Gå til innhold

HTPC - Minstekrav HW 720p, støy, ++

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å skaffe meg en HTPC, og har i den forbindelse både en del ideer og spørsmål.

HTPCen skal brukes sammen med en Philips 37PFL7562 (720p), primært til avspilling av musikk og filmer (både DVD og HD 720p)

Jeg har en gammel P4 2,8ghz boks stående som jeg håpet å kunne bygge om, men er usikker på om CPUen er rask nok.

Har uansett tenkt til å kjøpe et nytt HK med SATA og PCIe, og nye disker og skjermkort. Men, er det verdt å bruke penger på P4en eller er det mer hensiktsmessig å kjøpe ny CPU også ?

Noen som har erfaring med "minstekrav" i forhold til avspilling av HD materiale. Evt med et skjermkort med hardware dekoding.

En annen utfordring med HTPC prosjektet er å få det så nærme lydløst som overhodet mulig.

Har tenkt på et vifteløst skjermkort, en diger forhåpentligvis vifteløs CPU kjøler. Lurer på om det er mulig i hele tatt med kun en PSU med vifte, eller om det trengs flere, evt da kun lav turtalls vifter. Blir vel et par disker, tv-kort, lydkort, dvd og hd-dvd/bd spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du allikevel skal ha deg nytt hk kan du vel likegodt kjøpe deg en billig (den billigste) c2-prosessoren du finner. Skal ikke så mye kraft til for å kjøre 720p-filmer. Sammen med f.eks et ATI 2400-kort (passivt kjølt) skal du klare alt som er av filmer. Vet ikke hvordan det er med vifteløse cpu-kjølere, men du får det jo relativt stille med andre bra merker som kjører viften på nedsatt hastighet. Har selv en Zalman 9500 som kjører på halv hastighet, og den hører jeg ikke (står på en overklokket c2 6750).

Kjører du ting passivt avkjølt vil du uansett trenge et kabinett som gir bra luftflyt for å transportere varm luft vekk. Har selv et zalman 160, med 2 80mm-vifter som kjører på 5v, og det er lydløst/kjølig. Eneste som gir litt lyd hos meg er PSUen (mist 580), men der finner du sikkert noe som er mer stille med litt leting. Du trenger vel ikke en diger PSU for en HTPC uansett. 580 w som jeg har er overkill deluxe.

Endret av Fleksnes
Lenke til kommentar

Det renner fort på litt ekstra kostnader ved å bytte CPU. Nytt minne, CPU, HD. Hadde håpet at jeg skulle klare å skvise ut filmene med enten det oppsettet jeg har P4 2,8, Radeon 9600PRO AGP, ATA disker, og DDR minne. Er jo ikke akkurat nyeste i ligaen, men den var derimot gratis :o)

Hva tror du om å klare 720p med det oppsettet ?

EDIT: Så nå at jeg postet starten her med planer om å bytte til PCIe og SATA, men dette er blitt revurdert... om det viser seg å funke P4 boksen som den er... Også heller bytte den etterhvert når jeg føler det trengs..

Endret av SEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...