Gå til innhold

Nytt spill som skal overgå MGS-serien under utvikling


Løve

Anbefalte innlegg

Det her er jo bare vissvass, sånn sett. Marketing, hype og reklame er noe Microsoft kan alt om, og de starter tydeligvis tidlig når det gjelder dette. Venter på screenshots og trailere før jeg uttaler meg nærmere om det diskuterte spillet.

 

Uansett er jeg sikret et kvalitetsspill med MGS4, og blir ikke 360-spillet som lovet, så kommer det alltids andre gode spill til begge konsoller som jeg kan kose meg med. Herlig å ha begge to.

 

Nå kan dere fortsette "'MGS er best' vs 'Utfordreren vinner'-diskusjonen deres". ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine synspunkter:

 

Jeg spilte MGS på PS1 og elsket det. Psychomantis var en av de kuleste bossene noensinne pga måten man må slå han på, og jeg tenker ennå på slutten av Sniper Wolf. (ikke slutten av spillet, bare den siste kampen mot henne). Det ble en av de mest emosjonelle kampene mine noensinne, og resten av spillet er mer eller mindre like bra. Alt i alt en ekte klassiker som er svært vanskelig å overgå. Faktisk er det så bra at MGS2 ble en stor skuffelse for meg selv om vi hadde spilt Snake hele veien, og MGS3 ble på en eller annen måte enda verre. Historien i begge to er tragisk dårlig, bossene enda verre og spillbarheten i MGS3 ødela siste rest for meg. Om jeg på en eller annen måte hadde holdt ut alt det der i MGS2 og 3 hadde det ikke hjulpet noe heller, da jeg fikk følelsen av at de spillene består av 80% filmer og 20% spill. Med mindre man vurderer å gå frem og tilbake den samme korridoren x antall ganger "spilling", selvsagt. I såfall har det 95% spill og 5% filmer... Når det gjelder MGS4 er jeg ikke interessert i det hele tatt. Det skal svært mye til for å overgå det første, og enda mer for å glemme skuffelsen av de to neste.

 

Splinter Cell? Drittspill. Her sniker man seg rundt i skyggene, er veldig nøye på å skyte alle lyskildene og sniker seg inn på vakter bakfra for å sette dem ut av spill - men! Drep en vakt, og oppdraget er feilet. Gå gjennom en dør, og man får en sjanse til å lagre spillet. Det er helt uten forvarsel, og man får bare den sjansen. Gå gjennom døren igjen, men neida. Ikke lagre. Har man glemt noe eller gikk gjennom døren med en feiltagelse må man spille en del av det forrige segmentet om igjen før man i det hele tatt får begynne på neste, og neste lagringspunkt er et eller annet sted lenger fremme. Ingen aner hvor det er, så det kan være rett rundt hjørnet eller i neste bygning for alt man vet. Planlegging er helt meningsløst. Alt dette er jo ille nok i seg selv, men så er det de utrolig lineære brettene, de idiotiske vaktene som ikke forstår at man er en fiende, all den evige ventingen i skyggene eller buskene før vakten endelig stiller seg på "rett" sted så man kan ta seg av ham og så videre. Prøvde likevel SC2, men det ble for mye av det samme for meg. Har vurdert SC4, men hittil har jeg rett og slett ikke giddet. Om man faktisk kan lagre når man vil og drepe fiendene skal jeg vurdere det, men ikke før.

 

Så, alt i alt, MGS4 eller SC5? Samme for meg, jeg liker ingen av dem. Hvorfor kan vi ikke få et bra snikespill for en gangs skyld? Tencu er jo ninja-snikespill, og selv de klarer ikke helt å få det til. Rogue Ops var et av de jeg har likt meg siden MGS1 - helt til man blir nødt til å løpe gjennom hele huset på jakt etter en idiot som prøver å stikke av og alle vaktene angriper i det aller første oppdraget.Hvorfor er snikespill så vanskelige å lage, egentlig? I teorien skulle det jo være ganske enkelt. Ta Tenchu for eksempel, da ninjaer er de "ekte" snikerne. ;) Man har sverd, så man kan ta vakter i nærkamp eller drepe dem bakfra / hengende over dem / gjennom tynne papirvegger osv. Man har en liten bue, så man kan skyte en vakt fra avstand. Man har ninjastjerner, så man kan kan droppe buen og få bedre smidighet, samt skape distraksjon ved å kaste en sterne i en lampe osv. Man er utrolig smidig og kan løpe opp små vegger, hoppe ut vinduer i andre-etasjen uten bli skadet og så videre, så hva er problemet egentlig? Om man kan la en ninja få være ninja burde man ha et spill som overgår selv MGS1, men neida. Hittil har de ennå ikke klart å lage et bra Tenchu-spill, og jeg tviler på at de noen gang kommer til å gjøre det. Synd, egentlig.

