BadCat Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Vilken av disse Core 2 prosessorene vil gi best ytelse på mitt 8800 ULTRA. Jeg skal overklokke. Et responsivt system med mye kapasitet er viktig men jeg setter høyere hva som gir best ytelse på mitt 8800 ULTRA. Det står mellom følgende prosessorer. E8500 Q9450 Q6600 Maskinens 2 hovedområder: Spill og Sequencer med VST-instumenter og effekter. Uansett er hovedfokus å best mulig få utnyttet 8800 ULTRA. Jeg vet at VST drar nytte av quad, men dette er jeg villig til å se bort fra dersom Duo er best egnet til å drive grafikkortet. Hvordan blir CPU Ultilization på Fraps-opptak i 1600x1200 og 1900x1200 på quad vs duo? Jeg har lest mange Quad vs. Duo reviews, men jeg har ikke lykkes å finne en som viser hvordan ytelse på high end grafikkort skalerer på de ulike prosessormodellene etter hvert som CPU-frekvensen økes. Wolfdale E8500 har multiplikator 9,5 og i følge previews har samtlige gått rett opp på 4 GHz og flere har klokket >=5GHz på luft. Q9450 har multiplikator 8 som kan gi trøbbel med maxclock i forbindelse med FSB-wall. Q6600 blir varm og det er ikke garantert å nå 3.6GHz Jeg skal ha en god CPU-kjøler med 2x120mm som skal stå på rekke ned 120mm eksos i kabinettet så det skal bli gode kjølingsforhold. Jeg estimerer følgende som oppnåelig stabil 24/7 clock: E8500 3.8-4.8 GHz Q9450 3.2-4 GHz Q6600 3-3.6 GHz Slik jeg ser det så har E8500 høyere klokkehastighet i worst case scenario enn de andre prosessorene har i best case den har og 9.5 multiplikator så samme hvor ille det enn måtte gå er jeg omtrent garantert 9.5*400=3.8 GHz. Antar at jeg kanskje må ha et dyrere hovedkort som støtter 1600 eller 1800 FSB dersom jeg skal ha q9450 som har multiplikator på 8. Jeg har ingen erfaringer med hvordan 8800 ULTRA skalerer med disse prosessorene på ulike hastigheter. Jeg vet at nye grafikkdrivere utnytter multicore, men jeg aner ikke hvor mye i praksis. Jeg vet lite om hvordan CPU Utilization blir på sekundærkjernene i spill som støtter dual/multicore eller om man kjører opptak i Fraps. Det tar nok ca 2-10% av CPU å drive USB-musen, vil man da unngå lag på musen ved intens lesing fra harddisk i spill dersom man har dual core eller må man ha quad for å unngå dette? Per i dag har jeg single core Opteron @ 3GHz og den tryner både på intens lesing fra harddisk og fra DvD rom. Har forholdsvis god framerate i Hellgate London (med tanke på hvilken lorteCPU jeg har) i 1600x1200 16x AA 16x AF. 40 min 130 max FPS men feks om det leses fra disken kan det bli en enorm FPS-drop/lag og når man spiller hardcore mode kan det resultere i at man dør. Jeg har lite erfaringer med flerkjerneprosessor i praksis så kanskje om noen kan dele erfaringer med hvordan lesing fra harddisk og Optisk Drev (feks DvD rom/ CD-rom) innvirker på spillingen dersom man har Dual vs Quad core. Det er og interessant hvordan det er å spille mens man gjør opptak i Fraps på Dual vs Quad men dette er ikke noe hovedpoeng for meg da det ikke er noe jeg gjør hver dag. Kunne dog vært morsomt å ta opptak av Sunwell når den raid dungeon kommer til WoW om litt. Det jeg ønsker med dette emnet er å få innspill fra personer som har erfaringer med spill på dual core eller quad i praksis. Fint om de har GTX/ULTRA. Dersom jeg ikke får noen gode argumenter for hvorfor jeg må kjøpe quad kommer jeg til å gå for E8500 ut i fra følgende. Bedre sjanse for worst case scenario overclock samt høyere maxclock, lavere lasttemperaturer. Jeg ønsker ikke argumenter om at det er mer fremtidsrettet med quad osv, det sier seg selv. Jeg er interessert i hva som gir best ytelse på 8800 ULTRA samt hvordan responsforskjellene er i spill Quad vs Duo