Gå til innhold

Pcen hang, etter det forsvant alt :S Hva skjedde?

Anbefalte innlegg

Pcen min startet plutselig å henge her, alt sto stille untatt musa. Ble tvunget til å slå av datamaskinen, sjekket cpu temp som var helt i orden og startet windows igjen. Den brukte litt lenger tid enn vanlig men så fikk jeg en melding om at noe feil hadde skjedd i det bildet hvor man vanligvis logger seg på. Husker ikke helt hva det sto, men dette var ingen vanlig melding, sto noe om at hvis problemet fortsatte skulle jeg kontakte systemansvarlig osv. Da jeg fikk opp windows var alt borte! Var som om pcen hadde gjort en formatering i all hast, alt på partisjonene var der, men skrivebord, windows oppsettet, bakgrunnen, alt var satt tilbake slik det var. Mine dokumenter var slettet samt alt på skrivebordet. Jeg har aldri vært borti dette før, pcen min har fungert 100% det siste året. Hva skjedde her egentlig?

Prøver GetBackData her for å få dokumentene mine tilbake igjen, når den scanner igjennom får jeg stadig feilmeldinger, IO error, unkown error on sector ditt og datt, så må jeg velge å continue anyway. Nekter å tro at det er noe feil på denne harddisken også (er ikke mer enn tre kvart år gammel), har hatt 3 harddisker med feil og jeg vet godt hvordan man hondterer de så det er ikke min feil, har vifter som kjøler de ned og greier.

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk kjørt GetDataBack og ignorerte alle feil. Fant en del av dokumentene mine, men jeg får ikke åpnet dem, får bare opp noe dekoding greier i word og resultatet blir bare en haug med rare tegn uansett hva jeg velger, det samme skjer hvis jeg prøver notepad eller wordpad også. Hadde vært fint med litt hjelp

Lenke til kommentar
Fikk kjørt GetDataBack og ignorerte alle feil. Fant en del av dokumentene mine, men jeg får ikke åpnet dem, får bare opp noe dekoding greier i word og resultatet blir bare en haug med rare tegn uansett hva jeg velger, det samme skjer hvis jeg prøver notepad eller wordpad også. Hadde vært fint med litt hjelp

Dette betyr at du antaglig ikke har fått reddet hele dokumentet (slik at det kan gjenkjennes osm et word-dokument). Melding om IO-error og feil på sector tyder på harddisk-feil. Harddisker er utsatte ting, mye finmekanikk. Og harddisker ryker (som du selv sier at du har opplevd tidligere). En harddisk kan ryke etter 1 dag, 3/4-år eller 10 år. Det vil si, de kan ryke når som helst. Eneste rutine som sikrer deg mot dette er backup (helt dobbelt backup) av alt du ikke vil miste.

Lenke til kommentar

Harddiskfeil er uaktuelt :@ Det gidder jeg ikke :p

Men altså, getdataback gjenkjenner dokumentet som en word dokument og når jeg kopierer den over står den som en doc fil med ikonet og alt...

Skal gjøre et virussøk. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor denne feilen plutselig skal dukke opp nå, er det tilfeldig at jeg får problemer rett etter en formatering (glemte å skrive det i den første posten)?

Lenke til kommentar
Harddiskfeil er uaktuelt :@ Det gidder jeg ikke :p

Men altså, getdataback gjenkjenner dokumentet som en word dokument og når jeg kopierer den over står den som en doc fil med ikonet og alt...

Skal gjøre et virussøk. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor denne feilen plutselig skal dukke opp nå, er det tilfeldig at jeg får problemer rett etter en formatering (glemte å skrive det i den første posten)?

Dokumentene du snakker om kan fortsatt være gjenkjennelige av systemet, men det virker som innholdet i filene er blitt korrupte, og det er ikke mye man kan gjøre med :hm:

En formatering har som regel ikke noe å si med tanke på problemene du har fått. Som PerB nevnte tidligere i tråden, kan en harddisk i teorien ta kvelden når som helst.

Lenke til kommentar

Derja! :D Faen as, nå fikk jeg feilmelding da jeg startet pcen, fikk en beskjed om en eller annen skadet fil og at jeg måtte sette inn winxp cden, fikk ikke valgt sikkermodus heller. Skjønner bare ikke hvorfor dette skjer hver gang jeg formaterer, har laget flere tråder her om harddiskfeil o.l. og hver gang skjer det etter formateringen :S Jeg får kjøre dette diagnosteringsprogrammet, finner jeg ingen feil, formaterer jeg på nytt og krysser fingrene på at det var et merkelig virus som forårsaket problemene

Lenke til kommentar
Derja! :D Faen as, nå fikk jeg feilmelding da jeg startet pcen, fikk en beskjed om en eller annen skadet fil og at jeg måtte sette inn winxp cden, fikk ikke valgt sikkermodus heller. Skjønner bare ikke hvorfor dette skjer hver gang jeg formaterer, har laget flere tråder her om harddiskfeil o.l. og hver gang skjer det etter formateringen :S Jeg får kjøre dette diagnosteringsprogrammet, finner jeg ingen feil, formaterer jeg på nytt og krysser fingrene på at det var et merkelig virus som forårsaket problemene

Tipper det er feil på harddisken din likevel. Har vært borti flere saker der man har formatert pcen opptil flere ganger og alt virker greit ei lita stund. Men etter noen uker så begynnre ting å oppføre seg litt merkelig. Får ikke til å boote hver gang osv. eneste løsning har vært å byttet harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å finne diagnosteringsverktøy til Samsung disken min. Det er en samsung 161HJ men jeg får ikke de to diagnosteringsverktøyene på Ultimate boot cd til å fungere, den ene finner ikke harddisken mens den andre ikke har den funksjonen, den kan bare slette harddisk og sånn. Jeg prøvde å finne noen på nettet uten hell. Noen som kunne linket til en jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...