 

Jeg elsket som sagt MGS, men hvorfor det hittil er det eneste bra snikespillet jeg har spilt aner jeg faktisk ikke. I teorien burde det være enkelt, så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Nei nettopp Lakus! Sier ikke at du skal like det, sier bare det at å kalle det for ett dårlig spill blir feil. Å like eller ikke like har vel ikke egentlig noen med om spillet er dårlig eller ikke. Selv de dårligste spillene i verden har mange fans som liker det. Selv om mange ikke liker Halo 3 så er det vel de ferreste som sier at dem ikke liker det.

 

Hallo!

Det er mange måter å si ting på her i verden.

Når en person sier at han/hun mener noe er dårlig så er det i stort sett alle tilfeller ment som at man ikke liker.

 

Men jeg forstår hva du mener mellom linjene dine.

Dette blir som fisk eller kjøtt, jeg sier ikke at fisken er dårlig for at jeg ikke liker fisk.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at AI'en er svært viktig for snikespill, men jeg synes det blir feil å bare skylde på den. Hva med andre spill, som FPS, RTS og turbasert strategi som Civilization og Galactic Civilizations 2? Disse er også helt avhengig av en bra AI for å fungere, noe C&C: Renegade for eksempel beviste... :D (dvs fiendene forstod ikke helt det der med å "gjemme seg", "dukke unna". Det ble visst for komplisert for dem...)

 

Om jeg skulle beskrive mitt drømme snikespill ville det sett omtrent slik ut: (dette er for øvrig bare en skisse, ikke et bestemt spill)

 

* En bra, interessant hovedperson med en interessant bakgrunn. Hvorfor gjør jeg det jeg gjør? I Roge Ops for eksempel spiller man en dame som hevner mordet på familien sin. Det er jo litt kulere en Splinter Cell som gjør ting fordi det er jobben hans. ;)

* Et bra kamera som gjør det jeg vil før jeg vil det. Når jeg sniker meg bort til et hushjørne vil man jo automatisk ta et raskt overblikk over situasjonen, så kameraet bør vise meg interessante ting (vakter, dører osv) automatisk uten at jeg skal være nødt til å lete etter det.

* Bra AI. Dreper du en vakt og gjemmer liket skal jo ikke de andre vaktene anta han bare er på do når alarmen gikk to minutter tidligere. Dette ble for øvrig morsomt i No One Lives Forver 2 da jeg stablet over et dusin vakter i et lite kott, fordi de hele tiden kom en og en for å undersøke hva som skjedde. Helt usannsynlig, men når man er bevæpnet med en banan kan man jo godta litt mer idioti enn vanlig... :D

* Bra historie. Henger delvis sammen med bra karakter. Hvorfor skal jeg snike meg inn i en fiendebase og risikere livet hver eneste gang jeg hører en lyd? Og om jeg på en eller annen måte overlever, hvorfor skal jeg gidde utfordre skjebnen enda en gang i neste base?

* Brukbare våpen. Jeg vil snike, ikke leke Rambo. På den annen side er det tider da man blir nødt til å sloss litt, for eksempel om det er en vakt man ikke så, eller to, tre vakter går i et mønster det er vanskelig å komme forbi usett. Man er topptrent ninja og har sverd i Tenchu, så hvorfor kan man ikke bruke det effektivt i kamp?

* Valgmuligheter. Vakt over der, sikkerhetskamera i hjørnet, enda en vakt der... hm... Hva nå? Gå dit spillet vil jeg skal fordi jeg ikke har noe annet valg, eller gjøre det jeg selv vil? Gjøre det jeg selv vil, så klart. Det er jo litt av poenget.

* Bra spillbarhet. Jeg vil spille, ikke se film, vente på at vakter skal stille seg nøyaktig rett, vente på heisen og så videre. Det gjelder for øvrig alle spill. Hold dere til poenget, og ikke bland inn bilkjøring, beskytte vitner og så videre. (hvorfor skal Hulk egentlig gidde beskytte en idiot i en bil, i stedet for å plukke opp bilen og gjøre hele brettet på en tidel av tiden og mye sikrere?)

 

Dette er bare noe av det som gjør snikespill bra, og legg merke til at grafikk ikke er nevnt i det hele tatt. Er det virkelig så vanskelig å lage et bra snikespill? Splinter Cell og Metal Gear Solid er jo regnet som klassiske serier, og SC5 og MGS4 er jo begge i produksjon. Det kommer nok SC6 og MGS5 etterhvert også, så noe må de vel gjøre rett. Men hvorfor feiler så mange andre, og hvorfor er SC og MGS så kjedelige? Jeg skjønner det rett og slett ikke. En bra hovedperson burde jo være standard i alle spill, og AI'en burde være bra nok i våre dager. Spillbarheten burde heller ikke være noe problem, så hva er det som gjør så mange snikespill kjedelige? Er det rett og slett at ingen gidder prøve noe særlig? Det er synd, for spill som Rogue Ops, Stolen og Cy Girls for å nevne noen hadde jo alle svært bra potensiale, men ingen av dem ble noe særlig. Jeg likte alle tre mye bedre enn MGS og SC, men det virket som om de ikke gadd forsøke noe særlig etter en stund. Tenchu har jo kommet med ganske mange spill etterhvert, så hvorfor sliter den fortsatt med barnesykdommene fra 1'ern? Jeg skjønner det ikke. :dontgetit:

Lenke til kommentar

En poster i kommentarfeltet på siden du linket til opsummerte mitt syn på saken ganske godt:

 

Re: hush404 - 8 days ago

 

» Yeah

 

Exactly. M$ is the hype machine out there.

 

Tho this makes me laugh, cuz they're not getting their hands on Kojima's newest masterpiece they claim that than can 1 up him on their first try. Please. Kojima's feces has more talent than anything M$ can hire.

 

:rofl:

Lenke til kommentar

Metal Gear er ikke hva det en gang var! Har enda ikke blitt noe overbevist av hva jeg har sett fra MGS4. Siste filmen jeg så var det mer eller mindre mangen ting jeg reagerte negativt på (rullende oljefat anyone?:p).. For folk som er i min situasjon, som jeg tror det er en del av, kan et helt nytt spill i denne sjangeren overgå MGS ganske lett. For min del virker det ganske spennende med en historie basert på en nylig stor hendelse i vår egen historie! Om noen skal gå direkte i strupen på MGS på et nivå som dette, vet de godt selv at de ikke kan gi ut noe middelmådig. Noe som er enda en grunn til at det kan overgå MGS. Får håpe det er noe sannhet i dette! :)

 

Må bare bemerke at jeg snakker om et spill som kan overgå MGS4. Ikke et spill som kan overgå hele MGS serien! Det skal heller mye til.

Lenke til kommentar

* "Historien forandrer seg basert på hva spilleren gjør." Ærlig talt, er det nytt? Vi har sett en drøss spill som lar spilleren forandre historien mer eller mindre vellykket.

* "Next-gen!" Hallo, de gidder vel ikke lage spill kun til den gamle xboksen og PS2'en? Litt morsomt å kalle det "next gen" når konsollene kom for godt over et år siden...

* "Nytt animasjonssystem får det til å se mer realistisk ut" Nytt animasjonssystem? Selvsagt, de bruker vel ikke bare en gammel motor og slenger på en dårlig historie. Dessuten, mer realistisk enn hva? Super Mario? Gears of War? Pong?

