dostojevski Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Er det mulig, og har det noen hensikt, å underclocke en laptop? Jeg tenker da først og fremst på maskiner med desktop cpu. Vil man vinne noe i batterilevetid og/eller varmeutvikling/viftestøy ved å kjøre cpu på en vesentlig lavere frekvens? Vil feks. en p4 2,8 som kjører med 50% ytelsesreduksjon yte like bra som en vanlig 1,4 GHz? Og er dette eventuelt en operasjon som er enkel nok til at en kan switche mellom normal og underclocked modus når en skal kjøre maskinen på batteri? Det er godt mulig jeg er HELT på jordet her, men jeg synes dette høres ut som en lur ide. Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Erra deg Øystein ? :o Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 En underklokket prosseor bruker mindre strøm som igjen fører til at det blir mindre varme som igjen fører til mindre viftestøy. Rett meg vist jeg har feil Mvh Jan Erik Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Ja, når det gjelder batterikapasitet på laptop så er det helt klart en fordel å underklokke prosessoren. Finnes også programmer som gjør dette feks. "Intel Speedstep" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå