Gå til innhold

Skjerm til gaming, lcd

Incumbent

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå tenkt å gå til innkjøp av en ny lcd-skjerm til gaming og tenkte at jeg skulle spørre her på forumet hva som er det beste valget.

Jeg har lett en del, og sett flere tester rundt omkring og funnet fram til at disse er de skjermene som blir best likt i min prisklasse (under 2500,-)

De skjermene jeg har funnet er begge 22". Vet ikke om dette er godt? Kanskje 19"/20" er mye bedre for seriøs gaming?

Iiyama ProLite E2201W - fikk "beste gamerskjerm" på en test jeg så på nettet - husker ikke hvor.. kan sikkert oppdrive en link om noen lurer. testen virket så grundig som man overhodet kan få den.

Samsung Syncmaster 226BW - den andre skjermen jeg har funnet. fikk fem av fem stjerner som gamingskjerm på den samme siden, men ved en annen test.

Hovedsaklig spiller jeg bare fps.

Om jeg er helt på trynet når jeg spør om lcd til gaming og heller burde investere i en knakende god crt-skjerm istedet, tar jeg gjerne imot tips til en slik skjerm.

- LaE

Edit: jeg fant testen hvor Iiyama-skjermen fikk recommended for gamers: link

Endret av LaE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i CRT, synes LCD er akkurat like bra.

Har selv 226BW, og den er helt herlig. Gode menyer, veldig pent utseende, krystallklart bilde og fine farger. Og selvfølgelig ikke noe merkbart etterslep.

Eneste negative tingen er vel at den ikke kan høydejusteres, men for meg er det uvesentlig.

Lenke til kommentar

Vanlig CRTskjerm er alt for dårlig, ny high end CRTskjerm er alt for dyrt.

Alternativet er å få tak i en pent brukt iiyama HM903DT da har du en knall skjerm til FPS, antagelig noe av det beste som er å få tak i. Gode farger og lys, gode oppfriskningsrater. Om jeg husker spec riktig er det 130 Hz i 1280x1024, 106 Hz i 1600x1200 og 85 i 2048x1536. Jeg bruker min i 1600x1200 og det er veldig stabilt og fint bilde. På FPS-spill som krever 120 Hz går jeg ned på 1280x1024, har kjørt 120 Hz på 1600x1200 men vet ikke om det er så bra for skjermen.

Den er stor og tung da så ikke noen om du drar med på LAN.

Skal kjøpe iiyama 24" wide LCD om litt, hovedsaklig til å se film på men regner med jeg kommer til å spille på den og dersom den ikke er for stor. Synes den 22" du henviste til virker god og prisen er fin men jeg må ha 24" da jeg trenger 1900x1200 til film.

Jeg har bare hatt en skjerm fra iiyama men jeg er ordentlig godt fornøyd med merket.

Om det er et minus så må det være at de er slappe til å oppdatere driverne sine. Savner feks X64 driver til min skjerm :( Skal visst være i orden på nyere modeller.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Hvilke spill er det du spiller? Er det CS 1.6 det er snakk om, så ville jeg gått for en 19" da dette spillet krever en utrolig hurtig skjerm + at det ser helt rart ut på 22" skjermer, men når det er sagt så har jeg 2 stk 226BW. Begge disse er utrolig herlige. Det er utrolig digg med så bredt skrivebord + at de er utolig hurtige for å være så store. CS:S går som en drøm uten noen form for etterslep.

Så hvis jeg var deg så ville jeg gått for en 19" hvis det er CS 1.6 det er snakk om, ellers ville jeg gått for Samsung 226BW.

CRT skjermer med flatt bilderør er vell det aller beste, men disse er så jæ... store og klumpete.

Lykke til med den nye skjermen :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, mrNilsen og vinzenT!

Jeg spiller call of duty 4, derfor jeg kjøper skjermen - sitter på en 17" crt-skjerm og spiller nå, virker som om jeg mister mye info i bildet, kanskje jeg tar helt feil, men virker hvertfall som at jeg "ser" mye mer på en treg 19" lcd-skjerm jeg har.

cs 1.6 spiller jeg bare med kompiser, så kan leve med at det ser rart ut, det blir bare for moro skyld uansett;)

Så om jeg fremdeles bør gå for en 19" må du bare si fra:)

Lenke til kommentar

Tror 19" er best til FPS-spill. Passer liksom perfekt i synsfeltet. Jeg har ingen oversikt over hva som er tilgjengelig av 19" LCD men kanskje du finner reviews noe sted.

