V_B Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hei. Jeg har da kommet til det stadiet i treningen da Styrketrening har kommet opp i tankeboksen. Jeg er trener for ett jente håndball lag som er 15 år. Når det kommer til styrketrening så er jeg litt tilbakeholden ettersom jeg ikke er sikker på hva slags øvelser som er lurt i denne alderen. Jeg håpte derfor at jeg kunne få noen innspill fra folk på forummet om styrketrening som passer for disse jentene. Dette er da trening som skal gjøre dem sterke, samt opprettholde hurtighet i kroppen. Er det noen som har erfaring eller peiling på dette ? Håper på svar. -Vegard Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Finnes nok ingen "super"-øvelser som er ideelle for 15-åringer. De for vel gjøre som resten av oss. Spør du meg bør man gjøre som de fleste andre, og trene smart. Er man ute etter styrke er det baseøvelsene som gjelder. Markløft og knebøy er eksemples på øvelser som ikke bare styrker beina, bedre enn hva du noen gang vil kunne oppnå med en maskin, men øvelser som styrker rygg, mage og kjerne (ellers er selvsagt en lang rekke andre muskler involvert også) Når det gjelder det med hurtighet, er spesielt markløft en øvelse som bygger mye eksplosivitet. Det eneste man må huske på er at teknikken må være korrekt, slik at man ikke skader seg selv. Og bare så det er sagt: "Gyno-stolen" og resten av de såkalte "bein-apparatene" på de fleste treningsstudio, som veldig mange jenter er så glade i, er tilnærmert ubrukelige. Styr unna. Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Men så er det jo ikke sikkert at treneren har tilgang på treningsstudio! Da kan greie øvelser være: - Brede armhevninger, som gir bedre fart i skuddet - Hekkehopp, som bedrer spensten - Spurter over salen/hallen, som selvsagt gir bedre kondis og hurtighet - Planken, som gir stabilisering - Hanekamp, der to og to er mot hverandre, med ett bein i bakken. Så skal de to prøve å trekke hverandre ut av posisjon. Denne gir stabilisering i åklene, og bedre balanse vil jeg tro. - Varierte hopp over benker, som gir bedre spenst - Hopp og sprett i trapper, som også gir hurtighet Correct me if I'm wrong, somebody Dette er i hvartfall øvelser vi pleide å kjøre i den alderen, og jeg vil si at det hjalp ganske bra. Håper du finner ut. Har du tilgang på treningsstudio, hør for all del på Stian!! Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Nei, det tenkte jeg rett og slett ikke på! Er bare så utrolig mye prat om "treningsstudio" i denne delen av forumet, at jeg tenkte på det som en selvfølge - noe det ikke er. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) pushups, situps, omvendt situp(ligge på mage og heve overkroppen), spensthopp, tåhev med makker på ryggen armheving oppå hverandre. en ligger på ryggen, begge tar armhevinger mot hverandres håndflater. morsom øvelse. hoppe ned fra bukk og dempe fall på gulvet, dette bygger mer spenst enn å hoppe opp på en bukk. skal sies at dette kan slite på knærne om man overdriver volleyballeliten hopper ned fra høyder opptil 3 meter Endret 2. januar 2008 av Henrik2k Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Hei og takk for gode svar. Jeg har tilgang til ett treningsrom. Har ikke sett hvordan det ser ut enda, men regner ikke med det er for mye utstyr. Men igjen, takk for gode øvelser! -Vegard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå