Glenn Østerud Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Da er jeg ganske bestemt på at det blir Canon 17-55 2.8 IS USM og Canon 70-300 IS USM etter gode anbefalinger her inne på forumet. (Ville ikke vurdert 17-55 2.8 IS USM før pga høy pris). Er det noen av dere med dette objektivet som har linker til bilder som dere/andre har lagt ut her på forumet eller andre sider på nettet? Er det noen som vet hvorfor Canon 70-300 IS USM ikke er kompatibel med telekonverter? Hadde jo vært kjekt å ha dette for en bra zoomrekkevidde (selv om jeg er klar over at kvaliteten blir lidende og jeg sikkert måtte brukt manuell fokus). Jeg har noen bilder liggende ute på foto.no, f.eks Frossen blomst Eller: Godt nytt år fra Drammen Telekonverter passer kun på Canon sin L optikk (omtrent). Litt pga. fysisk i selve koblingen, litt pga. at det er kun Canon din 1D serie som klarer AF på blendere mindre enn F/5.6. Dersom du kobler en 2x konverter på en 300mm f/5.6 blir jo dette 600mm f/11, og da har du ikke veldig mye lys igjen. AF kan du bare glemme med f/11 som største blender. Ellers finner du mye info om dette med å søke på forumet her, eller google.com Lenke til kommentar
pian Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Telekonverterne ja. Irriterer meg også det der. De funker visst bare på objektiver større enn 135mm og 70-200 zoom'ene. Altså ikke på min 100mm makro... Såvidt jeg skjønte har det både med AF og "dybde" i objektivets bakkant å gjøre. Uansett, det gjør jo at 70-200 er mer aktuelt enn 70-300 IS USM for meg, pga at sistnevnte ikke støtter telekonverteren (og her er det vel kun pga AF'en). Ellers mener jeg fortsatt at Sigma'en skulle gi veldig mye for pengene, selv om den er soft på 300mm. Men har man råd, så går man jo selvfølgelig for Canon og IS Endret 3. januar 2008 av pian Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Telekonverterne ja. Irriterer meg også det der. De funker visst bare på objektiver større enn 135mm og 70-200 zoom'ene. Altså ikke på min 100mm makro... Såvidt jeg skjønte har det både med AF og "dybde" i objektivets bakkant å gjøre. Uansett, det gjør jo at 70-200 er mer aktuelt enn 70-300 IS USM for meg, pga at sistnevnte ikke støtter telekonverteren (og her er det vel kun pga AF'en). Ellers mener jeg fortsatt at Sigma'en skulle gi veldig mye for pengene, selv om den er soft på 300mm. Men har man råd, så går man jo selvfølgelig for Canon og IS Det finnes tredjepart telekonvertere som du kan bruke på din 100mm makro, f.eks Soligor sin skal visst fungere på hva som helst. Den vil ikke rapportere korrekt brennvidde til kamera, ei heller korrekt blender. Men fordelen vil jo være at du i noen tilfeller vil klare f.eks AF på 600mm f/11 i meget godt lys. Kenko lager også gode telekonvertere. Disse rapporterer korrekt brennvidde og blender, men jeg tror du kan bruke disse på flere objektiver enn Canon sine egne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå