Gå til innhold

Nytt prosjekt: den ultimate HTPCen


Anbefalte innlegg

Støtter forslaget om Seasonic S12 som psu, har en selv og den er ufattelig stillegående. Mist 500 blir en skikkelig bråkebøtte i forhold...

 

Jeg har også gått for en filserverløsning for å unngå masse disker i HTPC`en. Faktisk prøvde jeg en mengde disker før jeg i det hele tatt kunne akseptere støyen fra en eneste en i stua... vi snakker om flere forskjellige merker og modeller. Selv de som ble anbefalt fra Silenpcreview syntes jeg bråkte for mye. Om jeg skulle gjort ting om igjen ville jeg uten tvil gått for en 2.5" løsning. Selv de mest bråkete 2.5" diskene bråker mindre enn de stilleste 3.5". Jeg landet på en gammel Samsung PL40 på 40 GB som uten tvil er den stilleste 3.5" disken jeg har kommet over. Men selv ikke den er stille nok til at den ikke forstyrrer når det er stille i stua.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder avspiller for HDDVD/BD er det vel egentlig bare Powerdvd som støtter dette pr. i dag av ferdige løsninger. Men dette er et forferdelig stykke software som slettes ikke gir noe særlig godt bilde. Uansett hvor mye jeg tweaker og kalibrerer er det noe veldig galt med fargene...

 

Når det kommer en avspiller for HDDVD/BD som holder samme klasse som Theatertek gjør på DVD blir HTPC et reelt alternativ til standalone spiller når det gjelder hdformatene. Inntil videre sitter jeg på gjerdet før jeg tar avgjørelsen om det blir HTPC eller standalone på dette området.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Jeg blir litt forundret over lydkort-anbefalingen... HTPC'en skal brukes til å se Blu-ray, HD-DVD og vanlig DVD, allikevel blir det anbefalt en 2-kanals STEREO lydkort? Vil du ikke ha mulighet for surround? Mulig jeg har oversett eller misforstått noe her, men du burde jo ha et kort som støtter surround syns jeg. Dette kortet fra ASUS har fått mye god kritikk...

https://prisguiden.no/product.php?productId=69033

Lenke til kommentar
du vet hvilke muligheter du har med en PS3 og en stygg fordømt svær jæel av en server skjult et annet sted i huset?

 

Kan du utdype disse mulighetene?

 

Jeg er delvis enig i skepsisen (hvis det er skeptisk du er, T2).

 

PS3 som mediaavspiller/mediesenter koblet mot en server m/lagringsplassen er en drøm som enda ikke er en fullgod realitet etter min mening. Sakte men sikkert blir PS3 bedre på dette punktet (mht hva den godtar av filer). Per i dag er PS3 enda bare:

- en jækla god Blu-ray spiller

- en jækla god SACD-spiller

- en moderat fil-avspiller (i og med at siste firmware har xvid/divx støtte)

- en potensiell HTPC-knuser

Lenke til kommentar
du vet hvilke muligheter du har med en PS3 og en stygg fordømt svær jæel av en server skjult et annet sted i huset?

 

Kan du utdype disse mulighetene?

 

Jeg er delvis enig i skepsisen (hvis det er skeptisk du er, T2).

 

PS3 som mediaavspiller/mediesenter koblet mot en server m/lagringsplassen er en drøm som enda ikke er en fullgod realitet etter min mening. Sakte men sikkert blir PS3 bedre på dette punktet (mht hva den godtar av filer). Per i dag er PS3 enda bare:

- en jækla god Blu-ray spiller

- en jækla god SACD-spiller

- en moderat fil-avspiller (i og med at siste firmware har xvid/divx støtte)

- en potensiell HTPC-knuser

 

Ja, jeg er litt skeptisk for jeg vet hva en PC duger til.

 

Hvordan er GUI for å spille av media filer (WMA lossless, filmer i diverse formater; fortrinnsvis DVD / HD DVD / Blu-Ray) som ligger lagret på en PC server? Hvordan deles filene ut og hva slags applikasjon på PS3 benyttes for dette?

 

Kan en koble en hvilken som helst mus / tastatur på en PS3?

 

Er det en skikkelig Internet browser på PS3 som kan sammenlignes med IE 7, Firefox, Safari?

Lenke til kommentar
Jeg blir litt forundret over lydkort-anbefalingen... HTPC'en skal brukes til å se Blu-ray, HD-DVD og vanlig DVD, allikevel blir det anbefalt en 2-kanals STEREO lydkort? Vil du ikke ha mulighet for surround? Mulig jeg har oversett eller misforstått noe her, men du burde jo ha et kort som støtter surround syns jeg. Dette kortet fra ASUS har fått mye god kritikk...

https://prisguiden.no/product.php?productId=69033

 

Han har ikke "surround lydanlegg", men et dyrt stereoanlegg. Anlegget har heller ikke digital inn. Poenget er da å finne fram til D/A konvertering som gir optimal lyd. Ingen vanlige lydkort i forbrukerklassen (også det du linker til) har D/A-konvertere som er verdt å nevne i denne sammenheng.