 

For all del, The Outsider kan bli bra. I teorien. Jeg er bare skeptisk når de begynner med slikt vrøvl. Det blir jo som i Dead Space, der de lover å lage det mest skremmende spillet noensinne. Enkelt og greit. Ikke det nest mest skremmende eller delt førsteplass, men det mest skremmende spillet noensinne. Hm... nåja, jeg har mine tvil. Er jo ikke første gang noen lover noe slikt.

Lenke til kommentar
Historiemessig er MGS uslåelig, man lever seg inn i den episke handlingen og stifter bekjentskap og følelser til karakterene. Ikke mange spill klarere det i dag.

Mass Effect? :p Nesten på et høyere nivå..

 

Men jeg er forsåvidt enig i det du sier ditt. Ikke uslåelig, men det er en veldig god og dyp historie. Litt snål kanskje, ble litt for sykt og litt for japansk i slutten av MGS2. Kan vell knapt nok forklare hva som skjedde der egentlig.. :hmm:

Jeg har spilt MGS1, 2 og 3 opptil mangen ganger. Men jeg for min del er veldig klar for noe nytt!

Lenke til kommentar
Historiemessig er MGS uslåelig, man lever seg inn i den episke handlingen og stifter bekjentskap og følelser til karakterene. Ikke mange spill klarere det i dag.

Mass Effect? :p Nesten på et høyere nivå..

 

Men jeg er forsåvidt enig i det du sier ditt. Ikke uslåelig, men det er en veldig god og dyp historie. Litt snål kanskje, ble litt for sykt og litt for japansk i slutten av MGS2. Kan vell knapt nok forklare hva som skjedde der egentlig.. :hmm:

Jeg har spilt MGS1, 2 og 3 opptil mangen ganger. Men jeg for min del er veldig klar for noe nytt!

 

føler ikke man kan sette Mgs og mass effect opp imot hverandre, et rpg skal ha en god historie, mgs er faktisk et stealth action spil.. uten historien hadde gameplayet fortsatt vært konge og scort sikkert 9/10 de fleste steder, men med historien blir det bare enda bedre:)

Lenke til kommentar
Animeringen er jo særdeles viktig, ta f.eks Assassins Creed, kjempebra animering på hopping, løping osv. og det gjør spillet helt klart mer realistisk.

 

Hvis du synes de tingene der er ille, da kan du umulig lese mange pressemeldinger?

 

Jeg synes selvsagt ikke at de tingene der er ille, men de begynner å bli en klisjé. Som du selv sa har Assassins Creed kjembebra animering, og hva med Mass Effect? Bra animering er nærmest et krav i dag, så hvorfor gidde bruke det for å "bevise" hvor bra spillet ditt er? Det er det samme med en historie som forandrer seg basert på hva spilleren gjør. Hvor mange rollespill de siste tyve årene har ikke noe slikt? Og ta for eksempel Mercenaries. Historien forandrer seg en god del etter hvilken karakter du spiller som og hvem du velger å jobbe for. Dessuten er vel dette noe med "lineær vs ikke lineær" historie? Hva blir det neste? Unikt gameplay? Bra AI? Nesten litt morsomt i grunnen. Ganske patetisk.

Lenke til kommentar
føler ikke man kan sette Mgs og mass effect opp imot hverandre, et rpg skal ha en god historie, mgs er faktisk et stealth action spil.. uten historien hadde gameplayet fortsatt vært konge og scort sikkert 9/10 de fleste steder, men med historien blir det bare enda bedre:)

Jeg er enig i at man ikke kan sette dem opp mot hverandre. Men var vell mer historiemessig. Historiemessig kan man sette det meste opp mot hverandre.. Slik han beskrev MGS kan du også beskrive Mass Effect, men som jeg sa, nesten på et høyere nivå! Min mening da! Jeg har/er veldig stor MGS fan, ikke missforstå meg. Men eg er veeeldig skeptisk til MGS4. Som jeg har sagt noen ganger, en frisk pust i denne sjangeren er hjertelig velkommen hos meg og sikkert en del andre også! Om det overgår MGS serien? Tvilsomt.. Hvertfall ikke med kun et spill. Om det overgår MGS4? Ingen vet, men det er langt i fra umulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...