Vighilicious Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg drar om under 1 mnd til Asia og trenger et bra kamera som jeg kan ta med på turen. Jeg leste nylig testen til akam der Samsung NV8 kom ut som en vinner. Det virket jo bra, og jeg vurderer å kjøpe dette, men jeg har ikke særlig peiling på kamera. Hvordan blir det med lading i utlandet? Følger det med noe annet adapter enn for norsk strøm? Vil helst ikke ut med mer enn ca 2500 maks for kameraet, så kommer jo minnebrikke utenom. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvilket kamera du burde kjøpe avhenger av hvilke behov og preferanser du har. Som reisekamerat du kan ta med deg overalt uten å være redd for kan Olympus Mju-serien være aktuell, de har også noen som er vanntette ned til 3/10 m (nok for snorkling men ikke scuba). Setter du bildekvalitet noe høyere bør du velge noe annet. Ellers vil det ikke være noe problem med å få ladet batterier, i høyden trenger du en plugomformer. Clas Ohlson har en hendig adapter. Ofte vil du uansett kunne bruke vanlig plugg av norsk type. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20445837 Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Genial den plugomformeren! Skal kjøpe meg en av de. En liten ting til før jeg bestiller NV8.. Vil det passe med Secure Digital 8GB SDHC til denne? Hvor mange bilder får jeg plass til med denne? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) dessverre dekker ikke disse world-dapterne hele verden. Her er en oversikt over typer støpsler: http://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_AC_p...ugs_and_sockets Normalt vil ikke europeisk strømkabel kunne benyttes i Asia slik at en overgangsplugg må benyttes. Oversikten vil hjelpe deg til å finne riktig overgang for de områdene du skal reise i. Ettersom en slik tur vil medføre mange bilder bør du også tenke på en liten bærbar PC, evt en reiseharddisk slik at du kan minnekortene under veis. Det er også mulig å la en fotoforretning brenne bildene ut på en CD, i noen tidligere tråder er det nevnt at disse ikke alltid er lesbare når man har kommet hjem. EDIT: En bedre oversikt: http://www.kropla.com/electric2.htm Endret 2. januar 2008 av PerB Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Nevner du reiserute kan jeg muligens si noe om sokkeltype etc, har vært noen mnd i Asia selv. Backup bør du også tenke på - men å få brent bilder over på CD-er vil ikke være noe problem å få fikset. Jeg har for øvrig hatt noe problemer CD-er jeg fikk brent på ulike lugubre nettkaféer, men nedlasting av litt redningsprogramvare løste dette. Et ekstra minnekort eller to kan kanskje trygge nattesøvnen ditt noe. Skyter du på noe annet enn høyeste innstillinger kan du også mangedoble lagringsplassen din (personlig gjør jeg aldri det men det er egentlig ikke ut av fornuft). Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Reiseruten er: Thailand - Laos - Vietnam - Kambodsja - Kina - Japan. Kjøper jeg med 2 av de 8 gb minnekortene burde vell det holde? Kan jo ta 1600 bilder på et viss vært bilde tar 5mb. Nå vet ikke jeg hvor mye et bilde med god kvalitet på NV8 tar, men. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Reiseruten er: Thailand - Laos - Vietnam - Kambodsja - Kina - Japan. Kjøper jeg med 2 av de 8 gb minnekortene burde vell det holde? Det blir vel sagt ganske ofte, men kjøp heller flere kort med lavere kapasitet (feks 2GB), og bytt om på kortene daglig. Murphys lov gjelder minnekort også - så det dreier seg om å redusere evt. tap om noe skulle gå galt. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Minnekort er så billig nå, at om jeg hadde vært deg så hadde jeg kjøpt inn minnekort til å dekke turen uten å bruke noen annen form for harddisk, bærbar pc osv. Husk også på at du skal brenne mange cd`er for å få ut 8 gig, dette kan jo fort bli like dyrt som ekstra minnekort. Det vil nok sikert være muligheter til å kjøpe minnekort underveis, kanskje også billigere enn i Norge. Men hold deg til kjente og trygge produsenter som lexar og Sandisk. Er utrolig kjedelig å få ødelagt bilder fra en sånn tur bare fordi man ønsker å spare noen få hundrelapper. Ellers er jeg også enig i at det er bedre med noen mindre kort enn et/to store. Du trenger heller ikke raske kort til denne type kamera, så her kan du spare litt. 4 gig koster ca 500 kroner, så om du legger i 2000 kroner i minnekort har du 16 gig. Skaff deg også et futteral el.l. til oppbevaring av kort, da det er fort å miste. (Snakker av erfaring) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 4 gig koster ca 500 kroner, så om du legger i 2000 kroner i minnekort har du 16 gig.Sandisk Ultra II-kort koster under 300 kr stykket for 4GB, inkl. minnekortleser (separat, ikke integrert USB-kontakt i kortet)http://www.strettoshop.no/PartDetail.aspx?...51;c:36126;r:pg Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Reiseruten er: Thailand - Laos - Vietnam - Kambodsja - Kina - Japan. Kjøper jeg med 2 av de 8 gb minnekortene burde vell det holde? Kan jo ta 1600 bilder på et viss vært bilde tar 5mb. Nå vet ikke jeg hvor mye et bilde med god kvalitet på NV8 tar, men. Jeg har ikke vært i Japan, men de bruker ikke plugg av norsk type. I Kina møter du mye forskjellig, men du trenger omformer. I Sørøstasia vil du stort sett kunne bruke norsk plugg, men det varierer noe. Mao, ta med adapter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå