Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkoholiker... Hvem? JEG?!?!?

Gjest alkisn_mann

Anbefalte innlegg

det er ikke noe alkoholproblem før du begynner å kjenne det fysisk at du har lyst på alkohol. sånn at man får litt vondt i kroppen, og så forsvinner den følelsen når du begynner å drikke.

du har bare et personlig problem, og det er jo lett å velge alkohol for å liksom hjelpe seg unna. problemet du må løse her er det personlige problemet ditt. grunnen til at du drikker. få det bedre med degselv, det er cluet :w00t: les en bok om selvhjelp.

ellers, som sagt, så er den enkleste måten å ikke drikke så mye på å rettogslett fjerne tilgangen. drit i å oppbevare alkohol i ukedagene, hold deg til helgene. bruk ukedagen din på å lese selvhjelp. og fikse whatever som er fucked opp med degselv.

Er helt enig! Du bruker alkohol som en medisin, problemet er at dette er helt feil medisin. Faktum er at mange som bruker alkohol på denne måten, har en psykisk lidelse eller tilstand som får dem til å oppsøke denne lett "brisen" følelsen. Vi vet at alkohol påvirker GABA reseptorene i hjernen, som gir en beroligende effekt.

Det at du innser dette avviket, og tar det opp og spør om råd viser at du har evne til kritisk vurdering av deg selv, noe som jeg mener er en sterk ressurs ved deg. Gjør jobben nå, du er bare 15 år og har hele livet foran deg, så slipper du å få en dårlig start på voksentilværelsen. Finn ut av hvem som er din fastlege, og ring å bestill deg en time. Du trenger ikke å informere dine foreldre om dette dersom du ikke ønsker det, og til sekretæren som administrerer timene hos legen forklarer du bare at du har et "personlig problem" som du ønsker en legetime for. Legen kan vurdere hvilke tiltak som er nødvendig for å hjelpe deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest alkisn_mann

Jeg greier meg ikke hele uka uten alkohol! :( Jo, kansje jeg greier det men det blir ei JÆVLIG uke. Jeg har problemer med å sove og slappe av uten alkohol.. Alkohol får meg på bedre humør. Føler meg rett og slett glad og i god form når jeg drikker!

Lenke til kommentar

Da er det nok på tide å slutte så fort som bare *. Det blir vanskelig i begynnelsen, men du ødelegger kroppen din om du fortsetter slik. Du kommer til å angre noe så utrolig hvis du fortsetter slik, jeg lover deg! Slutt!

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Til dere som sier at han ikke har et alkoholproblem før han fysisk kjenner det på kroppen. Fy skam dere, gå vekk med dere og kom tilbake når dere vet hva dere prater om!

Gutten sier jo at han har sug etter det hele tiden når han ikke drikker. Trenger dere mer forklaring enn det?

Avhengighet går IKKE kun på fysisk avhengighet men så definitivt på det psykiske og mentale også. Hvorfor tror du folk som har blitt kvitt abstinensene sine og er rusfri går ut å bruker igjen? Og ikke si at de er "dumme" for det er ikke det det handler om.

Til trådstarter :

Du har et veldig stort alkoholproblem. Du er 15 år og allerede på et stadie i alkoholismen som mange ikke kommer til før de er godt over 20 og vel som det. Viss du fortsetter den veien der så vil du snart bli lei alkohol og da blir du villig til å prøve nye ting for å slippe å kjenne på virkeligheten. Da er narkotikamisbruk og banker på døra så snart det dukker opp en situasjon der du får prøvt noe. Tro meg, jeg har vært der. Jeg havna så på trynet at jeg til slutt satt med sprøyta i armen. Det du trenger er hjelp til å slutte å drikke rett og slett. Om ikke for alltid så ihvertfall for en periode og så må du få prate mye om dine depresjoner og få bearbeida de. Så lenge du sitter og drikker for å føle deg i bedre form, mer glad osv så vil alkoholen til slutt bli det du MÅ ha for å i det hele tatt føle deg litt som et menneske. Uten blir du et vrak. Jeg tror ikke det er en tilstand du har lyst å komme i. Du vil kanskje føle at den gjør deg glad og munter osv nå, men senere kommer det så absolutt ikke til å bli sånn. Det blir bare tristere og tristere.

Håper virkelig du er villig til å ta tak i dette for din egen del. Du har fortjent så mye bedre enn å skulle havne i klørne på kong alkohol.

Lenke til kommentar
Hvis du er i tvil om du har et alkoholproblem så kan jeg anbefale http://hem.passagen.se/hennkoch/problem.html Det er riktignok på svensk men det er ikke spesielt vanskelige ord.

Anonyme alkoholikere er en forening som jobber for å hjelpe folk å slutte å drikke. Det kan være verdt en titt.

Støttes!

Det kan være en del mye eldre mennesker i AA. Så viss det skulle være et problem så finnes Anonyme Narkomane, er ofte litt yngre mennesker (selv om det så klart er gamlinger der også :)). Kanskje ikke så unge som trådstarter, men ihvertfall en del nærmere enn de fleste i AA vil jeg tro. For å ha sagt det også så er ikke NA (Anonyme Narkomane) kun for de som har brukt stoff, men rus generelt (inkludert alkohol).

Lenke til kommentar

1. Hvis du er 15 år så bør du endre brukernavnet til gutt.

2. Du har ikke et alkoholproblem, men derimot har dine foreldre et stort problem.

3. Hvem er det som forsyner deg med alkohol ? Der ligger nok også problemet (noen vil deg vondt).

4. Kong alkohol er ikke å spøke med. Det vil du lære etterhvert.

Lenke til kommentar
2. Du har ikke et alkoholproblem, men derimot har dine foreldre et stort problem.

Ikke uttal deg om noe du helt klart ikke har greie på. Er det noe han har så er det ett alkoholproblem!

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

3. Hvem er det som forsyner deg med alkohol ? Der ligger nok også problemet (noen vil deg vondt).

1. Det er vel opp til han?

2. Gutten har et problem. Ansvaret ligger hos foreldrene, da han er under 18, men det er jo gutten som drikker.

3. Han kan stjele, kjøper mye til helgen, å drikker utover uka?

4. Han har lært, han søker jo hjelp.

5. Posten din sugde.

Lenke til kommentar

Jeg sa meg enig i at han ikke hadde et alkoholproblem, dette vil jeg moderere meg på. Han har definitivt et alkoholproblem. Derimot tror jeg ikke han er en alkoholiker, han kan nok komme dit hvis han ikke ordner opp i sitt alkoholproblem. Jeg var litt kjapp med å si meg enig der, og koblet litt feil mellom problem og alkoholisme.

Lenke til kommentar
Gjest alkisn_mann

Ingen i familien min vil meg vondt!!!!!!!

Lenke til kommentar
Gjest alkisn_mann
Tror ikke noen i familien din vil deg noe vondt, men er de klar over hvor mye og ofte du drikker?

nei, de er heldigvis ikke det..

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du?

Beklager, men har vanskelig å tro at en kan være så alkis, og fortsatt bo hjemme uten at foreldrene merker noe.

Men nå kjenner jeg ikke deg, så jeg kan ikke trekke sikre konklusjoner.

Da har du aldri vært borti noen alkoholiker. Jeg har levd med en over litt tid. Vedkommende drakk på det verste opptil 45liter øl o.l i uka (mener å huske det var litt amfetamin og piller inni bildet også). En vilt fremmed person hadde aldri i verden klart å skille han ut og påstå han hadde drukket noe. Jeg derimot klarer å se det, eller mer korrekt merker det, ganske kjapt, men det kommer av trening. Som sagt, for et vilt fremmed menneske så han helt edru ut.

Når det kommer til trådstarters problem så har jeg bare en ting å si: Søk for all del profesjonell hjelp. Dette er ikke noe du bør hanskes med alene, spesielt ikke når din omverden ikke er klar over problemet.

Lenke til kommentar

hvis du er 15 år og allerede har et begynnende alkohol problem er du virkelig ute å kjører.

du bør ta kontakt med noen, ringe til en hjelpetjeneste eller noe sånt og berette om problemene - det hjelper.

men når alt kommer til alt er det du som må tak i problemet, og hvis du ikke begynner ta deg sjæl i nakken her og nå så kan du banne på at det får konsekvenser og kan ødelegge stort for deg.

tror det er lurt at kutter ned på mengden alkohol gradvis; maks 1-2 pils hver dag, så etter en stund kun annenhver dag osv.

lykke til

Lenke til kommentar
tror det er lurt at kutter ned på mengden alkohol gradvis; maks 1-2 pils hver dag, så etter en stund kun annenhver dag osv.

Den metoden fungerer dessverre dårlig. Spør en røyker hvordan det går etter han har prøvt å trappe ned en periode. Det går rett tilbake igjen og han røyker mer enn noen gang. Dette gjelder også for alkoholikere og narkomane. 1-2 blir også veldig fort til 10-12.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...