 

Ellers så er det viktige ved en HTPC vanligvis å få sendt lyden som digitale signaler ubearbeidet av MS sitt crapy stuff til surroundforsterkeren.

 

Selv om jeg tror din anbefaling vil gi lyd bra nok.

 

@Muffinman:

Har Cyberlink noen gang laget noe som gir bildekvalitet. Den eneste som har laget noe med antydningen av brukbart blant di kjente er vel Sonic. TheaterTek eller Zoomplayer, helst med ffdshow filtere og gode lydfiltere gir helt annen bildeopplevelse.

 

Zoomplayer har noen fått til å virke med HD-DVD, fant en post på forumet deres. Tror de hadde problemer med Blu-ray.

 

Når det gjelder harddiskstøy hører jeg ikke mye fra min T166. La meg si de slik at jeg har ikke blitt kvitt nok støy fra resten av oppsettet til at den høres. Men maks 1 (2) HD-er i en HTPC er uansett fornuftig. Minst mulig som krever at man flytter vekk varme må være et sentralt prinsipp uansett. At jeg har 2 stk harddisker i dag, skyldes mest at jeg ikke har fikset nettverkskabling, samt oppgradering av server ennå.

 

Pabst-vifter som anbefalt ville jeg holdt meg unna. Det finnes bedre vifter på markedet, også med viftestyring, etter min mening. Noctua har en 8 cm som får meget god kritikk. Selv bruker jeg noen Nexus vifter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Papst er industrikvalitet, og for ikke så altfor lenge siden også det beste valget på stillegående vifter. Nå er det kommet flere konkurrenter som får skryt og som etter min mening passer bedre i en htpc.

 

Papst vifter har (etter min erfaring) ikke heller så veldig godt av å bli foret med mindre spenning (aka viftestyring) da de fortsatt lager en svært irriterende tikkelyd.

 

Vendur.no har en del vifter som etter sigende skal være utmerket (uten at jeg enda har prøvd de selv).

 

Når det gjelder lydkvalitet i 2-kanaler og ripping til lossless format finnes det utrolig mange løsninger som duger.

 

Jeg har mest tro på dBpoweramp reference og Flac 1.2.0 til ripping av cd (bruker de selv).

Da får man secure-rip, sjekk mot databaser både mht til filnavn og checksum på rip og utmerket automasjon av selve operasjonen fra du putter plata i dvd-rom'en til du tar plata ut igjen.

 

DAC? Smaken er som baken, og det går litt på hva du vil bruke av penger også. I et 70.000,- kroners 2-kanals anlegg vil jeg tippe at det er normalt å bruke 5-10.000,- på DAC kanskje?

 

AudioNote selvbygg-kit anbefales av folk jeg stoler på. Har selv testet en slik i mitt anlegg og hadde jeg hatt pengene hadde jeg bestilt en slik.

Benchmark DAC1 (m/usb eller u/usb) er også en utrolig populær kandidat som blir topptestet rett som det er av seriøse hifi-magasiner (bla A-klasse listet hos Stereophile). Etter min mening har den èn mangel og det er fjernkontrollering av inngangsvalg og volum (ja, det er en utmerket preamp også).

 

Ellers er det fortsatt folk som bruker interne PCI basserte DAC-kort med stort hell. Bla Lynx er en leverandør av high-end PCI DAC'er. Lynx-B er mye brukt, men koster like mye/mere enn en standalone topp-DAC.

 

DrE

 

EDIT:

Jeg selv bruker et ESI Juli@ pci-kort for DAC-jobben. Koster under 1000-lappen og gir veldig god valutta for pengene.

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Hei.

 

Bare noen oppklarende spørsmål for å sette meg mere inn i dette.

 

Du ønsker avspilling av Blu-ray/HD-DVD, men har ikke surround i ditt annlegg?

Den forsterkeren du skal bruke, hvilken type er det?

Hva bruker du i dag som signalkilde for lyd, evt. bilde?

 

Du har ikke behov for å spille noe krevende grafiske spill?

 

 

Venter på en liten avklaring på dette før jeg slenger meg på diskusjonen....

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
du vet hvilke muligheter du har med en PS3 og en stygg fordømt svær jæel av en server skjult et annet sted i huset?

 

Kan du utdype disse mulighetene?

 

Jeg er delvis enig i skepsisen (hvis det er skeptisk du er, T2).