og jeg tenker ikke da på hvordan det er å spille mens man brenner en DvD samtidig som man encoder 2-3 filer i bakgrunnen. Tenker på responsen mens man spiller og systemet bruker resurser til vanlige operasjoner som lesing/skriving fra/til disk osv. ved feks lasting av nye nivå i onlinespill Jeg har sett noen reviews der Quad har kommet bedre ut i spill en Dual, men de har ikke sagt noe om hvordan de skalerer med grafikkort og ofte er det tilsynelatende gode tester, men så har de bare testet mellomklassegrafikkort eller så har de ikke testet grafikkort i det hele. Jeg vurder å kjøpe 45nm quad extreme og bare bli ferdig med det men jeg synes det koster litt mer enn det smaker derfor tror jeg at dette utgår. Om et år er den prosessoren obsolete uansett og da er det 7 store papirlapper ut vinduet. De prosessorene jeg vurderer koster ca 2 store papirlapper. Greier 700 1729 2300 på grafikkortet så jeg har mye å gå på dersom jeg får en god prosessor. Kjører bare stock nå da det absolutt ikke svarer seg å kjøre overclock på grafikkortet med den prosessoren jeg har nå. Får 7800 stock og 8000 overclock i 3Dmark06 og burde iallefal hatt det dobbelte med Core 2. Godt nyttår Endret 1. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 E8500 vil nok gi deg best ytelse (med litt klokking), men holder fremdeles en knapp på quad jeg da. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Ja, det er egentlig det jeg har tenkt selv at en overklokket E8500 vil gi best ytelse. Jeg får tenke på det til den faktisk kommer i salg. Har sett prisantydninger på ca 2000 kr. Håper den ikke blir utsatt. Hvis ikke burde den være tilgjengelig om et par uker. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Lansering om et par uker tenker jeg. E8500 vil nok ikke bli forsinket tror jeg, det er vel kunn snakk om forsinkelser for tre quad modeller. (De som det etter sannsynligheten vil bli solgt mest av, er selvsagt forsinket.) Endret 2. januar 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Håper at de blir lansert som planlagt, begynner å bli litt utålmodig av ventingen nå Hadde egentlig tenkt å kjøpe Core 2 Duo i sommer men så var det en kompis som sa at når jeg hadde ventet så lenge kunne jeg vente til 45nm og hovedkort med nye chipset kom i salg. Jaja, jeg venter fortsatt jeg Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Klokt valg. 45nm yter fra 10-15 % bedre enn sin forgjenger, og er en bedre overklokker. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Føles sikkert klokt å ha ventet når jeg endelig får den prosessoren men i mellomtiden har jeg erget meg en del over den prosessoren jeg har. Endret 2. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Hvordan er det minnet som er på ukens tilbud på Komplett nå? Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe Kingston 2x1GB 1200MHz CL5. De koster dobbelt så mye. Jeg trenger vel ikke noe mer enn 1000 MHz om jeg skal klokke? Kanskje jeg burde kjøpe 2 slike fra ukens tilbud så jeg får 4GB imed at jeg har x64 nå. Ser ikke for meg at jeg skulle trenge 8GB på en god stund, med mindre for å kjøre RAM-disk slik som i gode gamle dager Jeg vil gjerne ha godt minne, men det er vel ikke vits å ta for mye i heller. En gang kjøpte jeg et DDR 600 MHz dobbelbanalsett med minne som kostet 5000kr. Det svarte seg ikke i det heletatt. Fikk returnert de mot et sett til 1/3 prisen isteden som jeg klokket til 540 MHz DDR. Antar at det fremdeles er slikk at det koster mer enn det smaker om man skal ha det beste. Hvilke specs trenger jeg egentlig på minnet for å klokke en E8500 som har 9.5 multiplikator? Evt en E8400 som har 9. Endret 3. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå