k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Tror fortsatt 70-200 f2.8 IS er det beste valget. Kostbar ja, men en får hva en betaler for.Jepp. Legg på 1.4x converter, og du har 98-280mm f/4 IS. På et cropkamera bør det være tilstrekkelig... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Dette er et objektiv som absolutt bør (må...) stå på stativ for å få akseptable bilder.Håndholdt og med lite lys tilgjengelig, så er jeg redd du kan la det ligge i bilen din. Ikke enig i det hele tatt (borsett fra ..."la det ligge i bilen"...siden det er hele poenget her..he-he) (det har IS til info...) Med stabilisator betyr det at man uten problem kan få skarpe bilder håndholdt på under 1/100s på 400mm. Et ratt eller vindu å støtte objektivet på gjør at man antaglig får ett trinn ekstra å gå på. Med mulighet for ISO1600 holder dette lenge med f/5.6 (det er tross alt bare ett trinn forskjell i forhold til en 70-200/2.8 + 1.4, som gir 120mm mindre rekkevidde). Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Dette er et objektiv som absolutt bør (må...) stå på stativ for å få akseptable bilder.Håndholdt og med lite lys tilgjengelig, så er jeg redd du kan la det ligge i bilen din. Ikke enig i det hele tatt (borsett fra ..."la det ligge i bilen"...siden det er hele poenget her..he-he) (det har IS til info...) Med stabilisator betyr det at man uten problem kan få skarpe bilder håndholdt på under 1/100s på 400mm. Et ratt eller vindu å støtte objektivet på gjør at man antaglig får ett trinn ekstra å gå på. Med mulighet for ISO1600 holder dette lenge med f/5.6 (det er tross alt bare ett trinn forskjell i forhold til en 70-200/2.8 + 1.4, som gir 120mm mindre rekkevidde). Men hvor ofte bør 350D brukes på ISO1600? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Men hvor ofte bør 350D brukes på ISO1600? Når det trengs 350D er omtrent som 20D/30D på støy, som er omtrent som 1D Mark II(n). Med andre ord fullt brukbart med rett bruk. Lenke til kommentar
Nikonians Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Beklager, var ikke klar over at Canon 100-400 L f/4.5-5.6 hadde IS. Objektivet er da mer anvendelig fra bil, men fortsatt ikke optimalt pga. dårlig lys styrke. Selv synes jeg at 100-400mm har et litt snevert bruksområdet kontra 70-200mm brennvidde (+ 1.4 konverter) Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Mulig jeg tar feil, men ut fra det trådstartet selv skriver, sitter jeg igjen med en følelse av at han ønsker at 70-200 f/4 IS skal være godt nok og at dette er det objektivet som ligger i et akseptabelt prisområde. Et godt alternativ kan da vært å kjøpe 70-200 f/4 med IS og prøve dette en stund. Skulle det vise seg at du synes dette blir for tregt (lite lyssterkt), eller for kort slik at du må bruke telekonverter og derfor trenger mer lysstyrke, kan du trolig selge et slikt objektiv med veldig lite tap og kjøpte 2.8 IS i stedet. Da vet du at du har bruk for 2.8 IS og vil aldri lure på om du burde kjøpt noe annet. Tilsvarende vil du kanskje finne ut at f/4 var nok og prise deg lykkelig over at du kjøpte et objektiv til halve prisen (og halve vekten). Som nevnt tidligere her i tråden skal f/4 IS være et enda bedre objektiv enn 2.8 IS, og i test i bladet Fotografi (utgave 6 2007) kom det svært godt ut og det ble konstatert at det var like skarpt på største blender som på øvrige blenderåpninger, noe jeg forstår skal være ganske sjeldent. Du får f/4 nytt med IS for like under 9000 på JapanFoto nå ser jeg. Da kan du også kjøpte i butikk noe mange foretrekker (håper jeg ikke reklamerer for mye nå). Vet ikke om det er vanlig å låne ut objektiver "over natten", men du vil ihvertfall få muligeten til å prøve det i de fleste butikker. