Gå til innhold

Shared Folders i WHS funker ikke ordentlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjører en serverløsning med WHS som OS. Dette funker helt fint, med et par unntak. Hvis jeg bruker Shared Folders så kan den finne på å slutte å funke etter en stund, dette gjør at jeg ikke kan koble til serveren for å få tilgang til filer gjennom denne måten i det hele tatt. Verken fra andre PCer, eller hvis jeg prøver å skrive \\server på serveren selv. Da får jeg bare opp at jeg ikke kan koble til denne nettverksressursen. Dette funker igjen etter en restart, men det er fryktelig tungvindt å måtte restarte hele tiden. Det gjør det også mer risikabelt, for som vi alle vet så oppstår de fleste problemer under restart av server.

Hva er grunnen til at dette skjer?

mvh,

Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du samme brukernavn/passord på noen av maskinene?

Er det serveren du restarter hele tiden?

Bruker samme brukernavn/passord på allemaskinene.

Pleier å restarte serveren når Shared Folders slutter å virke, men nå har jeg fått FTP opp som en sekundærløsning som forsåvidt funker helt greit for meg, men ikke for andre litt mindre teknisk avanserte.

Fant forsåvidt ut at tjenesten "Server" fryser, dvs at den ikke kan stoppes/restartes. Regner med det er denne som har skylden.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Hvilken utgave av WHS er det du har?

Har du oppdatert til siste patch som kom ca 27 november?

Har du antivirus installert på WHS?

Hvordan logger du deg inn på Shared Folders. Selv har jeg kopiert snarvei til desktop på klienter.

Her har du ett par viktige ting du bør huske på vist du skal kjøre restart av WHS maskinen

Logg inn via konsol eller RDP og sjekk at det står "Storage Balanced" nede i konsol

vinduet. Må ikke stå "Balancing Storage".

Må ikke finne på å kjøre restart på en søndag.Dette pga at WHS kjører en del automatiske

oppryddninger etc. Og sist men ikke minst at noen av klientene holder på med en backup.

Lenke til kommentar
Hvilken utgave av WHS er det du har?

Har du oppdatert til siste patch som kom ca 27 november?

Har du antivirus installert på WHS?

Hvordan logger du deg inn på Shared Folders. Selv har jeg kopiert snarvei til desktop på klienter.

Her har du ett par viktige ting du bør huske på vist du skal kjøre restart av WHS maskinen

Logg inn via konsol eller RDP og sjekk at det står "Storage Balanced" nede i konsol

vinduet. Må ikke stå "Balancing Storage".

Må ikke finne på å kjøre restart på en søndag.Dette pga at WHS kjører en del automatiske

oppryddninger etc. Og sist men ikke minst at noen av klientene holder på med en backup.

Har standard versjonen antar jeg? Kjøpte OEMen på Komplett.

Har oppdatert til de siste patchene.

Kjører NOD32 2.719 (tror jeg det var) med siste AV definisjoner.

Står Storage Balanced.

Har oppfattet såpass, lar den stå i ro på søndager.

Fikk forøvrig en feilmelding under installering av WHS. Når PCen har startet opp i Server 2003 for første gang, og installere alle programmene og alle register oppføringene så fikk jeg opp "Setup is already running", trykket OK og installasjonen fortsatte. Får opp en skjerm hver gang jeg restarter om at Setup ikke er ferdig, og at jeg må trykke "Back" for å installere det som mangler, trykker "Back" men ingenting skjer.

Får heller ikke installert Connecter Software på andre PCer, men det tror jeg har mer med routeren å gjøre. Når jeg kjører "nslookup server" blir jeg redirecta først til en annen PC på nettverket, og prøver jeg å kjøre "nslookup server" på den PCen, blir jeg redirecta til ISPen min.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Den antivirusen som du har hvilken utgave er det?

Home eller Business? Du må kun installere AV som støtter Win2003 server.

Er veldig mangen som har opplevd mye rart ved installering av vanlig AV programmer.

Når det gjelder dei andre "problemene" din kan du jo eventuellt prøve å kjøre restore på

selve WHS maskinen.

Lenke til kommentar
Den antivirusen som du har hvilken utgave er det?

Home eller Business? Du må kun installere AV som støtter Win2003 server.

Er veldig mangen som har opplevd mye rart ved installering av vanlig AV programmer.

Når det gjelder dei andre "problemene" din kan du jo eventuellt prøve å kjøre restore på

selve WHS maskinen.

Den versjonen jeg har støtter Server 2003, så det tenkte jeg på.

Skal prøve med restore.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Barre hyggelig. Gi meg vink om det virker eller ei.

Du kan jo eventuellt sjekke om Windows Home Server Toolkit V1 kan hjelpe deg.

Har sett at det er en ny versjon på vei som skal inneholde mange nye og gode verktøy.

Kanskje den er verdt å vente på?

Lenke til kommentar
Barre hyggelig. Gi meg vink om det virker eller ei.

Du kan jo eventuellt sjekke om Windows Home Server Toolkit V1 kan hjelpe deg.

Har sett at det er en ny versjon på vei som skal inneholde mange nye og gode verktøy.

Kanskje den er verdt å vente på?

Takk takk, skal prøve V1 nå, og V2 (?) når det kommer =)

Skal si fra hvordan det går ;)

Lenke til kommentar

Lykke til :thumbup:

Vet ikke når den kommer, men håper at det ikke er så lenge til da den inneholder

mangen nye og savnede funksjoner. Spesiellt på server siden skal det være mye snadder.

Husk å lese installerings guiden først, og ikke etterpå :blush:

Lenke til kommentar
Lykke til :thumbup:

Vet ikke når den kommer, men håper at det ikke er så lenge til da den inneholder

mangen nye og savnede funksjoner. Spesiellt på server siden skal det være mye snadder.

Husk å lese installerings guiden først, og ikke etterpå :blush:

Oh?

Bra du sa i fra, jeg leser ikke sånt med mindre det går galt :wee:

Lenke til kommentar

Får ikke testet med det toolkitet ettersom PCen er 64bits.

Nå slår serveren seg av hele tiden, i følge event log skjer dette fordi "The server was shut down because it did not comply with the EULA. For more information, contact Microsoft."

Hvilken del av EULAen? Den er jo sinnsykt lang og inneholder jo mange ulike deler som kan være ugyldig.

Lenke til kommentar

Såpass, dette hørtes da merkelig ut. Du har vel ikke prøvd å sette WHS opp som domenekontroller?

Her har du en løsning som har funket for andre.

Server Keeps shutting down (SBCORE)

Men trur nok jeg ville kjørt en restore på selve WHS maskinen hadde jeg vert deg.

Virker som det er en del ting som har skjært seg under selve instaleringen.

Les gjennom denne pdf fila først, spesiellt side 22-26

Technical Brief for Home Computer Backup and Restore

Lenke til kommentar
Såpass, dette hørtes da merkelig ut. Du har vel ikke prøvd å sette WHS opp som domenekontroller?

Her har du en løsning som har funket for andre.

Server Keeps shutting down (SBCORE)

Men trur nok jeg ville kjørt en restore på selve WHS maskinen hadde jeg vert deg.

Virker som det er en del ting som har skjært seg under selve instaleringen.

Les gjennom denne pdf fila først, spesiellt side 22-26

Technical Brief for Home Computer Backup and Restore

Greia er liksom bare at jeg aldri får fullført installasjonen uansett hva jeg gjør.

Har prøvd å reinstallere flere ganger nå med orginal DVDen uten hell, og har til og med lastet ned en versjon fra nettet uten hell.

Skal prøve å få fikset problemet ved hjelp av den fiksen du linket til. Resten av serveren funker helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...