Gå til innhold

Hvordan fungerer digital-tv?

Anbefalte innlegg

Er det ikke det Midtbo? Er ihvertfall det jeg skal bruke min til! (når jeg en gang kjøper en).

Dessuten er det jo nesten ikke forskjell på CRT og LCd skjermen på tv akkurat nå. Den ordentlige forskjellen kommer med digital tv når det tar ordentlig av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på digital og analog handler kun om måten signalene sendes på, det sier ingenting om kvaliteten på selve sendingene. Imidlertid: når man går over til digitale sendinger har man mulighet for å sende signaler med høyere kvalitet enn det som var mulig i det gamle analoge nettet. Blant annet vil flere kanaler komme med HD-sendinger i tiden som kommer. Enkelte kanaler gjør det allerede, som for eksempel Canal+.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen? Herregud, føler at jeg er HELT på viddene her..

Digital-tv er rett og slett det at tv-signalet blir sendt med bedre kvalitet enn før, med skarpere bilde, bedre lyd, klarere farger osv. Dette gjelder ALLE tv-kanaler, og gir bedre bilde på disse, spesiellt på nye flate fine tver. Digital-tv er en forutsetning for at man kan lansere nye kanaler som har høyoppløselig bilde.

Høyoppløselig tv, eller HD-TV er egne kanaler hvor bildet rett og slett har en annen oppløsning. Vanlig tv har oppløsning på 736x576 (eller i nærheten, har ikke tallet nøyaktig), mens HD-TV-kanalene sender i 1920x1080. Altså en god del skarpere.

Dette gjelder kanalene canal+ film hd, canal+ sport hd, discovery hd, national geographic hd o.l. Flere kanaler kommer etterhvert, og neste sommer vil canal digital sende fotball-em i hd.

Der har du forskjellen :). DigitalTV=Bedre bilde på alle kanaler, HD-tv=nye kanaler med høyere oppløsning og teoretisk vanvittig mye bedre bilde.

Lenke til kommentar
Digital-tv er rett og slett det at tv-signalet blir sendt med bedre kvalitet enn før, med skarpere bilde, bedre lyd, klarere farger osv. Dette gjelder ALLE tv-kanaler, og gir bedre bilde på disse, spesiellt på nye flate fine tver.

Dette er ikke korrekt. Digital vs analog handler om hvordan signalene sendes og sier ikke noe om kvaliteten på sendingene eller signalet. Det nye digitale nettet gir mulighet til å sende signaler som gir bedre bildekvalitet enn det gamle analoge nettet og signalet er mindre utsatt for forstyrrelser.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Flisespikkeri.

Egentlig ikke. Det er ikke noe automatikk i at man får et mye bedre bilde ved å gå over til digital-TV, noe mange ser ut til å tro. Veldig mange vil få bedre bilde fordi signalet er mindre utsatt for forstyrrelser mens andre ikke vil merke noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...