Gå til innhold

Vektøyslinjene klikker :S (Nytt problem)

Anbefalte innlegg

Hei, etter innstallasjon av skjermkortdriveren rebootet jeg og alt gikk fint helt til jeg hadde logget inn. Skjermoppløsningen ser ut til å være på det laveste og jeg får ikke åpnet programmer>Brukervalg eller hva d var>Skjermoppløsning da jeg ikke ser knappen (Alt forstørres enormt :S). Men jeg kommer meg inn i terminal.

Kan dere foklare problemet eller løsningen da?

Nytt problem se siste post!

-Fredrik

Endret av DeDDi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det du må gjøre er å redigere ei fil som heter xorg.conf. Dette er ei tekstfil med innstillingene til skjermkortet osv. Ta først backup av den:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup

Og så til redigeringa av tekstfila:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

(husk at du kan dra vinduer i linux ved å holde nede ALT og dra hvorsomhelst på vinduet, ikke bare tittellinja)

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"

Device "ATI Radeon X1300"

Monitor "Standard skjerm"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Modes "1280x800"

EndSubSection

EndSection

Her ser du sikkert hvor oppløsninga står, bare skift den til f.eks 1024x768, 1280x800, 1280x1024 eller hva du enn ønsker. Lagre fila (CTRL+S) og lukk (CTRL+Q). Trykk CTRL+ALT+BACKSPACE for å logge ut/inn og starte det grafiske på nytt. Da skal oppløsninga være fikset.

OM det skulle gå galt, så kan du prøve det samme igjen med en annen oppløsning, eller eventuelt bare gjenopprette backupen du tok først:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf-backup /etc/X11/xorg.conf

Lenke til kommentar

Du kan høyre klikke på alt/det meste og velge flytt, så er det bare å dra det dit du vil ha det. Ved å høyre klikke på en av oppgavene linjene så kan du legge til nye elementer, endre på egenskapene osv. Gjett og sjekk fungere utmerket her, er ikke mye man kan gjøre galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...