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Takk til alle som har svart. Jeg må bare innrømme at jeg er veldig usikker selv. Noen sier IS er nødvendig andre ikke. Noen mener f4 holder andre mener jeg skal gå for 2.8. Men jeg skal lese gjennom alle argumentene i posten her noen ganger til, så regner jeg med at jeg får til en OK løsning. Har fått tips om muligheten til å handle fra det store utland, og det kan virke som det kan være endel penger å spare. Noe som gjør at jeg kanskje kan gå litt høyere i pris. Så er det jo bruktmarkedet, som kanksje også er en mulighet, men har mest lyst på nytt. Tusen takk til alle som har hjulpe meg så langt Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Du har stort sett bare fått anbefalt kvalitetsobjektiv. Ender du med en hvit zoom med en L på kan jeg vanskelig tro du blir skuffet. Da er det bare lommeboka som bør avgjøre side de koster alt fra under 5k til rundt 15k for den dyreste. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Takk til alle som har svart. Jeg må bare innrømme at jeg er veldig usikker selv. Noen sier IS er nødvendig andre ikke. Noen mener f4 holder andre mener jeg skal gå for 2.8. Men jeg skal lese gjennom alle argumentene i posten her noen ganger til, så regner jeg med at jeg får til en OK løsning. Har fått tips om muligheten til å handle fra det store utland, og det kan virke som det kan være endel penger å spare. Noe som gjør at jeg kanskje kan gå litt høyere i pris. Så er det jo bruktmarkedet, som kanksje også er en mulighet, men har mest lyst på nytt. Tusen takk til alle som har hjulpe meg så langt Bare husk at IS ikke har mye å si hvis motivet er i bevegelse Andreas Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Bare husk at IS ikke har mye å si hvis motivet er i bevegelse Det skader ikke dog ;o) Uansett, dyr o.l. som beveger seg når det er mørkt, beveger seg ofte ikke så veldig fort. Elgen kommer selvfølgelig alltid brått på når den løper inn i veibanen, men du trenger ikke allverdens til lukkertid for å få den skarp (i hvert fall ikke hvis du lærer deg å panorere). Uansett - stabilisering hjelper jo på korte lukkertider også (selv om du ikke får 3-4 ekstra stopp), og selv om motivet flytter på seg, vil man ofte ikke klare å holde kameraet helt i ro, og du får i det minste eliminert din egen bevegelse... Mange dyr står også såpass i ro dersom de står på litt avstand, at det ikke bør være noe problem med lukkertider i området 1/30-1/60s selv på 200mm. Flytter de på seg, må man nok ha kortere lukkertid... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Du har stort sett bare fått anbefalt kvalitetsobjektiv. Ender du med en hvit zoom med en L på kan jeg vanskelig tro du blir skuffet.Nei, det er sant. Eneste er at 70-200 f/4L uten IS kan bli litt for lyssvak i slutten av skumringen, og du får ikke noe hjelp. Siden pris under 10k er et ønske, vil Canon 70-200 f/4L IS være en meget sterk kandidat. Bør heller ikke glemme Sigma 70-200 f/2.8 som Beej80 nevnte. Personlig ville jeg avskrevet 100-400L pga lysstyrken, men det er mulig det ikke er noe problem i praksis. Jeg tror dog at de mm fra 70-100 kan være nyttige å ha, om ikke til akkurat dette, så i andre sammenhenger. Ellers kan det være en meget god idé å tråle Foto.no sitt bruktmarked i et par uker, etter en Canon 70-200 f/2.8 IS, hvis du synes prisen på en ny blir for stiv. Uansett hvordan du vrir og vender på det, vil dette objektivet til syvende og sist være det mest optimale, med en kombinasjon av beste tilgjengelige blender på en zoom og bildestabilisator. Alle disse er meget gode objektiver, og du trenger ikke bekymre deg for optisk kvalitet på noen av dem. Hvis du bare har kitoptikken i dag, vil du trolig bli meget skuffet over kvaliteten på den, for disse er helt i toppklasse, og som å sammenlikne fotballlag i 5. divisjon med lag i eliteserien. Mitt avsluttende tips vil være å lete etter en 70-200 f/2.8 IS brukt, og evt. spare mellomlegget til en ny til en Tamron 17-50 f/2.8 normalzoom, som optisk er i toppen av 1. divisjon, hvis vi drar sammenlikningen ovenfor litt videre... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Om du legger på litt ekstra får du kanskje råd til dette objektivet? http://www.bhphotovideo.com/c/product/8005...html&BI=212 Bare f5.6 men til gjengjeld bilr du eneste i Norge og antaglig Europa også med en slik godglugg. 350d'en din kan du bruke som linsedeksel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå