Gå til innhold

Hvordan ser det ut sålangt ? En liten Novelle innlevering til Torsdag :(

The Ghost

Anbefalte innlegg

Hei

Skal levere inn en liten novelle i norsken til torsdag.

Hva tror dere så langt ?

Er det mange feil og hva kunne evnt. stått isteden ?

Er langt ifra ferdig (håper jeg :p)

Jeg stod ensom igjen på den forblåste kaia. Jeg kastet skipssekken over høyre skulder og gav meg innover mot byen på jakt etter et losji for natta. Jeg hadde akkurat kommet i land etter fire harde måneder til havs på ubåten SS-264 under Amerikansk befal, vi hadde senket 3 tyske frigatter og utallige forskynings skip som skulle sikre tysklands seier mot russiske styrker som stadig fortrenger seg lenger og lenger inn i polen. Jeg går innover de gamle brosteinlagdte gatene i Bergen i sivile klær da Norge ennå er okkupert av Tyske tropper, ubåten er ute av syne da jeg ble ilandsatt med en liten robåt. Stemningen er laber og det eneste som er å se utenom noe patrulerene Tyske soldater er skrikende måker som prøver å få i seg en siste matbit før natten siger på, jeg fomler meg bort noen kvartaler og finner leiligheten jeg kjøpte før krigen brøt ut, det brukes nå som et møtested for motstandstyrkene. Det var ingen her når jeg kom så jeg fant meg en liten matbit og tak fram radioen som var gjemt inni pipa og hører om alt gikk bra med SS-264 og om det var noe nytt fra London, jeg sitter vel å hører på radioen i 5-10 minutter før jeg hører noen banker på døra og sier «Öffnen Sie die Tür» like etter hører jeg «Sie haben 5 Sekunden». Noen må ha tystet på meg eller sett ubåten da den kom opp for å slippe meg av.
 Jeg røska til meg frakken og radioen, så fort over at det så ut som om jeg ikke hadde vært der dro bort et filleri og dro opp en luke hvor jeg gjemte meg, fikk stikki opp hånda  slik at filleriet ble lagt tilbake over luka og døra ble sparket inn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bruk av ordet "jeg". Prøv å skjul det litt. :) Også er det kanskje litt kort.. Når jeg skriver noveller, pleier de å bli ca 1500-2000 ord lange, men det er selvfølgelig individuelt hvor langt du skriver. Så lenge det er bra, har det ikke så mye å si. Husk også avsnitt, og det ser mye bedre ut med 1.5 i linjeavstand, med mindre læreren din har sagt noe annet.

Virker som en spennende novelle så langt, men kanskje du skal utbrodere den litt mer, men uten å fjerne pangstarten? :)

Lykke til!

Endret av gigax
Lenke til kommentar

vet du hvordan jeg stiller linjeavstand i openOffice ?

Skal bli lengre er bare på 1 halv side til nå skal heslt ha 2 sider ....

Er en elev som alltid har slitt med noveller både i norsk og engelsk så at det blir litt mye "jeg" og dårlig med avsnitt sliter jeg litt med

enten tar jeg for få eller for amnge :(

lærere'n sier at jeg skal ha med minst 1 subjekt, objekt og en ting til før punktom og avnsitt men vet jo ikek forskjellen på dem engang :confused:

Skal gjøre mitt beste ;)

Lenke til kommentar

Mye skrivefeil her. Skriver du om båter, bør du vite hva de heter. Ikke "frigatt" og forskynings skip", men fregatt og forsyningsskip. Også irriterende at du skriver ord som "amerikanske" og "tyske" med stor bokstav, men "Tyskland" og "Polen" med liten bokstav, når det selvsagt skal være omvendt. Videre en del helt unødvendig blanding av presens og preteritum i samme setning. Har ikke stort å si om historien din, det var så mye språklig å irritere seg over at jeg mistet interessen for innholdet.

Lenke til kommentar
Mye skrivefeil her. Skriver du om båter, bør du vite hva de heter. Ikke "frigatt" og forskynings skip", men fregatt og forsyningsskip. Også irriterende at du skriver ord som "amerikanske" og "tyske" med stor bokstav, men "Tyskland" og "Polen" med liten bokstav, når det selvsagt skal være omvendt. Videre en del helt unødvendig blanding av presens og preteritum i samme setning. Har ikke stort å si om historien din, det var så mye språklig å irritere seg over at jeg mistet interessen for innholdet.

