Gå til innhold

Nytt prosjekt: den ultimate HTPCen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har kanskje rett, Nettulf, at det er unødig komplisert, dyrt og vanskelig å få HTPCen til å spille av HD-materiale...

Isåfall kan jeg jo gå for et helt vifteløst oppsett...

Noen komponentråd? hovedkort?

T

Jeg skal se om jeg får tid å sette opp noen konkrete forslag i helgen nå.

Men tror jeg ville satset på å bygge en maskin som hadde grunnlaget klart for avspilling av HD-DVD/Blu-ray. Altså kraftig nok prosessor/RAM/Skjermkort.

Så kan man jo sette inn ønsket avspiller senere. Har jo kommet kombidrev fra LG som støtter begge format, men de er jo dyre nå i starten.....

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Ellers er den 5.1 effekten som en TV gir bare latterlig, og til og med et billig surroundanlegg (og da mener jeg billig) er overlegent et dyrt stereoanlegg når det gjelder filmlyd. Har prøvd - det var utrolig forskjell. Men skal man også at virkelig god stereolyd, da blir prislappen noe helt annet.

Unnskyld, men for noe piss. Ett dyrt stereoanlegg vil gi mye mye mye mye mye bedre lyd enn billig surround. Tipper når du skriver i parantes: Og da mener jeg billig, at du tar det helt ned til Rimi anleggene. Hvis du tenker filmlyd som kun surround, så greier ikke ett stereo anlegg å gi lyd bak, dermed kan jeg være enig i at det ikke gir samme film lyd. Men ren stereolyd gir utrolig bra lydopplevelse, selv fra gode action filmer.

Det er bedre med kvalitet enn kvantitet. Skal man ha anlegg for ca 5-6 tusen, inkludert alt, så ville jeg heller ha godt for stereo enn surround. Kun med anlegg fra 10 og oppover at det er verdt å gå for surround. Min mening.

Jeg vet ikke hva du har hørt av stereo anlegg, men med ett par gode gulvstående høytallere så blir det meget bra.

Du har kanskje rett, Nettulf, at det er unødig komplisert, dyrt og vanskelig å få HTPCen til å spille av HD-materiale...

T

Du får jo bildekvaliteten, den er verdt det den.

Lenke til kommentar
Det er bedre med kvalitet enn kvantitet. Skal man ha anlegg for ca 5-6 tusen, inkludert alt, så ville jeg heller ha godt for stereo enn surround. Kun med anlegg fra 10 og oppover at det er verdt å gå for surround. Min mening.

Kunne ikke vært mere enig!

Lenke til kommentar
Ellers er den 5.1 effekten som en TV gir bare latterlig, og til og med et billig surroundanlegg (og da mener jeg billig) er overlegent et dyrt stereoanlegg når det gjelder filmlyd. Har prøvd - det var utrolig forskjell. Men skal man også at virkelig god stereolyd, da blir prislappen noe helt annet.

Unnskyld, men for noe piss. Ett dyrt stereoanlegg vil gi mye mye mye mye mye bedre lyd enn billig surround. Tipper når du skriver i parantes: Og da mener jeg billig, at du tar det helt ned til Rimi anleggene. Hvis du tenker filmlyd som kun surround, så greier ikke ett stereo anlegg å gi lyd bak, dermed kan jeg være enig i at det ikke gir samme film lyd. Men ren stereolyd gir utrolig bra lydopplevelse, selv fra gode action filmer.

Jeg vet ikke hva du har hørt av stereo anlegg, men med ett par gode gulvstående høytallere så blir det meget bra.

Jeg har sannsynligvis hørt stereoanlegg av kvalitet de fleste her ikke har aningen om at finnes. Prislapper fra 500' til 1,5 mill.

Og les, jeg sier ingenting om stereolyd - jeg sier eksplisitt filmlyd - og jeg mener surround. Skikkelig filmlyd krever surround - selv meget god stereolyd mister betydelige deler av lydbilde. Jeg var av samme oppfatning som deg, og jeg hadde et relativt brukbart stereoanlegg om enn noen år gammelt (høyttalere til ca 10 000 kr pr par). Så prøvde jeg et rimelig surroundanlegg - ca 3 000 kr, med resultat at jeg sporensstrek kjøpte meg et Denon Surroundanlegg (klart dette har pris på godt over 10 000). Ja, jeg har stereoanlegget fremdeles også, i eget musikkrom.

Lytter man primært på musikk, så er jeg enig at rimelige surround ikke er særlig å høre på, men går det omtrent bare i film (DVD-er), vil jeg påstå at et komplett Pioneeranlegg til ca 3 000 - 4 000 kr gir langt bedre opplevelse enn et stereoanlegg til 6 000 - 10 000 kr (når det gjelder film). Til og med rimeligere anlegg kan være bedre.

Men uansett vil dette bli personlige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Lytter man primært på musikk, så er jeg enig at rimelige surround ikke er særlig å høre på, men går det omtrent bare i film (DVD-er), vil jeg påstå at et komplett Pioneeranlegg til ca 3 000 - 4 000 kr gir langt bedre opplevelse enn et stereoanlegg til 6 000 - 10 000 kr (når det gjelder film). Til og med rimeligere anlegg kan være bedre.

Men uansett vil dette bli personlige oppfatninger.

Mener du at et fullt surround-anlegg til under 3000 (siden du sier at til og med rimeligere anlegg kan være bedre) gir en langt bedre opplevelse enn et to-kanals til 6-10.000,-?

Det begriper jeg ikke... Men, det er godt du avrunder med at vi alle er enige om at vi har personlige oppfatninger! ;)

Lenke til kommentar

Det er da INTET problem å kombinere et DYRT Stereo-musikk anlegg med et surround-filmanlegg. Sørg bare for å bruke det DYRE stereo-musikk anlegget som frontspeakers, skaff en surroundforsterker med pre-out til denne kanalen, forsøk å matche lydbildet med en passende center og kjøp til bakhøyttalere. Med kalibrering blir dette bra.

Lenke til kommentar
Det er da INTET problem å kombinere et DYRT Stereo-musikk anlegg med et surround-filmanlegg. Sørg bare for å bruke det DYRE stereo-musikk anlegget som frontspeakers, skaff en surroundforsterker med pre-out til denne kanalen, forsøk å matche lydbildet med en passende center og kjøp til bakhøyttalere. Med kalibrering blir dette bra.

Det er igrunn det jeg har tenkt å gjøre.

Men akkurat nå synes jeg ikke jeg har råd til så gode surroundkomponenter som det jeg ønsker.

I tillegg mangler jeg plass i stua.

Klart 5.1. lyd fra TVen er crap! På den annen side har jeg en TV som ble årets beste i lyd og bilde, tre år på rad. Og den fikk spesielt mye ros for de innebygde høyttalerne. Så det går jo greit, jeg lider ikke. Lyden må uansett holdes lav pga baby. Skal jeg ha heftige filmkvelder, så kjører jeg lyden ut på stereoanlegget og er ganske fornøyd med det.

Men på sikt vil jeg jo gjerne bygge ut til surround.

Skal forresten se om jeg kan lage en komponentliste for HTPCen etter hvert. Litt travelt akkurat nå, er bleieskiftarbeider med 3 uker gammel baby.

T

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...