

edit:leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt et nytt kamera i utlandet, får for kort reklamasjonsrett, og blir bare styr hvis noe skjer. Nesten alt som følger med, vil du syns er verdiløst om noen få måneder. De skryter av mye tilbehør, som er en selvfølge uansett hvem du handler av. Tilbudet er laget for å virke overveldende. At lens caps følger med er jo helt idiotisk å skrive og rensesettet er sikkert hjemmelaget.

Lenke til kommentar

:-)

hehe,skjønner det er mange her som har betalt alt for mye for kameraet sitt og er misunnelige når de kunne skaffet det til nesten halve prisen.

Ok,la oss si at kameraet mitt ryker etter 3 år.So what. Med de pengene jeg sparte kan jeg kjøpe et nytt et.

Lenke til kommentar
:-)

hehe,skjønner det er mange her som har betalt alt for mye for kameraet sitt og er misunnelige når de kunne skaffet det til nesten halve prisen.

Ok,la oss si at kameraet mitt ryker etter 3 år.So what. Med de pengene jeg sparte kan jeg kjøpe et nytt et.

Men sparer du 50%, etter at moms og gebyrer er betalt? Gjelder en del optikk, ja - men sjelden kamerahus hvis jeg skal forstå høstens diskusjoner rett.

Tom

Lenke til kommentar

En annen ting er: hva er "reklamasjonsretten" verdt egentlig? Det er ikke det samme som garanti. Jeg kjøpte ny tv 18.11.05. Igår ble det sort skjer. Kjørte bort med den med en gang. Garantien var gått ut - jeg må betale. 12500,- kosta tv'en, elendig greier. Rekamasjon er bare ett fint ord.

Lenke til kommentar
En annen ting er: hva er "reklamasjonsretten" verdt egentlig? Det er ikke det samme som garanti. Jeg kjøpte ny tv 18.11.05. Igår ble det sort skjer. Kjørte bort med den med en gang. Garantien var gått ut - jeg må betale. 12500,- kosta tv'en, elendig greier. Rekamasjon er bare ett fint ord.

Jeg har fått byttet objektiv på reklamasjon.

Tror det er mye uvitenhet ute å går; samt at særlig de store elektro-kjeden prøver seg hele tiden. En TV forventes å vare mere enn to år. Så jeg tror nok du skulle pushet butikken litt hardere; eventuellt sjekket med forbruker-rådet.

Edit: Jeg har i tillegg hatt huset på service to ganger i fjor, der jeg fikk fikset diverse småplukk på garanti (det siste året av garantiperioden). Skulle jeg "bare å kjøpe nytt med pengene spart", så hadde jeg vel tapt et par tusen tenker jeg...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Larsis78: Skjerp deg.

At vi påpeker at forbrukerrettighetene blir dramatisk innskrenket ved kjøp i utlandet har da ingenting med å være misunnelig. Jeg ville ikke hatt kameraet ditt om du så kastet det etter meg.

Du feilinformerte i tråden om at det bare var 1. år man gikk glipp av. Det er viktig at potensielle kjøpere faktisk vet hva de har rett på. Da har de hvertfall riktig informasjon å ta avgjørelsene ut i fra.

Om noen velger å betale mer i formodning om at ting skulle gå gale, så har de rett til det uten at noen skal løpe rundt å kalle de idioter. De aller fleste har jo forsikring på huset, man er ikke idiot av den grunn selv om de færreste hus brenner ned.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

En TV skal vare i lengre tid enn 2 år. Altså er det 5års reklamasjonsrett.

Dersom det ikke er tatt av lynet, eller skaden er forutsaket av forbruker skal butikken/produsenten ta reperasjonen på seg selv.

Her bøyde du deg nok over for fort.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hva jeg velger å kalle idioti er vel strengt tatt min sak.
Saken er at du indirekte kaller forumbrukere som kjøper sitt kamera i Norge for "idioter". Det bryter med forumreglene (spesielt retningslinje nr. 1) og jeg må be deg være litt forsiktig med denne type kommentarer i fremtiden.
Lenke til kommentar

Beklager. Men vil bare få fram at det faktisk er en del å spare i enkelte tilfeller ved å handle på nettet. I mitt tilfelle taper man 1 års garanti samt reklamasjonsretten.Må si meg enig med et tidligere innlegg her hvor vedkommende setter spørsmålstegn ved reklamasjonsrettens verdi.Ikke bestandig like enkelt å bruke denne.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med larsis78. Jeg tror også man kan spare på å handle på Ebay.

Denne pakka fra canon feks.

818 dollar + porto. Står ikke porto på denne. Men si at det blir 5000 + mva 6250 nkr.

De to objektivene er jo greie nok. "Gavene" er jo stort sett ikke så mye å samle på. UV-filter er jo greit å ha. Du får i alle fall ei veske.

Blitzen er jo som det ble pekt på ett annet sted stort sett bare å kaste, virker den er det jo en ekstra bonus.

Jeg er usikker på om Canon gir noen garanti her i Norge, jeg prøvde å finne en epostadresse til canon for å spørre om dette - men gav opp. De gjemmer sånt godt. Vil jo tro de gir noe garanti, det er jo vanlig når folk kjøper ting på ferie osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...