Jeg ville også sjekket bruktmarkeder etter high end 19" CRT. Du finner sikkert 95% mainsteam-CRT noe som er håpløst å spille på, men om du leter kanskje du er heldig. Sikkert noen som er "dumme" nok til å kvitte seg med en god CRT for latterlig sum.

Skjermer holder jo som regel ganske lenge og det er heller ikke så dyrt å reparere de om du først finner en god skjerm som det er verd å fikse på.

Jeg ønsker en litt større LCD til filmer, bilspill og emulering av konsollspill, men til FPS vil jeg sverge til 19" CRT i alle fall en stund til. Spesielt fordi LCD har nativeoppløsning. De er laget for en oppløsning og da ser ikke lavere oppløsninger noe bra ut. CRT kjører jo alle oppløsninger i området den er ment for. Som regel 640x480-2048x1536.

Hadde helst sett at noen lagde en high end 19" CRT med 1600x1200 i >=130 Hz og topp farger/ kontrast men det er vel noe jeg bare kan drømme om. Det er fortjeneste som teller og ikke optimale produkter.

Mitsubishi® Diamondtron® Picture Tube Technology er meget bra og det er det som er i min skjerm. Det er en lisensiert Trinitron som er videreutviklet og som har fått en bedre elektronkanon. Om du skal ha bra CRT så se etter noen med Diamondtron CRT. Du kan sikkert finne mange skjermmodeller ved hjelp av google, men jeg vil tro at det finnes ulike kvaliteter og specs av røret så det er ikke sikkert det automatisk er topp bare fordi det er Diamondtron.

LCD har blitt mye bedre de siste årene så det er mulig det er like greit å gå for det nå men som sagt, de har native oppløsning og IMO ikke like bra som CRT på FPS-spill. Spesielt ikke de eldre spill der du gjerne skulle ha 120FPS synkront med musen som ble skannet 125 ganger i sekundet for å få optimal spillbarhet. Og i 3D motor fra id Software ble verdier i motoren rundet av for å passe/gå opp i 1000. så om du satte tall litt over eller under 125 så ble de rundet av til 125 fordi 125*8=1000 og det var max fps 125 som gav raskest bevegelighet og lengst hopp i spillet pga noen matematiske bugs/tilfeldigheter i motoren. Eller egentlig var det en setting over som gav best etter hva jeg husker men det ble disablet pga expoit så det var 125 som alle kjørte. Nettpakkene måtte også gå opp i 1000 og det optimale var selvsagt å ha pakker synktont med framerate og 0 packetloss. I Quake 4 går vel spillet på 60 ticks så det spiller strengt tatt ikke så mye rolle at du har en god skjerm men 2x60=120 så en god 120Hz CRT er fremdeles å foretrekke. Får dog bare 60 samplinger i sekundet av musen. Uansett synes jeg 60 ticks var et nederlag. kunne nesten likegodt ta frem en 40 Hz serialmus og spille som på første halvdel av 90-tallet. Setter det veldig på spissen nå, men jeg synes det var et skritt i feil retning.

Kommer mye an på spillmotoren vil jeg tro. Spiller Hellgate i 1600x1200 85Hz og det føles greit. Har ikke satt meg noe inn i spillmotoren der da, men det oppleves som ok. Men 85Hz på skjermen i feks Quake 3: Arena er helt håpløst. Alt på skjermen går i en helt annen hastighet enn bevegelsen på musen og det blir vanskelig å få til noe preist timet aim.

Ok så sier folk at LCD gir et stabilt bilde selv på 60Hz men problemet er at for å få optimal spilling så må bildet oppdateres synkront med musen og det er rett og slett ikke mulig å få til på eldre spill på LCD. Man kan kanskje bare gå over til nye spill men det er ikke alle de nye spillene som har like god spillbarhet eller flerspiller. Og å gå ned fra 125 til 60 ticks føles helt latterlig tilbakesteg. Jeg tenkte i alle fall, jippi nå går vi 10 år tilbake i tid til 40Hz mus, så øker vi sampleraten med 50% og hurra vi ender med 60 ticks.

Det er selvfølgelig mulig å ha det synkront på 60Hz men uff, og jeg har spilt FPS siden dag 1 så jeg har fulgt utviklingen. Har egentlig lagt opp FPS siden Quake 3: Arena scenen døde mer eller mindre ut, men ser frem til Quake Zero og den nye Quake Arena som er i produksjon.

LCD er topp til profesjonell desktop, multimedia, film osv, men til FPS, uff nei. Det er rett og slett ikke kompatibelt pga det ikke er i sync.