 

PS3 som mediaavspiller/mediesenter koblet mot en server m/lagringsplassen er en drøm som enda ikke er en fullgod realitet etter min mening. Sakte men sikkert blir PS3 bedre på dette punktet (mht hva den godtar av filer). Per i dag er PS3 enda bare:

- en jækla god Blu-ray spiller

- en jækla god SACD-spiller

- en moderat fil-avspiller (i og med at siste firmware har xvid/divx støtte)

- en potensiell HTPC-knuser

 

Nå skal ikke jeg være for sikker, men jeg har akkurat tatt ned min HTPC og flytter diskene over i en server. Har forstått det slik at man kan streame bilde og lyd gjennom PS3 fra en annen mediaserver.. Mulig jeg tar feil. Ser kanskje en del begrensninger i forhold til tv gjennom PS3 (har ikke prøvd det ennå) og det er en begrenset nettleser der.

 

Dog foretrekker jeg å surfe via min bærbare.

 

Jeg ser hvertfall at Sony kommer med oppdateringer ofte på ps3 og det begynner å ta seg opp betraktelig. Vil tro du har en HTPC erstatter i løpet av våren her...

Lenke til kommentar
Jeg ser hvertfall at Sony kommer med oppdateringer ofte på ps3 og det begynner å ta seg opp betraktelig. Vil tro du har en HTPC erstatter i løpet av våren her...

 

Jeg er litt i tvil om vi vil se støtte for scenarioet "ripping av Blu-ray til harddisk på en server, og avspilling gjennom ps3", da dette bare vil øke problemet med piratkopiering, som vi fra før vet at Sony ikke liker spesielt godt. At de i det hele tatt åpnet for Divx/Xvid overrasker meg faktisk litt (selv om jeg selvfølgelig synes det er positivt).

 

Mulig de gir støtte for avspilling av HD-DVD for å stappe en finger i sia' på HD-DVD-gjengen? ;)

Lenke til kommentar
Kjapp avklaring: Jeg har altså ikke surround i anlegget mitt. Det er et rent 2-kanalsanlegg.

 

Mye spennende her. 2 store problemer slik jeg ser det nå:

 

1) Vanskelig å finne en god DA-konverter.

2) Vanskelig å finne en god avspiller for HD-materiale.

 

 

T

 

1) er lett. Finnes mange gode kandidater

Lenke til kommentar
Kjapp avklaring: Jeg har altså ikke surround i anlegget mitt. Det er et rent 2-kanalsanlegg.

 

Mye spennende her. 2 store problemer slik jeg ser det nå:

 

1) Vanskelig å finne en god DA-konverter.

2) Vanskelig å finne en god avspiller for HD-materiale.

 

 

T

 

1) Burde være uproblemetsik, i mine øyne er det mange adekvat prisede lydkort som har god kvalitet på analog ut, evt ekstern konverter om man vil det. M-audio feks har noen kort med god kvalitet. Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt litt mer på å få en stille boks, kan den være stor er det lettere, sørg for å få komponenter som ikke bruker alt for mye effekt, en stille PSU, færrest mulig disker i selve HTPCen osv. Forstyrrende viftesus har tusen ganger mer å si på lyden enn feks kabler. En PC er uten tvil mye mer fleksibel en stort sett alt annet (inkludert PS3), men punkt to du peker på er foreløpig et reelt problem, spesielt HD-DVD er litt tungvint å sette opp nå om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
* RAM: Her går jeg enkelt og greit for 4GB. Netshop har jo et bra tilbud på OCZ 4GB platinum: https://prisguiden.no/product.php?productId=76041

 

* Når det gjelder lydkort, trenger jeg råd. Jeg må ha noe som gir kompromissløs lydkvalitet ut til stereoanlegget.

Forsterkeren min trenger Phono/RCA inn, så jeg trenger tilsvarende utganger på lydkortet. Noen forslag?

Jeg har investert i kabler til flere tusen kroner, og de vil jeg helst slippe å skifte ut! Jeg trenger ikke en masse fancy knapper/muligheter/programvare i lydkortet, bare utsøkt lydkvalitet - god nok til å matche min gamle CD-spiller som var high-end for noen år siden.

 

 

* Når det gjelder OS, tenker jeg på Vista 32-bits pga best driversupport her.

 

 

Du får vel strengt tatt ikke kjørt 4gb ram på vista 32, gå heller for XP64 pro, vista er ikke å anbefale før SP1.

 

Hvor mange kanaler skal du feede på anlegget ditt, hadde heller justert lydkortet etter det. Skal du kjøre flere enn 2 kanaler er vel optisk å anbefale, uansett om du har kjøpt noen monster kabler til 1500kr/m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...