Vet jeg sliter med fortid og nåtid og at jeg blander det, men får det ikek til å høre bra ut neon steder om jeg bare hoder emg til den ene og du skjønner det at det er ikke alle som går ut av skolen med med bare 6'ere og sitter å studerer titals bøker hver dag for å se om de har noen feil eller ikke.

Takker for kritikk og spesielt for den gode moralen du gir :(

Greit å gi kritik, det tar jeg gjerne imot ellers kan jegi kke få den bedre, men nå fikk rett å slett ike lyst til å forsette og bare drite idet så kanskje jeg stryker norsk, takker .......

Lenke til kommentar

Om det kan være noen trøst, hadde Bjørnstjerne Bjørnson visstnok en elendig rettkskrivning, men han ble likevel en av landets mest kjente forfattere. Så ikke gi opp bare på grunn av undertegnedes surmagede kritikk av dårlig rettskrivning. Jeg var sikkert ikke stort bedre selv da jeg gikk på skolen.

Lenke til kommentar
plagieringskontroll

hva mener du med det ?

Om du mener at han kan søke på det å finne at det ligger her på forumet så kan jeg bevise at jeg eier denne brukeren som har lagt det ut :p

Flukten

Jeg stod ensom igjen på den forblåste kaia, kastet skipssekken over høyre skulder og gav meg innover mot byen på jakt etter et losji for natta. Jeg hadde akkurat kommet i land etter fire harde måneder til havs på ubåten SS-264 under amerikansk befal, vi hadde senket 3 tyske fregatter og utallige forsyningsskip som skulle sikre Tysklands seier mot russiske styrker som stadig fortrengte seg lenger og lenger inn i Polen.

Jeg går innover de gamle brosteinlagte gatene i Bergen i sivile klær da Norge ennå er okkupert av tyske tropper, ubåten er ute av syne da jeg ble i landsatt med en liten robåt. Stemningen er laber og det eneste som er å se utenom noen patrulerene tyske soldater er skrikende måker som prøver å få i seg en siste matbit før natten siger på, jeg fomler meg bort noen kvartaler og finner leiligheten jeg kjøpte før krigen brøt ut, det brukes nå som et møtested for motstandstyrkene. Det er ingen her når jeg kommer så jeg finner meg en liten matbit og tar frem radioen som er gjemt inni pipa og hører om alt gikk bra med SS-264 og om det var noe nytt fra London, jeg sitter vel å hører på radioen i 5-10 minutter før jeg hører noen banker på døra og sier «Öffnen Sie die Tür» like etter hører jeg «Sie haben 5 Sekunden». Noen må ha tystet på meg eller sett ubåten da den kom opp for å slippe meg av.

Jeg røska til meg frakken og radioen, så fort over at det så ut som om jeg ikke hadde vært der, drar bort et filleri og drar opp en luke hvor jeg gjemmer meg, fikk stikki opp hånda slik at filleriet ble lagt tilbake over luka og døra ble sparket inn, jeg var så stille jeg bare kunne være.

Jeg hørte skritt og det hørtes ut som minst 4 personer, hørte blant annet «Wo ist er» og «Wir müssen die anderen warnen», da skjønte jeg at helvete hadde bryti løs og at jeg måtte komme meg vekk fra Bergen for godt, ja kanskje måtte jeg rømme landet, over til Sverige som er nøytrale.

Det tar litt tid før alle har forlatt rommet og jeg går opp av gjemmestedet det er ingen å se så jeg tar en titt ut av det som er igjen av døra og der ser jeg en tysk soldat som holder vakt, finner frem en eldre stengun som også var gjemt bort og sneik meg ut gjennom et vindu, vel ute ser jeg meg rundt, ingen hadde merket noe jeg sneik over gaten og inn i et strøk og ut mot en annen gate, plutselig kom det 3 tyske soldater løpende forbi, men de merket meg ikke så jeg tok å stramma frakken litt ekstra rundt meg og festa blikket i gatesteinen rett foran meg, jeg prøvde å se ut som en hvem som helst annen som gikk ute som prøvde å skjerme seg mot kulda.