Vet ikke hva dere bruker på CS, tror det er 100Hz, du kan ha 100 Hz på musen og 100Hz på en CRT men på en LCD går det rett og slett ikke an. Finnes vel LCD som er over 60Hz men det er ikke vanlig.

Ble kanskje litt mye tekst her men ville komme med litt fakta for det er en grunn til at jeg argumenterer for CRT og ikke bare slik "CRT er best fordi det synes jeg og hahahahaha dere er idioter fordi dere mener noe annet."

Håper du finner ut av det. Du får prøve å velge ut ifra hva du skal spille. Skjermen bør være kompatibel med spillmotoren.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Oi, der var det mye info! Takk for at du tar deg tid, det setter jeg virkelig pris på!

Angående det der med spillmotor/skjerm-forholdet må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønte bæret av.

Jeg skal lete etter crt med Diamondtron-rør. Finner jeg en slik blir det nok en slik, virker hvertfall som om du har peiling og virkelig anbefaler en:)

For jeg kan bruke lcd-skjermen jeg har nå til alt det "andre" jeg gjør med untak av spillingen.

Nok en gang, takk for et veldig informativt innlegg! :)

Lenke til kommentar

Spillmotor/skjerm-forholdet går ut på at noen spillmotorer går i 25Hz, noen i 30Hz, mange nye går på 60Hz. er funker LCD som bare det dersom skjermen ellers er teknisk god. Alle disse 25, 30, 60 går alle på en eller annet måte opp i 60, ikke nødvendigvis 100% men nært nok.

Men noen spill har 100Hz eller 125 Hz og da vil bildet tegnes opp på skjermen i en annen hastighet enn det du beveger musen i og da vil det ikke bli noe bra å spille på en LCD med 60 Hz. Heller ikke en CRT på 85 Hz. Blir omtrent som om du har en bil og lar hjulene på venstre side gå i 60 km/t og de på høyre gå i 50 km/t. Det blir ikke noen jevn tur for å si det slik.

Jeg vil tro du kan finne en pent brukt god Diamondtron skjerm for en lav pris dersom du bruker litt tid på å lete. Rens chassiet med isopropanol og selve skjermflaten med et mildt passende middel/skjermrens som ikke skader overflaten og skjermen er god som ny. Vær forsiktig med vaskemidler på skjermflaten. De kan inneholde stoffer som skader skjermflaten.

Eneste som kan være er at fargene må etterjusteres på verksted etter noen år for å få et optimalt bilde, men det koster ikke så mye. Har ikke hatt spesielle problemer med det selv, men bildet forandres/svekkes over tid da de elektroniske komponentene forandrer verdier og virkemønster. Anbefaler ikke å gjøre dette selv da det er høye spenninger inne i skjermen. Passer best for fagfolk.

Jeg er ikke negativ til LCD, det er nok fremtiden, eller kanskje ikke LCD men i det minste en eller annen form for flatpanelteknologi. Jeg er glad for at LCD har utvilket seg. Jeg er bare trist for at det skjedde på bekostning av CRT, jeg vil gjerne ha begge deler.

2-3 år til og CRT hadde nådd "toppen" for tekniske spesifikasjoner.

Isteden ble det bare faset ut når det var så nært å bli perfeksjonert.

Jeg skal egentlig ikke klage, var heldig og kjøpte en topp CRT bare 3 måneder før den modellen forsvant helt fra markedet bare synd det er 106 Hz i 1600x1200 og ikke 120, ellers hadde det vært perfekt.

Jeg skal over på LCD selv, men jeg skal fortsatt ha CRT til FPS-spill.

Hvis du synes LCD er greit til de spillene du spiller så leter du etter en god LCD 19", dersom du liker CRT best til de spillene sjekker du om du får tak i brukt Diamondtron-skjerm.

Det er mye smak og behag.

Problemet har egenglig aldri vært CRT vs LCD men at LCD som har vært standard 60Hz ikke passer til alle spill. Det er ikke fordi det er LCD det ikke passer men fordi det er 60Hz. 85 Hz CRT passer heller ikke til alt, ikke fordi det er CRT men fordi det er 85 Hz. Feks Quake4 er slettes ikke bra på 85 Hz CRT. 60 går ikke opp i 85 men det går opp i 120.

Ikke velg på grunnlag av CRT eller LCD det er ikke det som det handler om men om hva som passer til spillet.

60Hz spill feks Quake 4 = 60Hz LCD eller 120 Hz CRT (60 Hz CRT flimrer så det er ikke noe å spille på)

25Hz / 30 Hz spill = Alle skjermer

100 Hz spill, feks CS (dersom jeg husker rett) = 100 Hz CRT

125 Hz spill fels Quake 3: Arena = 120 Hz CRT, til nød 60 Hz LCD ikke optimalt men veldig mye bedre enn 85 Hz CRT

CRT som greier 120 Hz passer til alle FPS-spill. LCD passer til de fleste nye og jevnt over halvparten av alle FPS spill

LCD funker bra på de fleste nye spill. Det er hovedsaklig CS og Quake3: Arena og spill med samme oppdateringsrate der det ikke er så bra.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

I teorien klan du bruke en vilkensomhelst skjerm som virker om du skal spille.

Dersom du skal spille noenlunde seriøst og du spiller til vanlig bør du ha en skjerm som passer.

Ikke sikkert alle legger like godt merke til forskjellene men jeg merker i alle fall stor forskjell på å ha musebevegelsen i sync med oppdateringen på skjermen og å ikke ha det. Det går an å spille uten sync, men for det første er det ubehagelig og det andre er at man spiller ikke like bra, dårligere aiming og timing når man skyter osv.

Man må ikke nødvendigvis ha CRT for å spille FPS men det er mye enklere dersom du spiller flere spill som bruker forskjellige motorer da en god CRT som støtter 120Hz virker optimalt i alle spill mens en LCD bare virker godt i de som går opp i 60.

Kort sag, om du vil ha det optimalt bør du ha lik oppdateringsrate i spillmotoren, på skjermen og på musen for å få god flyt og godt samsvar/respons på de bevegelsene du gjør på musen.

Lenke til kommentar

Nei, nå hadde jeg enten flaks, eller så er jeg bare helt treig.

Jeg var på arbeid til en kompis for 2 mnd siden og de skulle kaste noen av skjermene sine, så jeg fikk den ene.

Den heter Compaq p1210, og om jeg ikke tar helt feil har denne diamandtron bilderør. Hvertfall står det oppgit på den spesifikasjonslisten.

Skjermen står i kjellern da jeg syns den er altfor mørk, som du nevnte må den kanskje på verksted for å stramme opp fargene osv? instillingene på skjermen selv gjorde den hvertfall ikke lysere og jeg måtte tweake grafikkortet rimelig heftig for å få skjermen lysere, men syns det ble bare stress å lage profiler for hvert eneste program.

Edit: endra link

Endret av LaE
Lenke til kommentar

Greie specs på skjermen. Litt synd at det ikke er 120Hz i 1280 men du får i alle fall 100Hz i CS på 1280.

Men det er vel kanskje noe med CS at man vil ha lavere oppløsning pga bounding box eller har dette blitt fikset?

Det skal være mange justeringsmuligheter på skjermen så du får se over instillingsmulighetene en gang til.

Om den har stått på en arbeidsplass kan den være godt brukt og ute av instilling slik at den må på service ja.

Var vel omtrent det jeg mente at det selges for ingen ting/kastes Diamondtron-skjermer både her og der.

Bare å være på rett tid til rett sted og hamstre :p

Synd at slike toppskjermer kastes :(

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Hehe ;)

Jeg skal prøve å stille den inn på nytt.

Cs er fremdeles 800x600-spill ja, så der er nok ikke problemet oppdateringsfrekvens :)

Har ikke funnet ut hva for en oppdateringsfrekvens spillmotoren til call of duty 4 opererer med, skal finne ut det før jeg evt bestemmer meg for en flatskjerm. Crten er nemlig utrolig tung og det er nesten nyteløst å drasse den med seg på lan.

Om jeg finner ut at cod4 kjører på 60hz tror jeg nesten jeg vil gå for en flatskjerm, men det virker nesten som om 19" er faset ut, og jeg sliter til og med med å finne tester av slike. Finner jeg ingen, blir det nok iiyamaen jeg linket til i et tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe deg en LCD for LAN osv og så på sikt lete etter en 19" CRT du kan ha hjemme. Du får de sikkert gratis / for en symbolsk sum. Regner med den CRT du har veier ca 30 kg og at det må to personer til for å løfte den. Blir tungt på LAN ja, spesielt på vei hjem når du er sliten.

Jeg har ikke vært på LAN siden 2001/2002 vil jeg tro, 96-2000 var det nesten hver helg. Jeg begynner å bli gammel og sliten, for mye bry å dra med alt utstyret.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...