Hadde nå klart å komme meg frem til 'Den skrikene maake', en kro hvor det var mulig å skaffe seg falske pass og billetter, jeg går inn døra og ser flere nokså fulle tyske soldater som flørter med norske jenter og tar seg en røyk, de oppdager meg ikke og jeg går bort til bartenderen som ser litt morsk ut og sier lavt til ham «Haakon den 7 seirer» og han viser meg inn på et lite bakrom hvor det sitter 4 andre rundt et lite bord og driver med noen småtterier. Jeg forklarer dillemaet til dem og bytter inn radioen mot losji for natta og at de skal skaffe meg en tog billett til Kristiania.

Går opp i 2 etasje og finner meg et rom, like etter at jeg har fått vilt ut litt blir alt stille, alt levene nedenifra stopper og jeg hører soldater marsjere inn på kroa og begynner å stille spørsmål, hører også noen komme opp trappa så jeg forter meg ut av vinduet og ut på taket og lokker vinduet etter meg. Døra åpner seg og 2 tyske soldater kommer inn på rommet der frakken henger, de finner ikke stengunen og skal til å forlate rommet idet han ene soldaten snur seg og går bort til vinduet som står på gløtt og åpner, han tar seg en titt rundt håper bare han ikke ser meg da det ikke er stort å gjemme seg bak her, men jeg har funnet en pipe jeg kveiler meg bak for ikke å bli sett, jeg ser han stikker hode inn igjen.

Jeg ser meg rundt og ser at hele byen svermer av soldater som sparker inn dører hos folk og ransaker hus, ser også en tanks her og der, jeg finner veien inn igjen og prøver å få meg litt søvn i god tro om at soldatene har dratt fra kroa, men etter det jeg så, så har jeg det vanskelig med å sovne, men sovner etter hvert.

Neste morgen går jeg ned og ut i bakrommet for et falskt pass og en tog billett til Kristiania og videre opp til Trysil med en lastebil, derifra må jeg gå over svenskegrensen tilskogs for ikke å bli oppdaga verken av svensker eller tyskere. Når jeg kommer ut fra kroa så svermer det av tyske soldater, jeg flyter inn i folke mengden med en viss trygghet da jeg har en stengun trygt festet over skuldra og under frakken, kommer meg tog stasjonen uten å bli oppdaget, jeg må rekke toget da det er det eneste som går på noen uker da de fleste togene som går er tyske forskningstog eller så kalte jødetog.

Vell inne på stasjonen kommer jeg meg forbi passkontrollen og ombord på toget til Kristiania, konduktøren blåser i fløyta og lokføreren starter toget og vi ruller ut av Bergen stasjon, ikke fikk jeg bruk for stengunen, men jeg har den fremdeles med da det gått kan hende jeg må bruke den før jeg kommer så langt som Sverige.

The End

Spennende blei den nok ikke da jeg ikke er så flink til å lage spenningskurver men prøvde litt når han var ute på taket da :p

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Vet jeg sliter med fortid og nåtid og at jeg blander det, men får det ikek til å høre bra ut neon steder om jeg bare hoder emg til den ene og du skjønner det at det er ikke alle som går ut av skolen med med bare 6'ere og sitter å studerer titals bøker hver dag for å se om de har noen feil eller ikke.

Takker for kritikk og spesielt for den gode moralen du gir :(

Greit å gi kritik, det tar jeg gjerne imot ellers kan jegi kke få den bedre, men nå fikk rett å slett ike lyst til å forsette og bare drite idet så kanskje jeg stryker norsk, takker .......

Før du ber om å få det, burde du lære deg å takle kontruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Hvis læreren din er mye mer nøye på rettskrivningen enn innholdet, er det vel greit at noen påpeker noen av de verste skrivefeilene dine framfor å kommentere innholdet? Ellers var det nok av skrivefeil i den endelige versjonen av novellen til å irritere nesten hvem som helst. Men litt pussig at samtlige av setningene på tysk er feilfrie når omtrent ingen av de på norsk er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...